Gå til innhold

Hva slags sykemelding får pårørende?


Gjest pårørende og sykemelding

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • zellica

    18

  • cecily

    13

  • hidi, the scorpion

    11

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest merksnodig

''Det burde være så enkelt som at man har en kode for slike tilfeller i forhold til nav.''

Jeg er enig! Her er det et stort hull i systemet. For to år siden gjennomgikk jeg en operasjon som man vanligvis ikke får problemer med i ettertid. Jeg ble imidlertid så dårlig at jeg ikke klarte meg selv den første uka etter operasjonen. Jeg kom meg så vidt på beina, men klarte ikke å lage meg mat eller gjøre noe som helst. Mannen min måtte ta fri fra jobb for å pleie meg, men tapte da lønn for en hel uke fordi de ikke hadde noen lovhjemmel som ga han lov å være hjemme med lønn. Han var jo ikke syk....

Jeg mener det er feil å sykemelde folk som ikke er syke, men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem. Har man syke barn har man denne rettigheten (selvsagt).

''Jeg mener det er feil å sykemelde folk som ikke er syke, men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem.''

My point exactly! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke rett på sykemelding når en ikke er syk. Da får en søke om omsorgs- eller velferdspermisjon eller ta fri uten lønn.

Er det rart at Norge har høye utgifter til trygd når misbruk av sykemelding ses på som en rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hadde vært en fordel om du unngikk personangrep og i stedet holdt deg til å diskutere sak.

Se forøvrig dette: http://www.helsedebatt.no/2009/09/friske-fyller-opp-sykestatistikken/

Og så?

Er du misunnelig på pårørende som faktisk får hjelp?

Ikke ta det personlig, sier du, men det er jo din personlige mening! Uansett hvor mange linker du slenger opp:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

En har ikke rett på sykemelding når en ikke er syk. Da får en søke om omsorgs- eller velferdspermisjon eller ta fri uten lønn.

Er det rart at Norge har høye utgifter til trygd når misbruk av sykemelding ses på som en rett.

Glad ikke din personlige mening er "den gjengse"! Vi andre, føler solidaritet med mennesker som lider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så?

Er du misunnelig på pårørende som faktisk får hjelp?

Ikke ta det personlig, sier du, men det er jo din personlige mening! Uansett hvor mange linker du slenger opp:((

Det må da være greit å mene at det å sykmelde pårørende er feil bruk av sykelønnsordningen. Det er ikke dermed sagt at man mener at pårørende skal trekkes i lønn. Hvis de ikke har anledning til lønnet velferdpermisjon fra arbeidsgiver, burde de få en pårørendestønad via NAV.

Vi får jo også en del feilaktige bidrag til statistikken når man sykmeldes som psykisk syk uten å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad ikke din personlige mening er "den gjengse"! Vi andre, føler solidaritet med mennesker som lider....

Men sykemelding er for syke. Jeg sier ikke noe om at jeg er mot omsorgspermisjon.

Men, som sagt, dette er SYKEmelding. Det skal en ikke ha om en er frisk og rask.

Om en selv blir utslitt, deprimert, får søvnvansker eller annet som gjør at en har redusert arbeidsevne, da er sykemelding til seg selv helt legitimt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke rett på sykemelding når en ikke er syk. Da får en søke om omsorgs- eller velferdspermisjon eller ta fri uten lønn.

Er det rart at Norge har høye utgifter til trygd når misbruk av sykemelding ses på som en rett.

Jammen kjære deg. Dette er ikke misbruk av trygderettigheter. Fakta er at man som pårørende ofte er så psykisk slitne, at en slik diagnose fint kan forsvares. Men det blir feil å sette en slik diagnose for å utløse trygderettigheter. Det burde være slik at man automatisk får utløst rett til økonomiske ytelser når man får alvorlig sykdom i familien som medfører at man ikke kan være tilstede på jobben.

Skulle jeg og min ektefelle ha fulgt din mal, hadde vi i tillegg til min alvorlige sykdom, gått konkurs. Det hadde virkelig vært flott du!!

Jeg håper aldri du kommer i en slik situasjon. Da vil du komme til å måtte bite i deg de utsagnene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen kjære deg. Dette er ikke misbruk av trygderettigheter. Fakta er at man som pårørende ofte er så psykisk slitne, at en slik diagnose fint kan forsvares. Men det blir feil å sette en slik diagnose for å utløse trygderettigheter. Det burde være slik at man automatisk får utløst rett til økonomiske ytelser når man får alvorlig sykdom i familien som medfører at man ikke kan være tilstede på jobben.

Skulle jeg og min ektefelle ha fulgt din mal, hadde vi i tillegg til min alvorlige sykdom, gått konkurs. Det hadde virkelig vært flott du!!

Jeg håper aldri du kommer i en slik situasjon. Da vil du komme til å måtte bite i deg de utsagnene der.

Kjære deg, les hva jeg skriver ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være greit å mene at det å sykmelde pårørende er feil bruk av sykelønnsordningen. Det er ikke dermed sagt at man mener at pårørende skal trekkes i lønn. Hvis de ikke har anledning til lønnet velferdpermisjon fra arbeidsgiver, burde de få en pårørendestønad via NAV.

Vi får jo også en del feilaktige bidrag til statistikken når man sykmeldes som psykisk syk uten å være det.

De som sitter med makten i dette landet er fullstendig klar over situasjonen til pårørende til alvorlig syke. De vet at psykisk sykdom blir brukt for å utløse trygderettigheter, men allikevel blir det ikke gjort noe for å forandre situasjonen.

Det er iallefall flott at foreldre til alvorlig syke barn har fått bedre rettigheter, men det mangler enda å få på plass den siste biten for andre pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det må da være greit å mene at det å sykmelde pårørende er feil bruk av sykelønnsordningen. Det er ikke dermed sagt at man mener at pårørende skal trekkes i lønn. Hvis de ikke har anledning til lønnet velferdpermisjon fra arbeidsgiver, burde de få en pårørendestønad via NAV.

Vi får jo også en del feilaktige bidrag til statistikken når man sykmeldes som psykisk syk uten å være det.

Men det finnes ingen slik ordning. Da bruker man det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men sykemelding er for syke. Jeg sier ikke noe om at jeg er mot omsorgspermisjon.

Men, som sagt, dette er SYKEmelding. Det skal en ikke ha om en er frisk og rask.

Om en selv blir utslitt, deprimert, får søvnvansker eller annet som gjør at en har redusert arbeidsevne, da er sykemelding til seg selv helt legitimt.

Og hva tror du de sliter med, de som ser sine elskede dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

De som sitter med makten i dette landet er fullstendig klar over situasjonen til pårørende til alvorlig syke. De vet at psykisk sykdom blir brukt for å utløse trygderettigheter, men allikevel blir det ikke gjort noe for å forandre situasjonen.

Det er iallefall flott at foreldre til alvorlig syke barn har fått bedre rettigheter, men det mangler enda å få på plass den siste biten for andre pårørende.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nesten litt absurd at den pårørende må få en "psykisk diagnose" for at det skal bli lovlig. Det må da kunne gjøres på en annen måte? Psykiske diagnoser i papirene dine kan jo være til hinder for livs- og helseforsikringer.....

Jeg fikk diagnosen depressjon/"utbrenthet" da kona ble innlagt på sykehus, mens barna var små (8 mnd og 2 år). Jeg jobber kvelds-og nattskift og vi hadde ingen som kunne passe dem mens jeg var på jobb.

Jeg har alltid vært en veldig sterk person psykisk, så husker jeg syntes det var litt kjipt å få dette stempelet på meg på arbeidsplassen, selv om jeg antar at de fleste skjønte hva det gikk i. Dette så vi på som den eneste løsningen, da vi slet en del økonmisk fra før av. Det var faktisk legens forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen depressjon/"utbrenthet" da kona ble innlagt på sykehus, mens barna var små (8 mnd og 2 år). Jeg jobber kvelds-og nattskift og vi hadde ingen som kunne passe dem mens jeg var på jobb.

Jeg har alltid vært en veldig sterk person psykisk, så husker jeg syntes det var litt kjipt å få dette stempelet på meg på arbeidsplassen, selv om jeg antar at de fleste skjønte hva det gikk i. Dette så vi på som den eneste løsningen, da vi slet en del økonmisk fra før av. Det var faktisk legens forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, les hva jeg skriver ordentlig.

ceciliy skrev: Da får en søke om omsorgs- eller velferdspermisjon eller ta fri uten lønn.

Velferdspermisjon er for de fleste uten lønn, og omsorgspenger kan man se langt etter. Og å ta fri uten lønn i mange uker/måneder vil ødelegge en families økonomi fullstendig.

Å måtte slite med økonomiske bekymringer når man er alvorlig syk, er det siste man trenger. Så får det heller være at man får en sykemelding som etter lovens bokstav er feil. Det er etter min mening ikke misbruk av rettigheter så lenge det faktisk ikke finnes andre muligheter. Hadde dette vært et stort problem for folketrygden, hadde det blitt gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Og så?

Er du misunnelig på pårørende som faktisk får hjelp?

Ikke ta det personlig, sier du, men det er jo din personlige mening! Uansett hvor mange linker du slenger opp:((

Det er legitimt å bli syk fordi en har tunge omsorgsoppgaver og dermed blir sykmeldt.

Det jeg mener ikke er legitimt er at leger skal lyve om at en frisk pasient er syk, slik at vedkommende får sykepenger.

Det er heller ikke ok at friske pasienter må lyve om at de har en sykdom for at legen skal sykmelde dem.

At dette praktiseres i dag i stort monn er det ingen tvil om. Det er svært negativt på mange områder. Å uriktig få en psykisk diagnose vil kunne gi mange negative virkninger i ettertid. Det kan få konsekvenser i forhold til jobb, forsikring og adopsjon for eksempel..

Jeg mener det i slike tilfeller bør være en nasjonal ordning på omsorgslønn/velferdspermisjon. Dagens "ordning" er i realiteten en form for trydemisbruk, noe som ingen er tjent med. At legene skal sitte og være alibi for utbetaling av sykepenger til friske folk er helt feil bruk av ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes ingen slik ordning. Da bruker man det man har.

Ja, selvsagt bruker man det man har. Og selvsagt er det bra at pårørende unngår økonomisk tap og slipper å løpe mellom jobb og sykehus f. eks. Men like fullt er sykemelding feil virkemiddel, og det går an å diskutere det prinsippielle ved en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...