Gå til innhold

Hva slags sykemelding får pårørende?


Gjest pårørende og sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest pårørende og sykemelding

En kollega av meg er pårørende til en som er på Modum Bad. Hun skulle være med på pårørendedagene der og skulle derfor sykemeldes.

Men hva står det på sykemeldingen når hun ikke er den syke? Må fastlegen finne på en diagnose til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • zellica

    18

  • cecily

    13

  • hidi, the scorpion

    11

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest majas mamma

sykemelding kan hun nok ikke få, men derimot kan hun søke arbeidsgiver om velferdspermisjon. Det er som regel ikke noe problem ( ikke hos min arbeidsgiver i allefall) og du får lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pårørende og sykemelding.

Om fastlegen må "finne på" en diagnose? Du mener å lyve? Det er ikke sånn det fungerer, eller i alle fall skal det ikke det.

Vel i tilfeller hvor ektefeller ønsker å få mer tid med sin kreftsyke partner så har det hendt at fastlegen har skrevet noe ja. Da kan han jo skrive noe i retning av "emosjonell belastning" etc.

De pårørende legges også inn på Modum sammen med den syke. Kanskje det er grunnlag nok for å sykemelde dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektefellen min har blitt sykemeldt i flere perioder når jeg har vært inne til behandling. Da har sykemeldingen blitt skrevet ut på en psykisk diagnose.

Det er jo dessverre slik at man som pårørende får et stempel i papirene som psykisk syk, selv om man i realiteten er hjemme for å pleie ektefellen.

Jeg tror allikevel at nav vet at når de får inn sykemeldinger med denne typen diagnose, så er det ikke en reel sykdom, men pga av at man mangler lovverk for å sykemelde pårørende, må man gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke sykemeldes uten å være syk. Det må i tilfelle være hvis en lyger til legen om egen helsetilstand.

Joda hvis man er pårørende og har pleieoppgaver overfor ektefellen, blir man sykemeldt uten å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merksnodig

Ektefellen min har blitt sykemeldt i flere perioder når jeg har vært inne til behandling. Da har sykemeldingen blitt skrevet ut på en psykisk diagnose.

Det er jo dessverre slik at man som pårørende får et stempel i papirene som psykisk syk, selv om man i realiteten er hjemme for å pleie ektefellen.

Jeg tror allikevel at nav vet at når de får inn sykemeldinger med denne typen diagnose, så er det ikke en reel sykdom, men pga av at man mangler lovverk for å sykemelde pårørende, må man gjøre det på denne måten.

Det er jo nesten litt absurd at den pårørende må få en "psykisk diagnose" for at det skal bli lovlig. Det må da kunne gjøres på en annen måte? Psykiske diagnoser i papirene dine kan jo være til hinder for livs- og helseforsikringer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektefellen min har blitt sykemeldt i flere perioder når jeg har vært inne til behandling. Da har sykemeldingen blitt skrevet ut på en psykisk diagnose.

Det er jo dessverre slik at man som pårørende får et stempel i papirene som psykisk syk, selv om man i realiteten er hjemme for å pleie ektefellen.

Jeg tror allikevel at nav vet at når de får inn sykemeldinger med denne typen diagnose, så er det ikke en reel sykdom, men pga av at man mangler lovverk for å sykemelde pårørende, må man gjøre det på denne måten.

"Jeg tror allikevel at nav vet at når de får inn sykemeldinger med denne typen diagnose, så er det ikke en reel sykdom, men pga av at man mangler lovverk for å sykemelde pårørende, må man gjøre det på denne måten."

NAV mangler lovverk og må gjøre det på den måten? Det innebærer at det ikke er hjemmel for å sykemelde noen. Det er altså ulovlig. Merkelig ansvarsfraskrivelse å si at NAV bare er nødt til å gjøre det sånn.

Det finnes velferdspermisjon uten lønn. Man får heller bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vel i tilfeller hvor ektefeller ønsker å få mer tid med sin kreftsyke partner så har det hendt at fastlegen har skrevet noe ja. Da kan han jo skrive noe i retning av "emosjonell belastning" etc.

De pårørende legges også inn på Modum sammen med den syke. Kanskje det er grunnlag nok for å sykemelde dem?

Det får man inderlig håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nesten litt absurd at den pårørende må få en "psykisk diagnose" for at det skal bli lovlig. Det må da kunne gjøres på en annen måte? Psykiske diagnoser i papirene dine kan jo være til hinder for livs- og helseforsikringer.....

Ja det kan bli et stort problem. Og det er uverdig i dagens moderne samfunn at vi skal få en uriktig diagnose i papirene pga omsorgsoppgaver. Det burde være så enkelt som at man har en kode for slike tilfeller i forhold til nav.

I vårt tilfelle hadde jeg en kreftdiagnose og kunne legge ved den, samt at mannen fikk en bekreftelse på at han ikke var psykisk syk, så da ordnet det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sykemeldes uten å være syk. Det må i tilfelle være hvis en lyger til legen om egen helsetilstand.

Å få en alvorlig syk i nærmeste familie, kan være en stor psykisk belastning. Man kan bli både deprimert og mere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Det er jo nesten litt absurd at den pårørende må få en "psykisk diagnose" for at det skal bli lovlig. Det må da kunne gjøres på en annen måte? Psykiske diagnoser i papirene dine kan jo være til hinder for livs- og helseforsikringer.....

Merksnodig at folk utnytter de gode velferdsordningene for sykefravær i alle situasjoner der de trenger fri fra jobb.

Leger bør jobbe med å gjøre folk friske, ikke være et moralsk alibi når folk trenger fri fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pyttipanne

Å få en alvorlig syk i nærmeste familie, kan være en stor psykisk belastning. Man kan bli både deprimert og mere til.

Det er da ingen som nekter for at depresjon er en sykdom, men det å ha omsorgsoppgaver er ingen sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror allikevel at nav vet at når de får inn sykemeldinger med denne typen diagnose, så er det ikke en reel sykdom, men pga av at man mangler lovverk for å sykemelde pårørende, må man gjøre det på denne måten."

NAV mangler lovverk og må gjøre det på den måten? Det innebærer at det ikke er hjemmel for å sykemelde noen. Det er altså ulovlig. Merkelig ansvarsfraskrivelse å si at NAV bare er nødt til å gjøre det sånn.

Det finnes velferdspermisjon uten lønn. Man får heller bruke det.

Når man er alvorlig syk, trenger man ikke økonomiske problemer på toppen. Dette dreier seg ikke om et par dager med pleie av en influensasyk, men alvorlige sykdommer.

Det ville være helt urimelig å forlange at den pårørende skulle ta ut ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merksnodig

Merksnodig at folk utnytter de gode velferdsordningene for sykefravær i alle situasjoner der de trenger fri fra jobb.

Leger bør jobbe med å gjøre folk friske, ikke være et moralsk alibi når folk trenger fri fra jobben.

''Merksnodig at folk utnytter de gode velferdsordningene for sykefravær i alle situasjoner der de trenger fri fra jobb. ''

Ennå mer merksnodig at du klarte å tolke innlegget mitt som en støtte for utnyttelse av velfordsordningene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Merksnodig at folk utnytter de gode velferdsordningene for sykefravær i alle situasjoner der de trenger fri fra jobb.

Leger bør jobbe med å gjøre folk friske, ikke være et moralsk alibi når folk trenger fri fra jobben.

Er så glad for at ditt syn ikke gjelder!

Å være kynisk, er ikke en leges oppgave, men pasientens beste er...

Håper du aldri får jobbe med mennesker:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som nekter for at depresjon er en sykdom, men det å ha omsorgsoppgaver er ingen sykdom.

Men så lenge vi ikke har et lovverk som kan sykmelde pårørende på gyldig måte, må det gjøres på denne måten. Altså ved å sette en diagnose av en psykisk art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er da ingen som nekter for at depresjon er en sykdom, men det å ha omsorgsoppgaver er ingen sykdom.

Hva vet du?

Ikke en dritt:(((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan bli et stort problem. Og det er uverdig i dagens moderne samfunn at vi skal få en uriktig diagnose i papirene pga omsorgsoppgaver. Det burde være så enkelt som at man har en kode for slike tilfeller i forhold til nav.

I vårt tilfelle hadde jeg en kreftdiagnose og kunne legge ved den, samt at mannen fikk en bekreftelse på at han ikke var psykisk syk, så da ordnet det seg.

''Det burde være så enkelt som at man har en kode for slike tilfeller i forhold til nav.''

Jeg er enig! Her er det et stort hull i systemet. For to år siden gjennomgikk jeg en operasjon som man vanligvis ikke får problemer med i ettertid. Jeg ble imidlertid så dårlig at jeg ikke klarte meg selv den første uka etter operasjonen. Jeg kom meg så vidt på beina, men klarte ikke å lage meg mat eller gjøre noe som helst. Mannen min måtte ta fri fra jobb for å pleie meg, men tapte da lønn for en hel uke fordi de ikke hadde noen lovhjemmel som ga han lov å være hjemme med lønn. Han var jo ikke syk....

Jeg mener det er feil å sykemelde folk som ikke er syke, men man bør lovfeste rett til å være hjemme for å pleie et sykt familiemedlem. Har man syke barn har man denne rettigheten (selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...