Gå til innhold

Jeg trenger søvn!

Gjest trøttZzzz

Anbefalte innlegg

Gjest trøttZzzz

Jeg er lei av å gå rundt og være konstant trett.

Minstemann er 10 mnd og får fortsatt pupp flere ganger om natta.

Jeg hadde håpet han skulle slutte av seg selv å spise om natta.

Eks i natt.

Jeg la meg 22. Han våknet 24 og fikk pupp.

Han våknet 03 og fikk pupp,protesterte da jeg la ham tilbake i senga og var våken frem til 4.30. Jeg gikk inn på rommet han med jevne mellomrom.

Jeg sovnet 5, han våknet 6.15 og klar for en ny dag!

Er det rart jeg er trøtt!

Har to barn til, så det er vanskelig å legge seg på dagtid.

Far kan ikke hjelpe til han går på sovetabl og har ofte vondt i hodet på morgenen.

Hadde håpet å kunne amme til minsten var ca et år, men er det lettere å slutte med puppen helt istedenfor å bare slutte på natten?

Jeg hadde ikke dette problemet ned de to andre barna.

Synes det er ille å la han ligge å gråte i flere netter på rad, men det er kanskje det som må til?

Noen gode råd til en fortvilet småbarnsmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å slutte med amming på natten lenge før man slutter på dagtid.

Det blir noen tunge netter, men kutt fort og brutalt (ikke ett og ett måltid). Ta det når helga starter, slik at du kan ta deg en lur på dagtid mens mannen din tar vare på ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøttZzzz

Det er helt vanlig å slutte med amming på natten lenge før man slutter på dagtid.

Det blir noen tunge netter, men kutt fort og brutalt (ikke ett og ett måltid). Ta det når helga starter, slik at du kan ta deg en lur på dagtid mens mannen din tar vare på ungene.

Synes det er vanskelig å¨være så brutal. Føler meg som en slem mor da:(

Vet ikke hvor lenge tl jeg orker dette, så jeg har vel ikke noe valg.

Ille å ligge å høre på barnegråt hele natten. Huff,gruer meg.

Gjorde du det på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at far normalt sett ikke kan bidra her. Men nå må han faktisk trå til et par netter.

Det er jo bare tull å gi et så stort barn nattmat. De trenger ikke det.

Så nå kan faren tilby en flaske vann hver gang poden våkner. Det er ikke spesielt artig for barnet, og svært mange finner da ut at det ikke er vært å vekke faren lenger.

Grunnen til at faren bør gjøre dette er at det lukter melk av mor. (Og de vet jo også at mor har melk)

Jeg gjorde dette da jeg holdt på å bli sprø av nattevåk. (Flere mnd. tidligere enn 10 mnd.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller klarer en å avslutte nattammingen i løpet av tre netter på et såpass stor baby. Hele familien er antakelig tjent med at dere får det til, også far, som må bidra. Det kan være tøft, men det behøver ikke være brutalt. Dere må trøste barnet på annen måte enn ved amming, og det aller viktigste er å være bestemt. Etter to eller tre netter har det antakelig løst seg.

Hvis du ønsker kan du likevel fortsette å amme på dagen; de fleste slutter med nattamming før de slutte rmed amming på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøttZzzz

Greit at far normalt sett ikke kan bidra her. Men nå må han faktisk trå til et par netter.

Det er jo bare tull å gi et så stort barn nattmat. De trenger ikke det.

Så nå kan faren tilby en flaske vann hver gang poden våkner. Det er ikke spesielt artig for barnet, og svært mange finner da ut at det ikke er vært å vekke faren lenger.

Grunnen til at faren bør gjøre dette er at det lukter melk av mor. (Og de vet jo også at mor har melk)

Jeg gjorde dette da jeg holdt på å bli sprø av nattevåk. (Flere mnd. tidligere enn 10 mnd.....)

Tar det lenger tid å avvenne ham om det bare er jeg som går inn til ham?

Tror ikke far hjelper meg. (han må jo få sove stakkar...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke til

jeg trenger også søvn men det er pga at gutten får tenner. Har har fått 4 tenner men er vist flere pågang for han bare gråter og styrer hele natten.

Håper det ordner seg for oss begge.

Far står opp med gutten om natten men jeg får ikke sove når jeg hører han skriker uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tar det lenger tid å avvenne ham om det bare er jeg som går inn til ham? ''

Ja, jeg tror det tar lengre tid om det er bare du som går inn til ham. Han vet at det er du som kan die ham, og vil derfor mase mer. Men umulig er det sikkert ikke.

''Tror ikke far hjelper meg. (han må jo få sove stakkar...)

''

Er du ironisk nå? Med mindre far er alvorlig syk synes jeg han bør bidra disse par-tre nettene. Oppsiden for ham også er jo at nettene vil bli roligere, og hele familien antakelig vil fungere bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende junior protesterer mer standhaftig, siden han vet du har melk og at det også antakelig lukter kjent pupp av deg.

Dessuten er det antakelig vanskeligere for deg å ikke gi etter. Det er litt vanskeligere for far å ta fram puppen når protestene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøttZzzz

''Tar det lenger tid å avvenne ham om det bare er jeg som går inn til ham? ''

Ja, jeg tror det tar lengre tid om det er bare du som går inn til ham. Han vet at det er du som kan die ham, og vil derfor mase mer. Men umulig er det sikkert ikke.

''Tror ikke far hjelper meg. (han må jo få sove stakkar...)

''

Er du ironisk nå? Med mindre far er alvorlig syk synes jeg han bør bidra disse par-tre nettene. Oppsiden for ham også er jo at nettene vil bli roligere, og hele familien antakelig vil fungere bedre etterpå.

Ja,jeg var litt ironisk.... Klarer ikke la være å være småsur på ham når jeg har stått opp alene i 10mndr. Ham lider av en depresjon og tar sovetbl. Vet han ikke kan noe for det, men jeg er bare så utmattet av å være alene om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff stakkars deg. Jeg har fått et totalt annerledes forhold til søvn etter at jeg fikk barn og de sov dårlig det første året. Nå forguder jeg søvn!

Vi gjorde det slik: Jeg reiste bort om natten (til foreldrene mine...) Hadde med pumpe og pumpet meg da jeg voknet med sprengte bryst i 5 tiden om morgenen. Sovnet igjen og sov til 8-9. DEILIG!

Pappa var hjemme og tok seg av nattevåken. Han lot ikke barna bare skrive, men gikk inn og viste at han var der, trøstet litt.

Det tok faktisk bare 2-3 netter og så sov de natten gjennom. Ungene var ca 8 mnd. Eldstemann ammet jeg til ca ett år på dagtid. Yngstejenta ville kun ha melk på natten i den alderen, så da ble det slutt på hele ammingen. Men jeg holdt på å forgå av søvnmangel så jeg angret ikke for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff stakkars deg. Jeg har fått et totalt annerledes forhold til søvn etter at jeg fikk barn og de sov dårlig det første året. Nå forguder jeg søvn!

Vi gjorde det slik: Jeg reiste bort om natten (til foreldrene mine...) Hadde med pumpe og pumpet meg da jeg voknet med sprengte bryst i 5 tiden om morgenen. Sovnet igjen og sov til 8-9. DEILIG!

Pappa var hjemme og tok seg av nattevåken. Han lot ikke barna bare skrive, men gikk inn og viste at han var der, trøstet litt.

Det tok faktisk bare 2-3 netter og så sov de natten gjennom. Ungene var ca 8 mnd. Eldstemann ammet jeg til ca ett år på dagtid. Yngstejenta ville kun ha melk på natten i den alderen, så da ble det slutt på hele ammingen. Men jeg holdt på å forgå av søvnmangel så jeg angret ikke for å si det sånn.

Har veldig intelligente barn som skriver i 8 mnd alderen... SKRIKE mente jeg selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig intelligente barn som skriver i 8 mnd alderen... SKRIKE mente jeg selvfølgelig...

Det er helt normalt at DOL-barn leser og skriver mellom dierundene :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trøttZzzz

Vet ikke om jeg klarer å sove borte fra ham. Stoler ikke på at pappan tar ham opp og trøster ham. Han er mere kald enn meg når det gjelder barnegråt.

Skal jeg gå inn hvert 10min og trøste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å¨være så brutal. Føler meg som en slem mor da:(

Vet ikke hvor lenge tl jeg orker dette, så jeg har vel ikke noe valg.

Ille å ligge å høre på barnegråt hele natten. Huff,gruer meg.

Gjorde du det på den måten?

Ja, vi gjorde det. Han fikk melk om natten til han var nesten ett år, han også. Men jeg hadde jo bare en å ta vare på. Til slutt bestemte jeg at det var nok, jeg trengte å sove noen hele netter. Jeg tok to netter, pappaen tok to netter. Deretter sov han hele natten.

Men vi lot han aldri ligge og skrike alene. Vi satt sammen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at DOL-barn leser og skriver mellom dierundene :-))

Ja, det er jo sånn det er her i dol-land! I tillegg pleier mødrene både å klare fulle studier samt full jobb, den optimale stimuleringen av vidunderbarna tar jo ikke så lang tid siden de også skal ha nok søvn...*s*

useriøs hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at barna er 6 mnd gamle og begynner med annen føde enn bare morsmelk, så trenger de ikke nattmat lenger.

Det å venne et barn av med nattpupp tar 3-5 dager. Det er tøft mens det står på, men man blir belønnet med et barn som sover godt natten gjennom :)

Bestem deg for når du skal gjøre dette, og holde deg fast!

Med minstemann hadde vi en ganske tøff avvenningsperiode, men jeg angrer ikke. Han var 7 mnd gammel. Jeg er stort sett alene med ungene, så jeg gjorde dette selv. Har du en far som kan hjelpe deg med dette, så er det absolutt til det beste. Han takler sikkert 1 natt med dårlig søvn han også?

Det vi gjorde var at jeg tilbød ungen vann på flaske på natta (i tilfelle han var tørst). Uansett hvor mye han gråt, så fikk han ikke pupp på natta. Men han fikk trøst. JEg tok ham ikke opp, men satt ved senga hans. 3. natta var jeg så sliten at jeg gråt. JEg var nær ved å gi opp, men holdt ut.

Og 4. natta var vi ferdige. Siden har han sovet natta gjennom, og sovner greit igjen om han skulle våkne.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg klarer å sove borte fra ham. Stoler ikke på at pappan tar ham opp og trøster ham. Han er mere kald enn meg når det gjelder barnegråt.

Skal jeg gå inn hvert 10min og trøste?

I den fasen synes jeg du godt kan sitte ved senga slik at barnet ser deg. Du kan stryke og synge litt for barnet, men ikke ta det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøttZzzz

Etter at barna er 6 mnd gamle og begynner med annen føde enn bare morsmelk, så trenger de ikke nattmat lenger.

Det å venne et barn av med nattpupp tar 3-5 dager. Det er tøft mens det står på, men man blir belønnet med et barn som sover godt natten gjennom :)

Bestem deg for når du skal gjøre dette, og holde deg fast!

Med minstemann hadde vi en ganske tøff avvenningsperiode, men jeg angrer ikke. Han var 7 mnd gammel. Jeg er stort sett alene med ungene, så jeg gjorde dette selv. Har du en far som kan hjelpe deg med dette, så er det absolutt til det beste. Han takler sikkert 1 natt med dårlig søvn han også?

Det vi gjorde var at jeg tilbød ungen vann på flaske på natta (i tilfelle han var tørst). Uansett hvor mye han gråt, så fikk han ikke pupp på natta. Men han fikk trøst. JEg tok ham ikke opp, men satt ved senga hans. 3. natta var jeg så sliten at jeg gråt. JEg var nær ved å gi opp, men holdt ut.

Og 4. natta var vi ferdige. Siden har han sovet natta gjennom, og sovner greit igjen om han skulle våkne.

Lykke til :)

Takk for svar.

Jeg skal stålsette meg for å gjøre d til helgen.

Gruer meg,men ser ingen annen utvei nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...