Gå til innhold

Jente 5 år væter sengen sin opptill flere ganger pr natt


Gjest Lillemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemor

Heisann

Min datter på 5 år tisser seg ut om natten opptil flere ganger, til tross for at jeg ikke lar henne drikke rett før legge tid, og prøver å få henne til å gå på do om natten også.

Det har vært noen ytterst få netter som har vært tørre. Hun vil for all del ikke bruke bleie, og det skjønner jeg godt.

Det jeg lurer på er om det finnes noe som kan hjelpe henne? Det må da kunne finnes noen hjelpemiddler? Har hørt at det finnes en slags alarm matte og evnt noe medisiner man kan da?

Jeg vet at hun mistrives med dette, og det har pågått i ett par år, men nå er det ekstra ille. Er det noe jeg gjør feil? Jeg prøver å fortelle henne at det ikke er noe å være lei seg for. Ikke blir sint. Men jeg er så frustrert... Spesielt på min datters vegne.

Hjelp???

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet hvilken fortvilelse dere begge føler overfor denne situasjonen, da min sønn på 7 år har samme problem. Forskjellen er vel at han har akseptert bleie som et hjelpemiddel. Så lenge din datter ikke vil ha bleie, er det fare for at dere bare må lære dere å leve med å håndtere vask av sengetøy osv. for det er slettes ikke sikkert at noen hjelpmidler vil fungere, det har i vert fall ikke hjulpet vår sønn.

Alarm-matte har kan fungere, hvis din datter ikke sover altfor tungt. De fleste som ikke får noen effekt av denne matten, opplever nemlig at barnet som bør våkne av alarmen ikke gjør det og tisser på allikevel.

Når det gjelder medisiner så tror jeg den mest brukte heter Minirin (Siri kan sikkert bekrefte/avkrefte dette) som kan taes i form av tabletter og nesespray. Denne medisinen skal redusere urin profuksjonen om natten, men fungerer desverre ikke på alle barn.

Har også hørt at noen er blitt tørre ved hjelp av kiropraktor eller fotsoneterapi.

Det å ta henne opp om natten tror jeg har veldig liten effekt, for da venner jo barnet seg til å tisse om natten, mens det man ønsker er jo at de skal klare å holde seg natten igjennom.

Uansett hva dere gjør så må dere ikke gå rundt og tro at dere gjøre noe galt. Din datter kan ikke noe for at hun tisser i sengen og du som mor har ikke gjort noe galt så det er ikke din skyld at hun tisser på seg heller. Det er rett og slett kroppen hennes som av en eller annen grunn ikke er nok utviklet til at hun klarer å holde på urinen. Dette er noe veldig mange barn sliter med desverre, og alle opplever det veldig leit og ønsker at noen kan hjelpe dem. Problemet er bare at det ikke finnes noen oppskrift her fordi noen behandlinger hjelper på noen barn, mens andre barn ikke blir bedre i det hele tatt før de vokser problemet av seg i ukjent alder. Og skuffelsen blir ofte veldig stor og problemet ekstra sårt hver gang man forsøker en behandlingsform og den ikke gir noe resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at datteren din ikke vil bruke bleie og at du skjønner henne godt, hvorfor det? Hva er det som er så galt med å bruke bleie som hjelpemiddel når man tisser på seg?

Etter min mening burde vi forldre som har barn som er sengevætere heller oppmuntre til bruk av bleie. Hvorfor i all verdens navn å rike skal vi alltid se på bleie som noe bare stakkarslige små babyer må bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at datteren din ikke vil bruke bleie og at du skjønner henne godt, hvorfor det? Hva er det som er så galt med å bruke bleie som hjelpemiddel når man tisser på seg?

Etter min mening burde vi forldre som har barn som er sengevætere heller oppmuntre til bruk av bleie. Hvorfor i all verdens navn å rike skal vi alltid se på bleie som noe bare stakkarslige små babyer må bruke?

Kan ikke forstå hvorfor din datter ikke sover med bleie på seg om hun tisser på seg flere ganger om natten. Som mor bør jo du overbevise henne om at det er den beste løsningen, og vise frem en holdning om at dette overhodet ikke er flaut. Din datter fortjener å få sove hela natten uavbrutt og slippe å våkne til en våt seng hver natt og morgen.

Og for all del, å lære henne å gå på do om natten er ingen løsning. For å få slutt på tissingen må hun klare å holde seg hele natten igjennom og da blir det jo motsatt effekt om hun venner seg til å tisse i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Den ene niesen min som også er 5, må bruke nattbleie fordi hun klarer ikke å kontrollere blæren.

Hun klarer så vidt å komme seg på toalettet om dagen. Hun kjenner at hun må på do og nærmest løper, men av og til er det for sent.

En jente på 5 år er, i mitt syn, litt for stor til nattbleie og bleiebruk i det hele tatt.

Men må man så må man.

Kanskje du kan ta problemet med til legen?

Det finnes mange årsaker til dette og man må finne den rette.

Har det skjedd noe nytt hos dere? Har hun frykt for noe osv...?

De fleste sier fortsett med nattbleie og at han/hun er sengevæter.

Men av og til så må man se videre enn dette ( se: min niese ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til lillemor. Du har allerede fått mange svar fra foreldre i samme situasjon. Nattevæting rammer ca hver femte 5 åring, så det er ikke noe uvanlig fenomen. Men slitsomt for de det gjelder.Det er bra dere er obs. på dette med lite drikke på kvelden og at det må være en regel å tisse rett før leggetid.I noen familier har ofte en eller begge av foreldrene også opplevd dette i sin barndom. Dere bør snakke med legen om dette. Det finnes hjelp for noen. Det kan være alarmmatte og medisiner. Medisinene skal være med på å redusere urinvolumet på natten. Som en av de andre foreldrene skrev så finnes de både som tabletter og som nesespray. Det kan være en ting å prøve. De fleste barn vokser dette av seg, men det er slitsomt mens det står på. Ekstra slitsomt er det jo når barnet ikke vil bruke bleie. Det finnes trusebleier,noe de fleste barn ikke ser på som bleie. Det kan være verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...