Gjest tanta til H Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 mitt tantebarn går i andre klasse. Siden de har en elev i klassen som er hørselshemmet så har mitt tantebarn lært seg ti tegn for å kommunisere med han. At klassekameratene kan noen tegn, er det nok for at barnet skal bli sosialt inkludert i klassen? Det må jo være mye dette barnet ikke får med seg når de andre barna prater sammen. De bruker jo ikke tegn når de prater sammen heller, det er bare når de snakker til han. Finnes det noen forskning på hvordan det går med disse barna når det gjelder det sosiale? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Forskning finnes ja, og for hørselshemmede som for andre med funksjonshemminger eller -nedsettelser så kan det være både fordeler og ulemper ved å være "integrert". Men selvfølgelig bør alle oppfordres til å bruke tegn mest mulig når de har et hørselshemmet barn i klassen. Dette kan være vanskelig, men en bør likevel kreve at iallefall læreren er bevisst. For barna er dette vanligvis helt greit siden de synes det er helt naturlig og greit når de blir vant til det fra starten. Tenk bare hvor uhøflig det er å snakke norsk hvis en har en engelsk middagsgjest Hvordan barnet fungerer totalt sett vil jo også avhenge av andre ting, som grad av hørselshemming, andre ferdigheter som f.eks. munnavlesing, vennskap/kjennskap med andre i klassen, ferdigheter i lek og skolearbeid m.m. Kanskje kan du, eller de på skolen, være interessert i denne linken? http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=37151&epslanguage=NO 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.