Gå til innhold

Husbanken fastrente

Gjest Forstår meg ikkje på dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Eg var en av de som ville binde renten, men som bommet på tidspunktet.

Men no ser eg hos Husbanken.no at du kan binde renten for 3%, dette er da nominell.

Det står også at effektiv rente vil være rundt 0.1-0.2 % poeng høyere.

Vil dette si at effektiv da blir 3.1-3.2 % ?

Og kan hvem som helst bli kunde hos Husbanken?

Skrevet

Du reger riktig. Nei, ikke alle kan få lån der. De har ganske strenge krav. Men det finner du sikkert ut av ved å sjekke hjemmesiden deres:-)

Skrevet

Du reger riktig. Nei, ikke alle kan få lån der. De har ganske strenge krav. Men det finner du sikkert ut av ved å sjekke hjemmesiden deres:-)

Angående det å finne ut hvem som kan få lån er grunnen til at eg spør :)

Eg forstod det sånn på hjemmesiden at det var ikkje vanlige folk som var der.

Men kan eg som en helt vanlig person få lån der?

Vet du noe om dette?

Skal ned å snakke med de på mandag men gidder ikkje å ta turen hvis eg vet de ikkje vil ha meg.

Skrevet

Det er riktig at renta blir 3,1 til 3,2 %.

3 % er fastrente på 3 år vil jeg anta, de har ikke så lav rente på lenger sikt.

Hvem som helst kan ikke få husbanklån. Det betyr at hvis du har lån i en annen bank så kan du ikke konvertere lånet over til Husbanken. Du må ha fått dette den gangen huset var nytt.

Det er også regler for hvordan det skal bygges for å få Husbanklån.

Dette står det helt sikkert endel om på hjemmesiden deres.

Flytende rente er best og billigst på sikt, men hvis du trenger å ha forutsigende utgifter og ikke tåler høy rente så er det lurt å binde den.

Gjest Elextra
Skrevet

Vet du noe om dette?

Skal ned å snakke med de på mandag men gidder ikkje å ta turen hvis eg vet de ikkje vil ha meg.

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Soke%20lon.aspx

Skrevet

Vet du noe om dette?

Alle kan få lån i Husbanken, men det er et krav til huset du skal bygge. Det har blitt mye mer romslig det også i de siste år enn hva det var før.

Så du som person får helt sikkert lån, men det er ikke sikkert du får lån til akkurat det huset du vil bygge. Du får ikke lånt til å kjøpe gammelt hus, det gjelder kun nybygg, hvis de ikke har endret reglene i det siste.

Skrevet

Det er riktig at renta blir 3,1 til 3,2 %.

3 % er fastrente på 3 år vil jeg anta, de har ikke så lav rente på lenger sikt.

Hvem som helst kan ikke få husbanklån. Det betyr at hvis du har lån i en annen bank så kan du ikke konvertere lånet over til Husbanken. Du må ha fått dette den gangen huset var nytt.

Det er også regler for hvordan det skal bygges for å få Husbanklån.

Dette står det helt sikkert endel om på hjemmesiden deres.

Flytende rente er best og billigst på sikt, men hvis du trenger å ha forutsigende utgifter og ikke tåler høy rente så er det lurt å binde den.

Ja ok.

Takk for svar.

Men da går eg ut ifra det svaret du har gitt at eg ikkje kan få lån i Husbanken i og med at eg er kunde i Dnb pr dags dato ?

Å binde renten på 4.78% som dnb tilbyr no er det uaktuellt.

Selv om lånet ikkje hadde kostet meg mer en 1.600 kr mer i måneden så er det faktisk 19 lapper i året vi snakker om.

Skrevet

Alle kan få lån i Husbanken, men det er et krav til huset du skal bygge. Det har blitt mye mer romslig det også i de siste år enn hva det var før.

Så du som person får helt sikkert lån, men det er ikke sikkert du får lån til akkurat det huset du vil bygge. Du får ikke lånt til å kjøpe gammelt hus, det gjelder kun nybygg, hvis de ikke har endret reglene i det siste.

Glømte å fortelle deg at eg eier allerede en leilighet og det er dette lånet eg vil flytte over til husbanken.

Skrevet

Glømte å fortelle deg at eg eier allerede en leilighet og det er dette lånet eg vil flytte over til husbanken.

I og med at du allerede eier en leilighet så får du ikke konvertert dette lånet fra DNB til Husbanken. Da har de i tilfelle endret reglene, noe jeg ikke tror at de har gjort.

Skrevet

I og med at du allerede eier en leilighet så får du ikke konvertert dette lånet fra DNB til Husbanken. Da har de i tilfelle endret reglene, noe jeg ikke tror at de har gjort.

Ok, takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...