Gå til innhold

Hva slags sykemelding får pårørende?


Gjest pårørende og sykemelding

Anbefalte innlegg

Men sykemelding er for syke. Jeg sier ikke noe om at jeg er mot omsorgspermisjon.

Men, som sagt, dette er SYKEmelding. Det skal en ikke ha om en er frisk og rask.

Om en selv blir utslitt, deprimert, får søvnvansker eller annet som gjør at en har redusert arbeidsevne, da er sykemelding til seg selv helt legitimt.

Får du omsorgspermisjon med lønn hvis ektefellen din er syk og trenger hjelp over mange måneder??

Isåfall er du heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • zellica

    18

  • cecily

    13

  • hidi, the scorpion

    11

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

ceciliy skrev: Da får en søke om omsorgs- eller velferdspermisjon eller ta fri uten lønn.

Velferdspermisjon er for de fleste uten lønn, og omsorgspenger kan man se langt etter. Og å ta fri uten lønn i mange uker/måneder vil ødelegge en families økonomi fullstendig.

Å måtte slite med økonomiske bekymringer når man er alvorlig syk, er det siste man trenger. Så får det heller være at man får en sykemelding som etter lovens bokstav er feil. Det er etter min mening ikke misbruk av rettigheter så lenge det faktisk ikke finnes andre muligheter. Hadde dette vært et stort problem for folketrygden, hadde det blitt gjort noe med.

''Det er etter min mening ikke misbruk av rettigheter så lenge det faktisk ikke finnes andre muligheter.''

Hva mener du da er misbruk av rettigheter?

Og hva kunne/burde vært gjort? Loven ramser opp i hvilke tilfeller det skal kunne gi sykemelding. Den har vært endret flere ganger, uten at dette er blitt endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Nå må jeg bare starte med å si at jeg ikke har lest tråden, kun spørsmålet.

Kollegaen din kan få sykemelding av fastlegen slik at det ikke står Modum Bad på sykemeldingen. Kjenner til flere eksempler på det hvor pårørende har skullet på pårørendedager og fått en nøyral sykemelding av fastlegen. Hun får nok ikke en diagnose nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ceciliy skrev: Da får en søke om omsorgs- eller velferdspermisjon eller ta fri uten lønn.

Velferdspermisjon er for de fleste uten lønn, og omsorgspenger kan man se langt etter. Og å ta fri uten lønn i mange uker/måneder vil ødelegge en families økonomi fullstendig.

Å måtte slite med økonomiske bekymringer når man er alvorlig syk, er det siste man trenger. Så får det heller være at man får en sykemelding som etter lovens bokstav er feil. Det er etter min mening ikke misbruk av rettigheter så lenge det faktisk ikke finnes andre muligheter. Hadde dette vært et stort problem for folketrygden, hadde det blitt gjort noe med.

Når hovedinnlegger skriver at kolleagen bare trenger et par dager fri for å bli med på pårørendedager på Modum Bad, da tolker jeg det dit hen at det står relativt bra til. For alt vi vet er det snakk om informasjon og opplæring i hverdagen til en person med diabetes, uten at jeg vet noe konkret i denne saken selvsagt.

Men om en trenger et par dager fri til slikt og ikke mer, da er sykemelding intet annet enn trygdesvindel.

Jeg er på ingen måte motstander av velferdspermisjon eller omsorgspermisjon og henviser også til dette, uten å skrive noe negativt om det. Du trekker altså svaret mitt ned til din egen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Jeg fikk diagnosen depressjon/"utbrenthet" da kona ble innlagt på sykehus, mens barna var små (8 mnd og 2 år). Jeg jobber kvelds-og nattskift og vi hadde ingen som kunne passe dem mens jeg var på jobb.

Jeg har alltid vært en veldig sterk person psykisk, så husker jeg syntes det var litt kjipt å få dette stempelet på meg på arbeidsplassen, selv om jeg antar at de fleste skjønte hva det gikk i. Dette så vi på som den eneste løsningen, da vi slet en del økonmisk fra før av. Det var faktisk legens forslag.

Det er for de fleste helt forståelig at en må gå for en slik "ordning" i en slik situasjon. Det er i mangel av andre muligheter at en må gjøre slikt og det handler om at dette er et område som velferdsstaten ikke har laget noen bra løsning på.

Det er synd at du fikk det stempelet som psykisk syk på grunn av dette, og selv om denne diagnosen kan forklares og forstås ut fra sammenhengen så står den der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg svarte hovedinnlegger, ikke dine oppdiktede historier.

Fy flate for et svar:(

Har vel ikke diktet opp noe som helst! Er du ikke helt god selv, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Når hovedinnlegger skriver at kolleagen bare trenger et par dager fri for å bli med på pårørendedager på Modum Bad, da tolker jeg det dit hen at det står relativt bra til. For alt vi vet er det snakk om informasjon og opplæring i hverdagen til en person med diabetes, uten at jeg vet noe konkret i denne saken selvsagt.

Men om en trenger et par dager fri til slikt og ikke mer, da er sykemelding intet annet enn trygdesvindel.

Jeg er på ingen måte motstander av velferdspermisjon eller omsorgspermisjon og henviser også til dette, uten å skrive noe negativt om det. Du trekker altså svaret mitt ned til din egen situasjon.

Og du tolker trådstarters situasjon ned på ditt eget lavmål:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legitimt å bli syk fordi en har tunge omsorgsoppgaver og dermed blir sykmeldt.

Det jeg mener ikke er legitimt er at leger skal lyve om at en frisk pasient er syk, slik at vedkommende får sykepenger.

Det er heller ikke ok at friske pasienter må lyve om at de har en sykdom for at legen skal sykmelde dem.

At dette praktiseres i dag i stort monn er det ingen tvil om. Det er svært negativt på mange områder. Å uriktig få en psykisk diagnose vil kunne gi mange negative virkninger i ettertid. Det kan få konsekvenser i forhold til jobb, forsikring og adopsjon for eksempel..

Jeg mener det i slike tilfeller bør være en nasjonal ordning på omsorgslønn/velferdspermisjon. Dagens "ordning" er i realiteten en form for trydemisbruk, noe som ingen er tjent med. At legene skal sitte og være alibi for utbetaling av sykepenger til friske folk er helt feil bruk av ressurser.

Kanskje det er et bevisst valg fra lovgivers side? Kanskje de har vurdert at det det er for dyrt/feil bruk av ressurser å gi folk "sykemelding" når for eksempel ektefellen er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Nå må jeg bare starte med å si at jeg ikke har lest tråden, kun spørsmålet.

Kollegaen din kan få sykemelding av fastlegen slik at det ikke står Modum Bad på sykemeldingen. Kjenner til flere eksempler på det hvor pårørende har skullet på pårørendedager og fått en nøyral sykemelding av fastlegen. Hun får nok ikke en diagnose nei.

Nå leste jeg litt nedover på tråden. Ser det er mange som mener det er misbruk å få sykemelding når man ikke selv er syk. Men Modum anser pårørendedager som svært viktig både for pasienten og familien. Loven sier da at man har krav på sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt bruker man det man har. Og selvsagt er det bra at pårørende unngår økonomisk tap og slipper å løpe mellom jobb og sykehus f. eks. Men like fullt er sykemelding feil virkemiddel, og det går an å diskutere det prinsippielle ved en sak.

Selvfølgelig skal vi kunne diskutere det prinsipielle ved ordningen. Det har jeg gjort opp og ned og i mente på radiumen. Mange som meg har vært kjempefortvilet pga situasjonen.

Men det forandrer ikke det faktum at man ikke har andre muligheter, og da blir det feil å kalle det trygdemisbruk. Det medfører en enda større påkjenning for den sykemeldte om han skal føle seg som misbruker av trygdevesenet, i tillegg til å måtte handskes med alle de utfordringer det å være pårørende gir.

Men for all del. Hvis noen orker å ta opp denne kampen offentlig, hadde det vært supert. For det er ingen god følelse å ha slike uriktige diagnoser i papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pyttipanne

Nå leste jeg litt nedover på tråden. Ser det er mange som mener det er misbruk å få sykemelding når man ikke selv er syk. Men Modum anser pårørendedager som svært viktig både for pasienten og familien. Loven sier da at man har krav på sykepenger.

Kan du vise til i hvilken paragraf det står at friske pårørende har rett til sykepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg litt nedover på tråden. Ser det er mange som mener det er misbruk å få sykemelding når man ikke selv er syk. Men Modum anser pårørendedager som svært viktig både for pasienten og familien. Loven sier da at man har krav på sykepenger.

Har du lovhenvisning til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Hva er pårørende-dagene? Er det et ledd i behandlingen? I så fall kan det gi grunnlag for sykemelding.

Det er ledd i behandlingen og gir rett til sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Fy flate for et svar:(

Har vel ikke diktet opp noe som helst! Er du ikke helt god selv, kanskje?

Du bør trekke deg ut av diskusjonen om du ikke kan holde deg til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Selvfølgelig skal vi kunne diskutere det prinsipielle ved ordningen. Det har jeg gjort opp og ned og i mente på radiumen. Mange som meg har vært kjempefortvilet pga situasjonen.

Men det forandrer ikke det faktum at man ikke har andre muligheter, og da blir det feil å kalle det trygdemisbruk. Det medfører en enda større påkjenning for den sykemeldte om han skal føle seg som misbruker av trygdevesenet, i tillegg til å måtte handskes med alle de utfordringer det å være pårørende gir.

Men for all del. Hvis noen orker å ta opp denne kampen offentlig, hadde det vært supert. For det er ingen god følelse å ha slike uriktige diagnoser i papirene.

http://www.regjeringen.no/pages/2134692/Barne_og_likestillingsdepartementet.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Har du lovhenvisning til det?

Ventet bare på at den skulle komme. Orker ikke å gå inn på lovdata og finne paragraf. Jeg er 100% sikker på at man har krav på det. Og hadde man ikke hatt det hadde de heller ikke tilbudt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet bare på at den skulle komme. Orker ikke å gå inn på lovdata og finne paragraf. Jeg er 100% sikker på at man har krav på det. Og hadde man ikke hatt det hadde de heller ikke tilbudt det.

Det går ikke an å argumentere slik. Står det i loven, eller står det ikke i loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...