Gå til innhold

Hva slags sykemelding får pårørende?


Gjest pårørende og sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest trist jente

Kan du vise til i hvilken paragraf det står at friske pårørende har rett til sykepenger?

Når det er et ledd i behandlingen har man som frisk pårørende krav på sykepenger. Orker ikke lete i lovdata, men vet det er tilfelle.

Man kan også få sykemelding som frisk dersom en er pårørende til somatisk syk og det er hensiktsmessig for behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • zellica

    18

  • cecily

    13

  • hidi, the scorpion

    11

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Selvfølgelig skal vi kunne diskutere det prinsipielle ved ordningen. Det har jeg gjort opp og ned og i mente på radiumen. Mange som meg har vært kjempefortvilet pga situasjonen.

Men det forandrer ikke det faktum at man ikke har andre muligheter, og da blir det feil å kalle det trygdemisbruk. Det medfører en enda større påkjenning for den sykemeldte om han skal føle seg som misbruker av trygdevesenet, i tillegg til å måtte handskes med alle de utfordringer det å være pårørende gir.

Men for all del. Hvis noen orker å ta opp denne kampen offentlig, hadde det vært supert. For det er ingen god følelse å ha slike uriktige diagnoser i papirene.

Ja, det blir feil å beskylde de som benytter seg av ordningen for trygdemisbruk. Og det også feil å beskylde legene for å skrive ut falske sykemeldinger så lenge samfunnet ikke kan tilby andre stønadsordninger. Men like fullt er det misvisende og feil bruk av sykmelding.

Og det finnes eksempler på at en psykisk diagnose "på rullebladet" kan slå uheldig ut i forbindelse med forsikring, sikkerhetsklarering eller lignende. Da hjelper det lite at den er fiktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Det går ikke an å argumentere slik. Står det i loven, eller står det ikke i loven?

Som sagt, jeg har ikke overskudd til å lete i lovdata- de hadde ikke tilbudt det om det ikke var tilfelle at man har krav på det.

Dersom du må finne en paragraf for å godta det kan du jo lete selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har ikke overskudd til å lete i lovdata- de hadde ikke tilbudt det om det ikke var tilfelle at man har krav på det.

Dersom du må finne en paragraf for å godta det kan du jo lete selv.

Sykepenger for pårørende

Det å være pårørende til en person som er alvorlig syk utløser i seg selv ingen rett til sykepenger for den som er pårørende. Imidlertid vet vi gjennom forskning og kjennskap til pårørendes situasjon at pårørende til alvorlig syke personer i varierende grad opplever både helseproblemer og stor omsorgsbelastning.

Dersom du lurer på om du kan ha rett på sykepenger gjelder de ordinære rettighetene som du kan lese mer om her:

Folketrygdloven

Sykepenger - NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir feil å beskylde de som benytter seg av ordningen for trygdemisbruk. Og det også feil å beskylde legene for å skrive ut falske sykemeldinger så lenge samfunnet ikke kan tilby andre stønadsordninger. Men like fullt er det misvisende og feil bruk av sykmelding.

Og det finnes eksempler på at en psykisk diagnose "på rullebladet" kan slå uheldig ut i forbindelse med forsikring, sikkerhetsklarering eller lignende. Da hjelper det lite at den er fiktiv.

Det pleier å ordne seg med forsikringer ol, så lenge man kan dokumentere at diagnosen er satt ikke pga egen sykdom, men pga pleieoppgaver.

Men uheldig er det. Og burde være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, jeg har ikke overskudd til å lete i lovdata- de hadde ikke tilbudt det om det ikke var tilfelle at man har krav på det.

Dersom du må finne en paragraf for å godta det kan du jo lete selv.

Fant det under her på Mrs. Wallace sin side. Det glemte jeg å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har ikke overskudd til å lete i lovdata- de hadde ikke tilbudt det om det ikke var tilfelle at man har krav på det.

Dersom du må finne en paragraf for å godta det kan du jo lete selv.

Tapt arbeidsinntekt for pårørende

Tapt arbeidsinntekt kan dekkes med inntil kr. 80 pr. time. Der tapt arbeidsinntekt ikke kan dokumenteres, kan det gis erstatning for legitimerte utgifter til leid hjelp under ledsagerens fravær, begrenset til kr. 20 pr. time. Der det er helt nødvendig å ha ledsager til stede for å få gjennomført den medisinske behandling, må oppholdsutgiftene bekostes av behandlingsinstitusjonen.

Lov om pasientrettigheter § 2-6

Reiseutgifter - NAV

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet/informasjon/detaljer?p_doc_id=72441&p_prev_id=27238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Er så glad for at ditt syn ikke gjelder!

Å være kynisk, er ikke en leges oppgave, men pasientens beste er...

Håper du aldri får jobbe med mennesker:(

"Håper du aldri får jobbe med mennesker:("

Du er fryktelig krass mot folk i denne tråden, Hidi. Det handler om sak her, ikke personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er etter min mening ikke misbruk av rettigheter så lenge det faktisk ikke finnes andre muligheter.''

Hva mener du da er misbruk av rettigheter?

Og hva kunne/burde vært gjort? Loven ramser opp i hvilke tilfeller det skal kunne gi sykemelding. Den har vært endret flere ganger, uten at dette er blitt endret.

Misbruk av trygderettigheter er feks å skaffe seg sykemelding pga en sykdom som ikke eksisterer bare for å få noen dager fri. Det gjøres i stort monn over hele landet, og er noe som man skal slå hardt ned på.

Men å få en sykemelding for å ta vare på sin ektefelle under alvorlig sykdom er etter min mening helt greit. Det er jo ikke som om man drar på ferie eller ligger på latsiden i den sykemeldingsperioden. Mannen min skulle nok gjerne ha vært på jobben, istedet for å være hjemme for å pleie meg. :-)

Hva som burde gjøres. Det er jo egentlig veldig enkelt. Å lage en trygdeordning som gjelder for pårørende, slik at de kan være hjemme med den syke uten at man mister lønn.

Hvorfor det ikke er gjort? Aner ikke. Det er iallefall ikke fordi man ikke har kunnskap om problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er et ledd i behandlingen har man som frisk pårørende krav på sykepenger. Orker ikke lete i lovdata, men vet det er tilfelle.

Man kan også få sykemelding som frisk dersom en er pårørende til somatisk syk og det er hensiktsmessig for behandlingen.

Ja, man FÅR får "falsk" sykemelding, men det finnes faktisk ingen lover som sier vi har krav på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Det burde være så enkelt som at man har en kode for slike tilfeller i forhold til nav.''

Jeg er enig! Her er det et stort hull i systemet. For to år siden gjennomgikk jeg en operasjon som man vanligvis ikke får problemer med i ettertid. Jeg ble imidlertid så dårlig at jeg ikke klarte meg selv den første uka etter operasjonen. Jeg kom meg så vidt på beina, men klarte ikke å lage meg mat eller gjøre noe som helst. Mannen min måtte ta fri fra jobb for å pleie meg, men tapte da lønn for en hel uke fordi de ikke hadde noen lovhjemmel som ga han lov å være hjemme med lønn. Han var jo ikke syk....

Jeg mener det er feil å sykemelde folk som ikke er syke, men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem. Har man syke barn har man denne rettigheten (selvsagt).

''men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem. ''

ja, og det bør ikke være noe arbeidsgiver skal belastes for. Det må betales av NAV fra første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Men så lenge vi ikke har et lovverk som kan sykmelde pårørende på gyldig måte, må det gjøres på denne måten. Altså ved å sette en diagnose av en psykisk art.

Og arbeidsgiver må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem. ''

ja, og det bør ikke være noe arbeidsgiver skal belastes for. Det må betales av NAV fra første dag.

Det er helt riktig. Arbeidgiver skal ikke måtte betale i slike tilfeller.

Nå har de mulighet til å søke om å slippe arbeidgiverperioden, hvis det blir mange slike sykemeldinger. Det gjorde jobben til mannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Her er en nyttig side, ser det ut til - for dere som diskuterer dette. Jeg har ikke finlest, altså.

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet/informasjon/detaljer?p_doc_id=72441&p_prev_id=27238

Bra link! :-)

Slikt er det viktig at folk får informasjon om. Ofte så er det dessverre tilfeldig hva slags informasjon en får om rettigheter i forbindelse med egen og pårørendes alvorlige sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

"Håper du aldri får jobbe med mennesker:("

Du er fryktelig krass mot folk i denne tråden, Hidi. Det handler om sak her, ikke personer.

Takk. Holdt på å si opp jobben min jeg nå. Jobber med folk, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det er helt riktig. Arbeidgiver skal ikke måtte betale i slike tilfeller.

Nå har de mulighet til å søke om å slippe arbeidgiverperioden, hvis det blir mange slike sykemeldinger. Det gjorde jobben til mannen min.

Fra NAV: ''Unntak fra arbeidsgiverperioden

En arbeidsgiver kan søke om unntak fra ansvaret for å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Dette gjelder ved svangerskapsrelatert sykefravær eller langvarig/ kronisk sykdom hos arbeidstaker.''

Er ikke sikkert alle sykmeldinger det her er snakk om, kan klassifiseres som kroniske eller langvarige.

Mye papirarbeid for arbeidsgiver også. Her er det helt klart et hull som bør tettes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...