Gå til innhold

Julebakst! :)


Spirello

Anbefalte innlegg

Siden vi får første gang får familien på besøk julaften tenkte jeg å bake julekaker selv i år. :o) Gidder ikke sju slag (kan kjøpe noe, hehe..)

Pepperkaker skal vi "lage" med ferdigkjøpt deig. Men vil lage par emkle slag selv, sjakkbrett og kokosmakroner kanskje? Andre tips til en som ikke har lagd julekaker siden jeg var 12 år? :) helst til noe jeg ikke trenger masse utstyr til... Kransekake har jeg bestilt av en venninne som er helt rå til å lage det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    10

  • Speak

    10

  • candyqueen_83

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg er ikke begeistret for verken sjakkbrett eller kokosmakroner, men disse peppernøttene er kjempegode:

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Julebakst/Peppern%C3%B8tter

Om du steker dem i 12 min blir de litt lyse og ikke så harde, men kjempegode! Stekes de i 14 min blir de mørkere og harde når de blir kalde.

Mamma pleide å lage noen knakende gode nøttetopper, men jeg er ikke sikker på om det er denne oppskriften:

http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=2414

Berlinerkranser er en av mine favoritter. :o) Serinakaker er lettvindt og godt! Jeg pleier også kjøpe ferdiglaget kransekakemasse og steker små stenger, etterpå dypper jeg endene i smeltet kokesjokolade... Mmmm....

Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke begeistret for verken sjakkbrett eller kokosmakroner, men disse peppernøttene er kjempegode:

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Julebakst/Peppern%C3%B8tter

Om du steker dem i 12 min blir de litt lyse og ikke så harde, men kjempegode! Stekes de i 14 min blir de mørkere og harde når de blir kalde.

Mamma pleide å lage noen knakende gode nøttetopper, men jeg er ikke sikker på om det er denne oppskriften:

http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=2414

Berlinerkranser er en av mine favoritter. :o) Serinakaker er lettvindt og godt! Jeg pleier også kjøpe ferdiglaget kransekakemasse og steker små stenger, etterpå dypper jeg endene i smeltet kokesjokolade... Mmmm....

Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*

Kransekakestenger, da kjøper du det på vanlig butikk?

Kjører du den gjennom maskin slik at den blir luftigere? Jeg har prøvd å lage det et par ganger, men synes maken blir rar, og de blir så harde.... Gjør sikkert noe feil. :) Jeg ruller bare stenger fra massen slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke begeistret for verken sjakkbrett eller kokosmakroner, men disse peppernøttene er kjempegode:

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Julebakst/Peppern%C3%B8tter

Om du steker dem i 12 min blir de litt lyse og ikke så harde, men kjempegode! Stekes de i 14 min blir de mørkere og harde når de blir kalde.

Mamma pleide å lage noen knakende gode nøttetopper, men jeg er ikke sikker på om det er denne oppskriften:

http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=2414

Berlinerkranser er en av mine favoritter. :o) Serinakaker er lettvindt og godt! Jeg pleier også kjøpe ferdiglaget kransekakemasse og steker små stenger, etterpå dypper jeg endene i smeltet kokesjokolade... Mmmm....

Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*

''Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*''

Dette har jeg ikke smakt - men det VIL jeg, kjenner jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*''

Dette har jeg ikke smakt - men det VIL jeg, kjenner jeg :-)

Mmmmmmmmmm... vil også smake :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kromkaker er vel den viktigste. Ellers synes jeg at godterier faller bedre i smak. F.eks. brente mandler og skikkelig hjemmelaget marsipan:-)

Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. Den må bakes i god tid da den trenger minst en ukes lagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*''

Dette har jeg ikke smakt - men det VIL jeg, kjenner jeg :-)

Jeg bruker Contreau i min hjemmelagede marsipan. Himmelsk:-) *sitter her og ser på Contreau-flaska jeg fikk i går*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julekakemons

Hva er det? Oppskrift?

Noen smeler kokesjokolade og rører inn puffet ris, og former de som en bolle, de stivner når de får stått.

Jeg lager de på denne måten;

150 gr. delfiafett, smeltes på SVAK varme, 150 gr. melis, 1 egg, piskes godt, 2 ss. kakao, 1 ts vaniljesukker, 2 ss traktet kaffe, når delfiafettet er smeltet, så røres dette godt inn. Så heller jeg puffet ris oppi, her er det smak og behag om hvor mye du vil ha oppi.

Så har jeg papirformer som jeg legger bollene oppi.

Kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kransekakestenger, da kjøper du det på vanlig butikk?

Kjører du den gjennom maskin slik at den blir luftigere? Jeg har prøvd å lage det et par ganger, men synes maken blir rar, og de blir så harde.... Gjør sikkert noe feil. :) Jeg ruller bare stenger fra massen slik den er.

Jeg bare ruller dem og steker dem, men de skal ikke stekes så lenge og sleng gjerne en brødskalk i kakeboksen sammen med stengene, da holder de seg mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen smeler kokesjokolade og rører inn puffet ris, og former de som en bolle, de stivner når de får stått.

Jeg lager de på denne måten;

150 gr. delfiafett, smeltes på SVAK varme, 150 gr. melis, 1 egg, piskes godt, 2 ss. kakao, 1 ts vaniljesukker, 2 ss traktet kaffe, når delfiafettet er smeltet, så røres dette godt inn. Så heller jeg puffet ris oppi, her er det smak og behag om hvor mye du vil ha oppi.

Så har jeg papirformer som jeg legger bollene oppi.

Kjempegodt :)

Min kjære bruker havrenøtter istedetfor puffet ris og de blir myyye bedre! :o) Det skal han få lage ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og så baileys-marsipan da! Marsipan knaes lett så den blir myk, lag en grop og hell i litt baileys og kna den godt inn. Rull kuler i passe "stappe-i-munnen"-størrelse og dyppe dem i smeltet sjokolade, sett kaldt til avkjøling. MMMMMM!!!!! *Sikle*''

Dette har jeg ikke smakt - men det VIL jeg, kjenner jeg :-)

Baileysmarsipan er vanvittig godt! Tror jeg fikk oppskrifta fra noen her inne i fjor. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kromkaker er vel den viktigste. Ellers synes jeg at godterier faller bedre i smak. F.eks. brente mandler og skikkelig hjemmelaget marsipan:-)

Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. Den må bakes i god tid da den trenger minst en ukes lagring.

''Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. ''

Oppskrift? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julekakemons

Min kjære bruker havrenøtter istedetfor puffet ris og de blir myyye bedre! :o) Det skal han få lage ja!

mener du da de mørke puffa risa istedenfor de "hvite" ?

vi pleier også bruke de mørke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år med god tid har vi bakt:

Nøttekaker, kransekake, kakemenn, pepperkaker, julebrød, mandelflarn, kokosmakroner, sandnøtter, marsipan (det er vel ikke baking akkurat, men) og kanskje en brownies-kake.

Det vi minimum baker er kakemenn, pepperkaker og julebrød. I såfall kjøper vi kransekake, for kransekake må vi ha. I år er vi nok på et minimum-år, men jeg skal nok prøve å få til sandnøtter også, for det liker jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...