Gå til innhold

Julebakst! :)


Spirello

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    10

  • Speak

    10

  • candyqueen_83

    10

Mest aktive i denne tråden

''Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. ''

Oppskrift? :)

Skal lete litt. Du får spørre igjen om jeg glemmer det:-) Oppskriften jeg bruker fungerer veldig bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hehe.. Er nok ikke nok alkohol til å gi fylleånde nei ;O)

Jeg har kjent whiskylukt av ungene etter de har spist kaka, he he. Heldigvis er alkoholen dunstet bort, men jeg prøver å time kakespising til tider vi ikke skal treffe noen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. ''

Oppskrift? :)

Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka.

En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk)

250 gr. smør

250 gr. sukker

5 egg

300 gr. (5 dl) hvetemel

1/2 ts bakepulver

250 gr. tørkede aprikoser

125 gr. coctailbær

100 gr. fruktblanding

100 gr. rosiner

100 gr. skåldede mandler

Glasur:

150 gr. melis

1 eggehvite

1 ts sitronsaft

Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe.

Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel.

Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen.

Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist.

Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka.

En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk)

250 gr. smør

250 gr. sukker

5 egg

300 gr. (5 dl) hvetemel

1/2 ts bakepulver

250 gr. tørkede aprikoser

125 gr. coctailbær

100 gr. fruktblanding

100 gr. rosiner

100 gr. skåldede mandler

Glasur:

150 gr. melis

1 eggehvite

1 ts sitronsaft

Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe.

Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel.

Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen.

Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist.

Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter.

Lykke til:-)

Spennende! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg har kjent whiskylukt av ungene etter de har spist kaka, he he. Heldigvis er alkoholen dunstet bort, men jeg prøver å time kakespising til tider vi ikke skal treffe noen ;)

Hehe.. Kan være lurt da ja :o)

Bruker nok samme oppskrift tenker jeg. Håper jeg finner den store kvikk lunsjen i år. Måtte lage to til oss, og en til mamma i fjor :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka.

En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk)

250 gr. smør

250 gr. sukker

5 egg

300 gr. (5 dl) hvetemel

1/2 ts bakepulver

250 gr. tørkede aprikoser

125 gr. coctailbær

100 gr. fruktblanding

100 gr. rosiner

100 gr. skåldede mandler

Glasur:

150 gr. melis

1 eggehvite

1 ts sitronsaft

Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe.

Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel.

Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen.

Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist.

Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter.

Lykke til:-)

Det må jo være ypperlig julegave til litt eldre mennesker og? Tror kanskje dette blir gave til ei grandtante :o)

Men er den god uten melisglasur? Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være ypperlig julegave til litt eldre mennesker og? Tror kanskje dette blir gave til ei grandtante :o)

Men er den god uten melisglasur? Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt.

Ja, den er god uten melis. Evt. kan du sende med ingredienser + oppskrift på hvordan denne lages. Denne kaka står øverst på ønskelista til min mor. Og ho skal få den i år igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka.

En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk)

250 gr. smør

250 gr. sukker

5 egg

300 gr. (5 dl) hvetemel

1/2 ts bakepulver

250 gr. tørkede aprikoser

125 gr. coctailbær

100 gr. fruktblanding

100 gr. rosiner

100 gr. skåldede mandler

Glasur:

150 gr. melis

1 eggehvite

1 ts sitronsaft

Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe.

Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel.

Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen.

Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist.

Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter.

Lykke til:-)

100 gram fruktblanding, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 gram fruktblanding, hva er det?

Her har jeg vært litt usikker selv. Men det menes nok tørket frukt. Jeg liker ikke sukater og slike ting, så jeg har enten brukt mer av de andre ingrediensene, eller brukt en blanding jeg fant i sverige med noe tørket frukt. (Liten pakke - omtrent som de med coctailbær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg vært litt usikker selv. Men det menes nok tørket frukt. Jeg liker ikke sukater og slike ting, så jeg har enten brukt mer av de andre ingrediensene, eller brukt en blanding jeg fant i sverige med noe tørket frukt. (Liten pakke - omtrent som de med coctailbær)

Freia hadde en fruktblanding før, med tørket frukt i terninger, omtrent som den esken med apsikat som vel finnes fremdeles(?)

Mulig det er den oppskriften henviste til. Men den besto altså av tørket frukt i såpass små biter at de var vanskelige å identifisere, litt søtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg vært litt usikker selv. Men det menes nok tørket frukt. Jeg liker ikke sukater og slike ting, så jeg har enten brukt mer av de andre ingrediensene, eller brukt en blanding jeg fant i sverige med noe tørket frukt. (Liten pakke - omtrent som de med coctailbær)

Ah, ok :)

Jeg er nemlig heller ikke overbegeistret for sukat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freia hadde en fruktblanding før, med tørket frukt i terninger, omtrent som den esken med apsikat som vel finnes fremdeles(?)

Mulig det er den oppskriften henviste til. Men den besto altså av tørket frukt i såpass små biter at de var vanskelige å identifisere, litt søtet.

Da er det helt sikkert den:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det må jo være ypperlig julegave til litt eldre mennesker og? Tror kanskje dette blir gave til ei grandtante :o)

Men er den god uten melisglasur? Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt.

''Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt.

''

Hvorfor ikke gi den bort med glasur? Men da bør den jo gis i en eske eller kakeboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du skrev at du i år hadde hatt godt tid og ergo bakt...

Ja, jeg ser at det kan tolkes slik. Sånn går det når man skal forte seg før man løper til bussen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...