Gå til innhold

4år


Gjest diadyre

Anbefalte innlegg

Gjest diadyre

Hei

jeg har en datter på 4 år som nekter å sluttet med bleien om natten jeg har selv valgt at hun skal få bestemme selv når hun er voksen nok å sluttet hun sluttet tideligt med bleie på dagen da hun var 1,5 års alder så det er jo lenge siden hun har aldri tisset seg ut på dagen utenom noen ganger som da hun er syk eller vi har vært f.eks i tusenfryd er det rett av meg å la hun bruke bleie om natten og ikke "kjefte" på henne ?????

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er desverre ingen sammenheng mellom det å være tørr på dagen og tørr på natten. Så selv om din datter var tidlig dagtørr, kan det enda ta lang tid før hun er tørr om natten. Du skriver at hun nekter å slutte med nattbleie, betyr det at hun kan være tørr men ikke vil slutte med bleie, eller ønsker du å ta vekk bleia i håp om at hun skal bli tørr?

Tisser hun på seg syntes jeg hun skal få lov til å ha bleie på seg om hun vil det, og det hjelper ikke at du kjefter på henne. Hun kan ikke noe for at hun tisser på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diadyre

Det er desverre ingen sammenheng mellom det å være tørr på dagen og tørr på natten. Så selv om din datter var tidlig dagtørr, kan det enda ta lang tid før hun er tørr om natten. Du skriver at hun nekter å slutte med nattbleie, betyr det at hun kan være tørr men ikke vil slutte med bleie, eller ønsker du å ta vekk bleia i håp om at hun skal bli tørr?

Tisser hun på seg syntes jeg hun skal få lov til å ha bleie på seg om hun vil det, og det hjelper ikke at du kjefter på henne. Hun kan ikke noe for at hun tisser på seg.

i den sammenhengen med at hun har vært tørr om natten oxo ser at jeg har glemt å nevene det *S* hun var tørr om natten i nesten 1 år før det begynte igjen og men "kjeft" tenker jeg på det at jeg ikke hele tiden fortelle henne at en stor jente tisser ikke i sengen *S*

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i den sammenhengen med at hun har vært tørr om natten oxo ser at jeg har glemt å nevene det *S* hun var tørr om natten i nesten 1 år før det begynte igjen og men "kjeft" tenker jeg på det at jeg ikke hele tiden fortelle henne at en stor jente tisser ikke i sengen *S*

mvh

Ja vel, så hun det hender hun er tørr altså. Noen barn begynner å tisse på seg igjen etter en lengre periode de har vært tørre, aner ikke hvorfor, men det kalles sekundær enurese. Du sier at hun som er stor jente ikke skal tisse i sengen, det syntes jeg du skal slutte med. Jeg tror ikke hun gjør det med vilje, og da er det leit å høre at du blir "lettere irritert" når hun har uhell. La henne få beholde bleien er mitt råd, ta dette i hennes tempo. En dag bestemmer hun seg bare plutselig for å ikke ville sove med bleie lenger, men så lenge hun fortsatt har en del uhell syntes jeg det er helt greit at hun får beholde nattbleien. Kanskje hun føler seg tryggere med den på i tilfellet uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diadyre

Ja vel, så hun det hender hun er tørr altså. Noen barn begynner å tisse på seg igjen etter en lengre periode de har vært tørre, aner ikke hvorfor, men det kalles sekundær enurese. Du sier at hun som er stor jente ikke skal tisse i sengen, det syntes jeg du skal slutte med. Jeg tror ikke hun gjør det med vilje, og da er det leit å høre at du blir "lettere irritert" når hun har uhell. La henne få beholde bleien er mitt råd, ta dette i hennes tempo. En dag bestemmer hun seg bare plutselig for å ikke ville sove med bleie lenger, men så lenge hun fortsatt har en del uhell syntes jeg det er helt greit at hun får beholde nattbleien. Kanskje hun føler seg tryggere med den på i tilfellet uhellet er ute.

Heisann

jeg må få be deg om å lese innlege igjen før du svare som jeg spurte om i første så var det at det jeg IKKE gav "kjeft" som og fortelle henne at hun var stor jente eks *S*

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til diadyre. Jeg tror du bare skal fortsette med bleie på datteren din Hun er ikke så stor. Det er ikke uvanlig at de blir tørre først på dagen. Vær allikevel flinke til å reduser drikke på kvelden og at hun går på toalettet som det siste hun gjør før hun legger seg.Sengevæting snakker vi om etter 5 års alder. Foreløpig er alt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...