Gå til innhold

Når pynter du treet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser tradisjonene er så forskjellige, noen pynter allerede 1. desember (noen før! :D ), noen venter en uke før jul, og mange pynter lille-juleaften...

Hva gjør du? Det har jo litt å si om man har ekte eller uekte juletre.

Vi har brukt uekte tre før, men nå er vi så glad vi har fått tak i et uekte, det er sånt styr hvert år, velge ut det perfekte treet, nåler som drysser, blabla.. mye bedre med et kunstig. Det vi har er en dyrere sort, men man tjener det inn igjen på å ikke kjøpe nytt juletre hvert år :D Nå har vi dog muligheten til gratis tre da familien til mannen min eier skog, så det har ikke noe med penger å gjøre at vi ikke har ekte juletre.

Ikke er vi allergiske heller, men vi har små barn, så tenker litt forebygging her. Dessuten har jeg hørt at juletrærne drar med seg masse ekle kryp inn, små midd, edderkopper og andre udyr usj...

Juletreet i har ser veldig ekte ut med pynt, man innbiller seg nesten at man kjenner granlukta :)

Jeg har sett jallabingojuletrer som ser skikkelig plastiske ut, så skjønner de har dårlig rykte, men har man først fått tak i et kvalitetsjuletre så er det faktisk omtrent like bra som et ekte. Så slipper man å tenke på stakkars treet som stod så fredelig ute i skogen for så å bli "halshugd" for å stå utspjaket inne i en stue noen stakkarslige dager for så å bli dumpet på nærmeste søppeldynge.

Gjest firepile
Skrevet

''Ser tradisjonene er så forskjellige, noen pynter allerede 1. desember (noen før! :D ), noen venter en uke før jul, og mange pynter lille-juleaften... Hva gjør du?''

Pynter lille julaften.

Gjest Kunstig tre vi og
Skrevet

I alle de år før i år har vi pyntet lille juleaften, men i år ble treet faktisk pyntet den 22. på kvelden. Men vi tente ikke lysene før i går kveld, da.

Har aldri vært så tidlig ferdig til jul, vi, som i år. Alt var vasket og pyntet i går kveld, og nå lurer jeg egentlig litt på hva jeg skal finne på i dag. He-he. Trimme litt, ja, men det er fortsatt mye igjen av dagen.

Skrevet

Vi pynter lille julaften, som regel om kvelden hvis det er en hverdag.

Jeg tror de fleste juletrærne har stått i et felt som er plantet nettopp for å bli juletrær. De har aldri stått intetanende ute i skogen og drømt om et langt liv, de har vært dedikert til å komme inn i varmen, bli pyntet og se glansen i små, griske barneøyne. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet for å ha et "ekte" juletre.

Skrevet

Vi pynta juletreet på mandag kveld fordi julebesøket kom tirsdag :)

Vanligvis pyntes det lillejulaften.

Jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å felle et tre som er planta for å felles. Tror ikke juletreet har hjerne nok til å synes synd på seg selv fordi det går på dynga etter jul ;-)

Skrevet

Det er vel fastslått en gang for alle at ekte tre ikke er noe mindre miljøvennlig enn plasttre. Og iallefall må det sies at et ekte tre er mer naturlig.

Vi har likevel plasttre av praktiske årsaker. Pyntet det lillejulaften. Men kunne gjerne pyntet det før, men det rekker vi sjelden.

Skrevet

Vi hugger eget tre i svigerfar sin skog! Treet blir pyntet på lille julaften :)

Skrevet

Pynte treet? Jeg visste det var noe jeg hadde glemt!!!

Neida. Det står der så fint atte. Jeg er vant til at det er ungene som pynter treet. Da jeg var liten sto pynten klar ved treet om morraen på julaften, og så pynta vi før foreldrene sto opp. Nå pynter vi vanligvis lille julaften. Men siden alle hadde fri lille julaften i år, og vi ellers var ferdige med det meste, så pynta vi treet den 22. Og så fikk vi oss jammen en ekstra juledag i går.

Skrevet

I år ble treet pyntet om kvelden lillejulaften, slik som jeg er vokst opp med. Men det har hendt seg at det har blitt pyntet den 21. elller 23., av praktiske hensyn. Aldir tiidligere.

Vi har alltid hatt ekte tre, og nå oftest vanlig gran. Det skyldes at vi vil ha et litt høyt tre, og da blir det for vidt å benytte edelgran. Dessuten kan edelgran begynne å lukte kattepiss etterhvert...

''Så slipper man å tenke på stakkars treet som stod så fredelig ute i skogen for så å bli "halshugd" for å stå utspjaket inne i en stue noen stakkarslige dager for så å bli dumpet på nærmeste søppeldynge.''

Ved å kjøpe ekte tre støtter vi norsk næringsliv, og attpåtil i disktrikts-Norge:-) Dessuten sendes ikke treet på søpla, men legges på et innsamlingspunkt hvor det kuttes til flis og strøs i skogen.

Skrevet

Vi pynter lille julaften, som regel om kvelden hvis det er en hverdag.

Jeg tror de fleste juletrærne har stått i et felt som er plantet nettopp for å bli juletrær. De har aldri stått intetanende ute i skogen og drømt om et langt liv, de har vært dedikert til å komme inn i varmen, bli pyntet og se glansen i små, griske barneøyne. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet for å ha et "ekte" juletre.

...og dessuten har juletreet i sin oppvekst bidratt positivt til miljøet gjennom fotosyntesen:-)

Skrevet

...og dessuten har juletreet i sin oppvekst bidratt positivt til miljøet gjennom fotosyntesen:-)

Og i år skal de til og med bli kompost. For første gang er det organisert kommunal henting her vi bor. Tidligere har det vært i regi av boligsameiet, og da tror jeg de bare har blitt dumpet - men jeg VET ikke.

Det er da trær nok her i landet. Den som er i tvil, kan f.eks. ta dagtoget til Trondheim via Røros.

Vi kjøper hvert år av en bonde fra Hadeland som kommer og bor i campingvogn utenfor eldresenteret her. Jeg er sikker på at han har en stor, fin gård tuftet på subsidier og juletrær :-)

Fortsatt god jul!

Skrevet

Og i år skal de til og med bli kompost. For første gang er det organisert kommunal henting her vi bor. Tidligere har det vært i regi av boligsameiet, og da tror jeg de bare har blitt dumpet - men jeg VET ikke.

Det er da trær nok her i landet. Den som er i tvil, kan f.eks. ta dagtoget til Trondheim via Røros.

Vi kjøper hvert år av en bonde fra Hadeland som kommer og bor i campingvogn utenfor eldresenteret her. Jeg er sikker på at han har en stor, fin gård tuftet på subsidier og juletrær :-)

Fortsatt god jul!

Fortsatt god jul til deg også:-)

Skrevet

Når vi er hjemme har vi alltid et ekte grantre - vi pleier å kjøpe det borte på nærbutikken - og går som regel hele familien bort med trillebår, eller akebrett, og kikker og vurderer til vi finner ett alle er fornøyd med - kjøper det ca 20. desember. Vi pynter det lille juelfaten.

Når vi er hos svigermor har vi kunstig juletre. Jeg ser jo at det er veldig lettvint, og det er jo pent med pynt på, men jeg synes det er litt juks når det ikke er nødvendig pga allergi - altså vi kunne fint hatt et ordentlig tre her også.

Mitt drømmetre er de gangene vi har gått ut i skogen og hogget vårt eget juletre - det er stemning det!!!!

Gjest Har vakkert tre jeg :)
Skrevet

Vi har egen skog men bruker alikavel uekte tre. Jeg liker ikke tanken på å kappe ned et lite vakkert tre for så å kaste det ut et par uker etterpå. Og å gå på handling, surre rundt og lete etter et bra tre og så betale flesk for det er heller ikke meg. Dessuten så haaaater jeg alle barnålene.

Så her kjøres det uekte og alle elsker mitt tre i allefall. Alle som kommer på besøk også, for det legges sjel i pyntingen av det ;)

Vårt tre pyntes kvelden til 17 desember, altså en uke før jul. Dette pga at minstmann i huset har bursdag da og på morgenen står treet der med fulle lys og alle gavene til bursdagsbarnet ligger under.

Når bursdagen er overstått så legges alle julegavene under der, så kan vi nyte det nydelige treet med alle de spennende gavene under i fire, fem dager før jul.

Fungerer helt topp hos oss denne måten å gjøre det på :)

Gjest trådstarter
Skrevet

Vi har egen skog men bruker alikavel uekte tre. Jeg liker ikke tanken på å kappe ned et lite vakkert tre for så å kaste det ut et par uker etterpå. Og å gå på handling, surre rundt og lete etter et bra tre og så betale flesk for det er heller ikke meg. Dessuten så haaaater jeg alle barnålene.

Så her kjøres det uekte og alle elsker mitt tre i allefall. Alle som kommer på besøk også, for det legges sjel i pyntingen av det ;)

Vårt tre pyntes kvelden til 17 desember, altså en uke før jul. Dette pga at minstmann i huset har bursdag da og på morgenen står treet der med fulle lys og alle gavene til bursdagsbarnet ligger under.

Når bursdagen er overstått så legges alle julegavene under der, så kan vi nyte det nydelige treet med alle de spennende gavene under i fire, fem dager før jul.

Fungerer helt topp hos oss denne måten å gjøre det på :)

Sånn skal det være :) jeg syns jula er så kort...

alt vi stresser for at juleaften skal være perfekt, så få dager etter pakker vi ned all julekosen. Da syns jeg det er bedre å starte jula tidlig og nyte den ut i fulle drag :)

Gjest trådstarter
Skrevet

I år ble treet pyntet om kvelden lillejulaften, slik som jeg er vokst opp med. Men det har hendt seg at det har blitt pyntet den 21. elller 23., av praktiske hensyn. Aldir tiidligere.

Vi har alltid hatt ekte tre, og nå oftest vanlig gran. Det skyldes at vi vil ha et litt høyt tre, og da blir det for vidt å benytte edelgran. Dessuten kan edelgran begynne å lukte kattepiss etterhvert...

''Så slipper man å tenke på stakkars treet som stod så fredelig ute i skogen for så å bli "halshugd" for å stå utspjaket inne i en stue noen stakkarslige dager for så å bli dumpet på nærmeste søppeldynge.''

Ved å kjøpe ekte tre støtter vi norsk næringsliv, og attpåtil i disktrikts-Norge:-) Dessuten sendes ikke treet på søpla, men legges på et innsamlingspunkt hvor det kuttes til flis og strøs i skogen.

De har ikke sånt der jeg bor :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...