Gå til innhold

Trenger råd til baby med lite søvnbehov.

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Jeg er så frustrert og oppgitt om dagen. Dette er mitt tredje barn og jeg trodde dette ville gå greit.

De to andre har sovet hele natten gjennom fra 3 mndrs alder og har sovet natten gjennom siden.

Sistemann er det verre med. Han er nå 9 mnd og har lakenskrekk.

Har alltid trodd på uttrykket at søvn gavner søvn, men hva skal jeg gjøre når han ikke vil sove?

Han våkner 6 på morgenen. Sover fra 9-10 maks. Sover også fra 13-14. Som regel tre kvarter. Er jeg ute og kjører sover han 20min i bilen og våkner nåe jeg stopper bilen. Han er kjempetrøtt fra 16.30tiden. Vanskelig å få i han både middag og kveldsmat for han er så trøtt og urolig.

Sovner med en gang når jeg legger ham 18.15.

Etter en time våkner han og vil ha pupp. Har prøvd å la være. Da gråter han i minst en time mens jeg går ut og inn av rommet og sier det er natta.

Jeg må som regel gi meg og gi ham pupp. Det tar jo kun 5 min å amme ham. Deretter sovner han igjen.

Han våkner i 1-2 tiden og får pupp. Sovner igjen med en gang.

Våkner 5 og får pupp, sovner igjen. Våkner 6 og vil ikke sove mer...

Han har fått to tenner nede og det kommer nok noen oppe snart.

Er det pga tennene han er så urolig?

Kan jeg prøve å gi ham en stikkpille og se om det hjelper? (kan jo ikke det hver kveld heller)

Skal jeg kutte ut nattammingen?

Han spiser brød til frokost og lunsj,middag og grøt til kvelds.

Tar imot alle gode råd med takk. føler meg så rådløs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må enten bestemme deg for å kutte ut nattammingen eller slutte å prøve. Hver gang du prøver og ikke klarer det, så lærer du babyen utholdenhet. Han vet han vinner til slutt nå, så han holder nok ut veldig lenge når du prøver neste gang.

Bortsett fra det må jo noe fornuftig gjøres med dagsovingen. Har du forsøkt å la han sove på et kaldt, mørkt rom? Eventuelt ute i vogn? Har du prøvd å trille tur den tiden han skal sove (1,5 til 2 timer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi snuppe på 9 mnd sover omtrent like mye. Dvs hun sovner kl 18-19, og så sover hun til 6-7. Ca 12 t nattesøvn. Og så 30 min-1 t fra 9-10, og fra 13-14. Som din. Den store forskjellen er at hun sover hele natta. Hun har vært flaskebarn hele livet, og får velling kl 7 brød kl 10, middag kl 14, velling el grøt kl 1730. Hun er trøtt fra i sekstida, men sover hele natta uten å ha behov for mat underveis.

Jeg tenker derfor umiddelbart to ting:

1. Endring i kosten slik at han har nok innabords til å sove hele natta. Vi ender stadig opp med velling til kvelden, fordi hun ikke er opplagt nok til å spise ting som krever innsats på kvelden.

2. Unger er forskjellige, og førstemannen min skulle ha pupp hele natta, og alle andre ganger jeg var villig til å slenge den fram. Jeg flytta opp på gjesterommet i ei uke, og faren tok kvelder og netter. Dermed var den endringa på plass, og han fikk ikke pupp mlm 23 og 5.

MEN igjen, unger er forskjellige. Det kan hende han bare er sånn, og at han må følge sitt mønster. Da er det bare om å gjøre å anse det som en unntakstilstand der begge foreldrene trår til, og du får hvile når du kan. Det går over, men det er ikke sikkert dere kan få det til å gå over.

Lykke til uansett. Det er slitsomt å ikke få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Du må enten bestemme deg for å kutte ut nattammingen eller slutte å prøve. Hver gang du prøver og ikke klarer det, så lærer du babyen utholdenhet. Han vet han vinner til slutt nå, så han holder nok ut veldig lenge når du prøver neste gang.

Bortsett fra det må jo noe fornuftig gjøres med dagsovingen. Har du forsøkt å la han sove på et kaldt, mørkt rom? Eventuelt ute i vogn? Har du prøvd å trille tur den tiden han skal sove (1,5 til 2 timer)?

Jeg har prøvd å trille ham. han sover mindre i vogna enn på rommet sitt. I går når jeg trillet våknet han etter 30min, mens jeg gikk og trillet!

Jeg kan derfor ikke gå sålangt hjemmefra,når han våkner skriker han og vil opp av vognen. Han hater også å sitte i bilen eller handlevognen.

Han krabber mye rundt hjemme og er i farta hele dagen.

Jeg prøvde å gi ham velling på tåteflaske og tutekoppen her om kvelden, men det ville han ikke ha. Er et slit å lokke og lure i ham litt grøt på kvelden. Da er han overtrøtt og vrir seg i stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å trille ham. han sover mindre i vogna enn på rommet sitt. I går når jeg trillet våknet han etter 30min, mens jeg gikk og trillet!

Jeg kan derfor ikke gå sålangt hjemmefra,når han våkner skriker han og vil opp av vognen. Han hater også å sitte i bilen eller handlevognen.

Han krabber mye rundt hjemme og er i farta hele dagen.

Jeg prøvde å gi ham velling på tåteflaske og tutekoppen her om kvelden, men det ville han ikke ha. Er et slit å lokke og lure i ham litt grøt på kvelden. Da er han overtrøtt og vrir seg i stolen.

'' Er et slit å lokke og lure i ham litt grøt på kvelden. Da er han overtrøtt og vrir seg i stolen.''

Gi ham kveldsmaten en halvtime tidligere. Da er han ikke så trøtt og kanskje opplagt til å spise litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Mi snuppe på 9 mnd sover omtrent like mye. Dvs hun sovner kl 18-19, og så sover hun til 6-7. Ca 12 t nattesøvn. Og så 30 min-1 t fra 9-10, og fra 13-14. Som din. Den store forskjellen er at hun sover hele natta. Hun har vært flaskebarn hele livet, og får velling kl 7 brød kl 10, middag kl 14, velling el grøt kl 1730. Hun er trøtt fra i sekstida, men sover hele natta uten å ha behov for mat underveis.

1. Endring i kosten slik at han har nok innabords til å sove hele natta. Vi ender stadig opp med velling til kvelden, fordi hun ikke er opplagt nok til å spise ting som krever innsats på kvelden.

2. Unger er forskjellige, og førstemannen min skulle ha pupp hele natta, og alle andre ganger jeg var villig til å slenge den fram. Jeg flytta opp på gjesterommet i ei uke, og faren tok kvelder og netter. Dermed var den endringa på plass, og han fikk ikke pupp mlm 23 og 5.

MEN igjen, unger er forskjellige. Det kan hende han bare er sånn, og at han må følge sitt mønster. Da er det bare om å gjøre å anse det som en unntakstilstand der begge foreldrene trår til, og du får hvile når du kan. Det går over, men det er ikke sikkert dere kan få det til å gå over.

Lager du vellingen selv? Har kjøpt velling i sverige,men har ikke sett det i norge.

Prøvde velling her om kvelden, men det ville han ikke ha.

Har så lyst til å slutte og nattamme, men jeg synes det er tøft. Jeg får så vondt av ham når han gråter lenge. Det er helt grusomt, skjønner ikke hvordan jeg skal klare å slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

margerita1365380476

'' Er et slit å lokke og lure i ham litt grøt på kvelden. Da er han overtrøtt og vrir seg i stolen.''

Gi ham kveldsmaten en halvtime tidligere. Da er han ikke så trøtt og kanskje opplagt til å spise litt mer?

Han er trøtt fra 17 tiden. Gir ham grøt 17.30 og legger ham 18. han er trøtt når han spiser da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du vellingen selv? Har kjøpt velling i sverige,men har ikke sett det i norge.

Har så lyst til å slutte og nattamme, men jeg synes det er tøft. Jeg får så vondt av ham når han gråter lenge. Det er helt grusomt, skjønner ikke hvordan jeg skal klare å slutte med det.

Vi brukte vanlig maisgrøt som vi lagde såpass tynn at hun kunne suge den i seg fra flaska, måtte klippe et kryss i smokken så den lettere kom ut da. Men det er nok mer næring i den som er ment å være velling, den som er ment å være grøt skal jo ikke være så tynn, ergo blir det mindre pulver på samme mengde vann enn om vi hadde lagd grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ingen av mine sov natten igjennom fra de var 3 mnd, gjør det knapt ennå, snart 5,5 og 3 år gamle... Så jeg synes minsten høres minst like normal ut.

Men om det tar 5 min å gi kveldsamming, hvorfor ikke bare gjøre det?

Hvor gammel er babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager velling av melkepulver og grøtpulver. Bruker for tida fullkornsvarianter som er beregna for 8 mnd+. Vi bruker måleskjeene i melkepakken, og har 6-7 skjeer melk og 7-8 med grøtpulver. Stort hull i smokken har vi også, ca 3 mm i diameter. Men det kan være lurt å begynne med et kryss, som Lillemus foreslår, for da blir ikke matstrømmen fullt så overveldende for en kropp som kanskje er vant til at han må suge hardt for å få vridd puppen til kvelden ;)

Vesla vår legger greit på seg på den kosten hun får, så vi satser på at hun får nok næring på hjemmemiksa velling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Åja, 9 mnd ser jeg jo nå. :-)

Mine fikk da 2-4 timers søvn sånn mellom 10 og 14 et sted, (fungerte best at de sov i vogna, jeg gikk mye tur) og en liten blund igjen i 5-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Synes dere jeg bør gi ham velling når han våkner igjen på kvelden? Jeg kan jo ikke slutte å amme han på natten når han ikke får i seg så veldig mye mat påkvelden.

Han er ganske liten til å være gutt på 9mnd.

70cm og 8000gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere jeg bør gi ham velling når han våkner igjen på kvelden? Jeg kan jo ikke slutte å amme han på natten når han ikke får i seg så veldig mye mat påkvelden.

Han er ganske liten til å være gutt på 9mnd.

70cm og 8000gram.

Til hun var 7 mnd + fikk hun ei flaske velling kl 22 også. Løfta henne bare opp av senga, tanket opp, og la henne til å sove igjen. Så det kan kanskje være en ide. Gutten din høres liten ut, vesla er 68 cm og 8,2 kg, og lita som jente. Men hvis han følger sin egen vekstkurve, så er det lite som tyder på at han får for lite næring. Men forsøk med ei flaske til kvelden. Det skader ikke, og det kan gi deg bedre netter og mer energi til dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte at grøt var flott å avslutte dagen med. Da ødela jeg all nattesøvn. Det ble tydeligvis for tungt for snuppa mi. Dersom jeg avsluttet med bare melk så sov ho mye bedre.

Eller vet jeg at mange gir råd om å sove på saueskinn (det er lunt og godt).

Begge deler er jo enkelt å teste.

Nattamming er noe du må bestemme deg for. Jeg vet ikke hvor gammel babyen er. Men fra ca. 6 mnd. alder trenger ikke normalt friske barn mat på natten. (Jeg sluttet før det). Rådet da er at pappan tar denne jobben ettersom det ikke lukter melk av han. Gi bare flaske med vann om babyen vil ha noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med noe av det samme som deg den siste tida.

Mye løste seg for oss etter at vi kuttet ut nattammingen. For meg nådde det en grense, og jeg orket ikke lenger flere amminger på natta. Det tok 3 netter med skriking til og fra og hvor pappaen roet ham. Samtidig innførte vi helt fast leggeregime, med stell, tannpuss, faste sanger osv. Nå sover han fra ca. 19.30 til 07:-) Hvis han våkner og er litt urolig sovner han nå bare av seg selv igjen.

Jeg merker at han er mye mer fornøyd, og han spiser også bedre på dagtid. Jeg skjønner at du er urolig for at babyen skal legges "sulten", men kanskje skal du ha litt is i magen og heller tenke at du må begynne i den andre retningen. Babyen din tar ikke skade av å være litt sulten en natt eller to og vil heller kompensere med å spise mer på dagtid.

Jeg personlig synes ikke det er noen god ide å ta opp unger for grøt/velling e.l. på natta når de har blitt såpass gamle. Heller satse på å innarbeide gode søvnvaner så tidlig som mulig.

I ditt tilfelle ville jeg også kanskje vurdert å forskyve dagsovingen noe, dvs. vente med første sovingen kanskje fram mot 11 og andre sovingen også litt senere enn 13 sånn at han kan være mer opplagt utover ettermiddagen og få i seg mer mat til middagen osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye løste seg for oss etter at vi kuttet ut nattammingen. For meg nådde det en grense, og jeg orket ikke lenger flere amminger på natta. Det tok 3 netter med skriking til og fra og hvor pappaen roet ham. Samtidig innførte vi helt fast leggeregime, med stell, tannpuss, faste sanger osv. Nå sover han fra ca. 19.30 til 07:-) Hvis han våkner og er litt urolig sovner han nå bare av seg selv igjen.

Jeg merker at han er mye mer fornøyd, og han spiser også bedre på dagtid. Jeg skjønner at du er urolig for at babyen skal legges "sulten", men kanskje skal du ha litt is i magen og heller tenke at du må begynne i den andre retningen. Babyen din tar ikke skade av å være litt sulten en natt eller to og vil heller kompensere med å spise mer på dagtid.

Jeg personlig synes ikke det er noen god ide å ta opp unger for grøt/velling e.l. på natta når de har blitt såpass gamle. Heller satse på å innarbeide gode søvnvaner så tidlig som mulig.

I ditt tilfelle ville jeg også kanskje vurdert å forskyve dagsovingen noe, dvs. vente med første sovingen kanskje fram mot 11 og andre sovingen også litt senere enn 13 sånn at han kan være mer opplagt utover ettermiddagen og få i seg mer mat til middagen osv....

Jeg er helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Takk for svar.

Jeg tror jeg skal prøve å kutte ut nattammingen nå snart. Merker han er trøtt nå 13-tiden, men jeg skal drøye med å legge ham. Får håpe det hjelper.

Er lei av å gå rundt i halvkoma om dagen når jeg har to barn til jeg må ta meg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...