Gå til innhold

Julebakst! :)


Spirello

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Min kjære og jeg har to litt forskjellige oppskrifter på de to kakene, han kaller dem kolakaker, jeg kaller dem Berits brune pinner og mine er selvfølgelig myyye bedre enn hans. :o)

Jeg prøvde oppskriften som ble servert her for noen år siden, innbiller meg at det er samme som din. Blir nok ikke laget flere ganger ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    10

  • Speak

    10

  • candyqueen_83

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg prøvde oppskriften som ble servert her for noen år siden, innbiller meg at det er samme som din. Blir nok ikke laget flere ganger ;).

Min er ikke den samme som Flisa sin, hennes liger vel med på min kjæres, men det kan godt hende jeg også har lagt ut min oppskrift her. Men smaken er jo som baken. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 50% mandler og 50% melis. Det er nok stort sett alle de billige merkene som er mye dårligere her.

Uansett så foretrekker jeg hjemmelaget. Den smaker bedre! Kjøpte en fra First price tror jeg det var. Den var det faktisk mye mandler i, men den var ikke god uansett. Så den gikk rett i søpla.

Det eneste som gjelder av marsipan (altså sånn i kilovis) er Odense :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at godis ofte faaller mer i smak enn massevis av julebakst.

Men hjemmelaget marsipan synes jeg ikke noe om - jeg liker at den er skikkelig glatt og ikke så grovkornet som den hjemmelagede er.

Den skal males to ganger, så blir den ikke grov. Ifølge min mann, marsipansjefen.

Vår hjemmelagde marsipan er _ikke_ grovkornet. Men den kan være litt "løs" og smulete. Det er mest tydelig når man farger den og triller den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, 50% mandler og 50% melis. Det er nok stort sett alle de billige merkene som er mye dårligere her.

Uansett så foretrekker jeg hjemmelaget. Den smaker bedre! Kjøpte en fra First price tror jeg det var. Den var det faktisk mye mandler i, men den var ikke god uansett. Så den gikk rett i søpla.

First Price har ikke mye mandler i seg, så den kan du ikke sammenligne med:-)

Odense i slik plastrull synes jeg er helt ypperlig til å trille kuler osv til julegodteriet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du spørre Nidar om :o) Det er marsipanstenger med sjokolade og sånne hvite frø utenpå.

Ååå... Jeg trodde det var noe julebakst, leser rett fra 100 nyeste og da blir det sånn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal males to ganger, så blir den ikke grov. Ifølge min mann, marsipansjefen.

Vår hjemmelagde marsipan er _ikke_ grovkornet. Men den kan være litt "løs" og smulete. Det er mest tydelig når man farger den og triller den ut.

Ja, det kommer vel litt an på tunga som smaker om man synes den er for grovkornet, eller om den bare er smuldrete:-)

Jeg har bare smakt hjemmelaget marsipan et par-tre ganger, og alle gangene har marsipanlageren nesten dødd på seg av stolthet over hva de har klart å prestere, mens jeg sitter der og tenker at dette må man nesten ha vokst opp med for å synes at det er bedre enn Odense;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri skjønt meg på de kolakkene, alle sa de var så fantastisk, jeg har nå prøvd og prøvd igjen, ettersom jeg ikke synes de var så gode første gangen.

Tror rett og slett ikke jeg er så glad i småkaker.

Jeg har ikke prøvd den oppskriften, men mamma sine kolakaker er veldig gode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Mmmm.... Men svinedyre dessverre. :o( Men må selvfølgelig prøves! ;o)

Jeg kjøper til halv pris etter jul, og koser meg langt ut i januar. Haha :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...