Gå til innhold

Hva slags sykemelding får pårørende?


Gjest pårørende og sykemelding

Anbefalte innlegg

''men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem. ''

ja, og det bør ikke være noe arbeidsgiver skal belastes for. Det må betales av NAV fra første dag.

100 % enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • zellica

    18

  • cecily

    13

  • hidi, the scorpion

    11

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest pyttipanne

Det pleier å ordne seg med forsikringer ol, så lenge man kan dokumentere at diagnosen er satt ikke pga egen sykdom, men pga pleieoppgaver.

Men uheldig er det. Og burde være unødvendig.

Det har vært en del diskusjoner om Helfo/NAV skal ha direkte innsyn i pasientjournaler for å avsløre trygdemisbruk. I den sammenheng kan det jo bli noen interessante saker dersom en lege først sykmelder en person på grunn av "psykisk sykdom" og det deretter skrives en legeerklæring om at personen aldri har hatt psykisk sykdom. Det er rett og slett dokumentasjon på svindel og kan teoretisk sett ende med at personen og legen blir anmeldt av NAV.

At leger skal drive med dette papirtullet er jo helt tragisk, all den tid folk står i kø for å helsehjelp. Får virkelig håpe det kommer andre ordninger for pårørende, slik som forslaget som er på høring. En lege bør ikke misbrukes på den måten og det er uverdig for folk å gjøre seg til svindlere, selv om det tydeligvis er allment akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles ikke misbruk av trygderettigheter. Så lenge den pårørende er sykemeldt for å pleie sin syke ektefelle, vil det jo være en alvorlig sykdom som utløser denne sykemeldingen. Men fordi nå systemet fungerer slik at man ikke kan få sykemelding på annet grunnlag enn egen sykdom, må det gjøres slik.

Det er stor forskjell på om jeg stikker til legen og juger på meg en sykdom jeg ikke har for å kunne dra til syden, og at jeg går til legen for å få en sykemelding for å pleie min alvorlig syke mann. Jeg regner med at du ser forskjellen? :-)

Jeg ser helt klart forskjellen. Og jeg synes det er mye mer akseptabelt å bli sykemeldt for å ta seg av en syk ektefelle enn for å reise på ferie.

Men som du selv skriver, loven gir faktisk ikke grunnlag for sykemelding for å pleie en syk ektefelle, og da er det misbruk av sykemelding.

Hvordan definerer du "misbruk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart forskjellen. Og jeg synes det er mye mer akseptabelt å bli sykemeldt for å ta seg av en syk ektefelle enn for å reise på ferie.

Men som du selv skriver, loven gir faktisk ikke grunnlag for sykemelding for å pleie en syk ektefelle, og da er det misbruk av sykemelding.

Hvordan definerer du "misbruk"?

I ord som "misbruk" eller "trygdesnylting" ligger det også et element av moralsk fordømmelse av det som skjer. Sykemelding av ektefellen til en som f eks har kreft er helt klart et brudd på reglene om sykemelding, men likevel i manges øyne ikke noe som fortjener moralsk fordømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ord som "misbruk" eller "trygdesnylting" ligger det også et element av moralsk fordømmelse av det som skjer. Sykemelding av ektefellen til en som f eks har kreft er helt klart et brudd på reglene om sykemelding, men likevel i manges øyne ikke noe som fortjener moralsk fordømmelse.

Jeg ser poenget med "moralsk fordømmelse" som et ledd i definisjonen av "misbruk". Og jeg har stor forståelse for at mange får/ber om sykemelding for å kunne ta seg av en alvorlig syk ektefelle.

Men er "misbruk" virkelig begrenset til det vi oppfatter som "moralsk forkastelig"? Vi kan ikke bare velge og vrake i hvilke lover og regler vi vil følge, det er ikke på den måten samfunnet fungerer. Og folketrygdloven er faktisk flere ganger blitt revurdert og endret, hvorfor er da ikke "sykemelding" til pårørende innført i større grad? Det er da tydelig at det ikke skal være anledning til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget med "moralsk fordømmelse" som et ledd i definisjonen av "misbruk". Og jeg har stor forståelse for at mange får/ber om sykemelding for å kunne ta seg av en alvorlig syk ektefelle.

Men er "misbruk" virkelig begrenset til det vi oppfatter som "moralsk forkastelig"? Vi kan ikke bare velge og vrake i hvilke lover og regler vi vil følge, det er ikke på den måten samfunnet fungerer. Og folketrygdloven er faktisk flere ganger blitt revurdert og endret, hvorfor er da ikke "sykemelding" til pårørende innført i større grad? Det er da tydelig at det ikke skal være anledning til dette.

''Vi kan ikke bare velge og vrake i hvilke lover og regler ''

Nei, selvsagt ikke, men det er ikke slik at alt som er i tråd med loven også er i tråd med mannen i gatas oppfatning om hva som burde vært loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi kan ikke bare velge og vrake i hvilke lover og regler ''

Nei, selvsagt ikke, men det er ikke slik at alt som er i tråd med loven også er i tråd med mannen i gatas oppfatning om hva som burde vært loven.

Det er det mange eksempler på, at "mannen i gata" ikke er enig i loven, eller at den i alle fall ikke kan gjelde for den situasjonen akkurat jeg er oppe i.

Men hva er riktig å gjøre når man er uenig i loven? Skal man overse den? Eller skal man prøve å få den endret? Og hva skal til for å overtre loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...