Gå til innhold

Julebakst! :)


Spirello

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ja, jeg ser at det kan tolkes slik. Sånn går det når man skal forte seg før man løper til bussen....

Hadde jeg lest hele innlegget grundig ville jeg sett det av sammenhengen, men jeg hadde vel litt hastverk jeg og, og antallet sorter gjorde jo at jeg mer eller mindre glemte resten av innlegget ;).

Uansett imponerende om dere baker så mange sorter bare av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    10

  • Speak

    10

  • candyqueen_83

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg satser på "brune pinner / kolakaker/kolakker" eller hva de nå heter, pepperkaker, kromkaker, chocolate chip cookies og kanskje peppernøtter.

pleier å få smultringer av mora mi evt i bytte med no av det jeg lager.

dæsken der var jeg oppe i 6 slag, så hvis jeg plusser på den kransekaka svigermor alltid kommer drassende med på julaften så er vi i mål med 7!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt.

''

Hvorfor ikke gi den bort med glasur? Men da bør den jo gis i en eske eller kakeboks :-)

Tenkte det ble mye gris, og at den ikke blir så god etterhvert jeg da? Det er jo en kake som holder seg lenge, og gamle tanter sparer. Hehe. Glasuren holder seg kanskje så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kromkaker er vel den viktigste. Ellers synes jeg at godterier faller bedre i smak. F.eks. brente mandler og skikkelig hjemmelaget marsipan:-)

Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. Den må bakes i god tid da den trenger minst en ukes lagring.

Enig i at godis ofte faaller mer i smak enn massevis av julebakst.

Men hjemmelaget marsipan synes jeg ikke noe om - jeg liker at den er skikkelig glatt og ikke så grovkornet som den hjemmelagede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laga pepperkaker sammen med ungene, med ferdigkjøpt deig fra Lierne bakeri. Ikke bra. Den smaker for sterkt/pepper? ;-)

Julekaker generelt, er for feite og/eller søte for min del. Jeg baker boller, kanelsnurrer og skolebrød. Ok krumkaker lager jeg. Mannen står selvsagt modell ;-)

Jasså gitt? ;-)

Står han modell for vanlig?

http://ta-a.net/jul/images/krumkaker_lite.jpg

eller strull?

http://1.bp.blogspot.com/_D5yyJZbHg5M/SS6Nh2cFhgI/AAAAAAAAAt4/ZnVF0erd_w0/s320/CIMG0881.JPG

eller kopp?

http://farm1.static.flickr.com/128/319160722_7c82995941.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Min erfaring er at det meste går i søpla etter jul.''

Eller - i vårt tilfelle - før jul (året etter). Når kakeboksene skal fylles igjen.

Vi må jo være gale! ;-)

Småfuglene her har satt veldig pris på smuler av de vanligste julekakene, slik som goro, krumkaker osv.

De mer krydrete variantene, som f eks pepperkaker, gis iikke til fuglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok :)

Jeg er nemlig heller ikke overbegeistret for sukat...

En gang jeg skulle bake en tilsvarende fruktkake, hadde jeg bl aa oppi aprikos. Men da må man jo finkutte aprikosene først, da, men bedre enn sukat o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

En gang jeg skulle bake en tilsvarende fruktkake, hadde jeg bl aa oppi aprikos. Men da må man jo finkutte aprikosene først, da, men bedre enn sukat o.l.

Sukat har jeg aldri orket :-/ Det ødela julebrødene før i tiden. Tror de fleste dropper den ekle greia nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Contreau i min hjemmelagede marsipan. Himmelsk:-) *sitter her og ser på Contreau-flaska jeg fikk i går*

oi, oi, oi! Hørtes godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukat har jeg aldri orket :-/ Det ødela julebrødene før i tiden. Tror de fleste dropper den ekle greia nå.

Jeg har noen ganger bakt et julekakelignende balverk i brldbakemaskina: Brukte ferdig bollemelblanding og finkuttet tørket aprikos samt rosiner. Ble kjempegodt:-)

Men så liker jeg aprikos veldig godt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukat har jeg aldri orket :-/ Det ødela julebrødene før i tiden. Tror de fleste dropper den ekle greia nå.

Åååååå - jeg husker med lyst og glede farmors julekake med sukater i! Jeg har aldri likt rosiner, men sukater likte jeg - jeg kalte dem for "grønne rosiner".

Har brukt det litt her hjemme også, men nå er det lenge siden.

*noterer sukater for handling i morgen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kolakaker er jo godt da. Eller kolakker som det ble kalt her på dol for noen år siden.

Hah! Her fant jeg Flisa sin oppskrift og gitt: http://bakeoppskrifter.blogspot.com/2006/08/kolakker-karamellkaker-brune-pinner.htm

Har aldri skjønt meg på de kolakkene, alle sa de var så fantastisk, jeg har nå prøvd og prøvd igjen, ettersom jeg ikke synes de var så gode første gangen.

Tror rett og slett ikke jeg er så glad i småkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri skjønt meg på de kolakkene, alle sa de var så fantastisk, jeg har nå prøvd og prøvd igjen, ettersom jeg ikke synes de var så gode første gangen.

Tror rett og slett ikke jeg er så glad i småkaker.

Jeg fikk heller ikke til de kolakkene. Eller - de ble i hvert fall ikke spesielt fantastiske. Men jeg er kanskje litt mett på "gule småkaker", jeg synes mange av dem smaker nesten likt. Derfor lager jeg enkelte småkaker som egentlig ikke er spesielt "julete", f.eks. nøtteroser og sjokoladekjeks, som en variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at godis ofte faaller mer i smak enn massevis av julebakst.

Men hjemmelaget marsipan synes jeg ikke noe om - jeg liker at den er skikkelig glatt og ikke så grovkornet som den hjemmelagede er.

Smak og behag:-) Men min er ikke så grovkornet. Sikter de malte mandlene. Den ferdigkjøpte marsipenen er det nok ikke mye mandler i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt meg på de kolakkene, alle sa de var så fantastisk, jeg har nå prøvd og prøvd igjen, ettersom jeg ikke synes de var så gode første gangen.

Tror rett og slett ikke jeg er så glad i småkaker.

Min kjære og jeg har to litt forskjellige oppskrifter på de to kakene, han kaller dem kolakaker, jeg kaller dem Berits brune pinner og mine er selvfølgelig myyye bedre enn hans. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag:-) Men min er ikke så grovkornet. Sikter de malte mandlene. Den ferdigkjøpte marsipenen er det nok ikke mye mandler i...

''Den ferdigkjøpte marsipenen er det nok ikke mye mandler i...''

Kommer an på. :o) Hadde en runde her for noen uker siden hvor jeg googlet og sjekket og de fleste merker ligger på 40-60% mandler. Og særlig mer enn 50-60% mandler er det vel ikke i hjemmelaget marsipan heller? Er det ikke omtrent like mye mandler som melis da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den ferdigkjøpte marsipenen er det nok ikke mye mandler i...''

Kommer an på. :o) Hadde en runde her for noen uker siden hvor jeg googlet og sjekket og de fleste merker ligger på 40-60% mandler. Og særlig mer enn 50-60% mandler er det vel ikke i hjemmelaget marsipan heller? Er det ikke omtrent like mye mandler som melis da?

Ja, 50% mandler og 50% melis. Det er nok stort sett alle de billige merkene som er mye dårligere her.

Uansett så foretrekker jeg hjemmelaget. Den smaker bedre! Kjøpte en fra First price tror jeg det var. Den var det faktisk mye mandler i, men den var ikke god uansett. Så den gikk rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 50% mandler og 50% melis. Det er nok stort sett alle de billige merkene som er mye dårligere her.

Uansett så foretrekker jeg hjemmelaget. Den smaker bedre! Kjøpte en fra First price tror jeg det var. Den var det faktisk mye mandler i, men den var ikke god uansett. Så den gikk rett i søpla.

''Kjøpte en fra First price tror jeg det var. Den var det faktisk mye mandler i, men den var ikke god uansett. Så den gikk rett i søpla.''

Den har jeg ikke smakt, jeg liker best Freia julemarsipan, i hvit, flat eske. Mmmm.... Har spist to stykker den siste uka. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kjøpte en fra First price tror jeg det var. Den var det faktisk mye mandler i, men den var ikke god uansett. Så den gikk rett i søpla.''

Den har jeg ikke smakt, jeg liker best Freia julemarsipan, i hvit, flat eske. Mmmm.... Har spist to stykker den siste uka. :o)

Marsipanpølsene fra Nidar (?) er jo også himmelske da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...