Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere i forbindelse med jula de årene dere ikke har barn hos dere på julaften?

Feirer dere "liksom-julaften" på lille-julaften, eller har dere "vanlige" aktiviteter sammen?

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

34

• morsan

18

• Glimtipper

15

• mariaflyfly

10

Skrevet

Minstemann får presangene når han kommer hjem fra faren, dagen før skolen begynner.

Gjest Ingen problem her i huset
Skrevet

Likte ikke ordet "liksomjulaften" , men det er det vi har gjort de årene barna har dratt for å feire med faren sin. Da har de blitt hentet kl 12 julaften.

Selve feiringa har da vært på lille julaften og det har ikke vært noe "liksom" med den feiringen. Alt er akkurat som om det skulle vært feiret dagen etter. Det eneste er at jeg har vært litt flink med å dra ut telefoner og slikt for faren for forstyrrelser på telefonen er jo litt større på den dagen.

Tror mange mennesker har det for seg at julen kun kan være den 24. Historien i bibelen er en ting, men selve julen for oss kan være akkurat hvilken dag som helst. Det er like mye jul om den feires den 23 som den 24. Og det er veldig synd å være så hoppheng i datoen som jeg har erfart mange er, da er det omtrent krise at f.eks. barna drar bort den 24.

Den 24 for meg har vært veldig avslappet. Da har jeg vært tilfreds og fornøyd etter å ha feiret en nydelig jul med barna mine. Den 24 har jeg derfor sittet hjemme alene noen ganger, krøpet opp i soffan med litt godt og sett på god tv i mange, mange timer. I mykt deilig tøy.

Andre år har jeg dratt til familie og feiret der, vært julenisse bla.

Og når familien har hatt syke barn så har jeg vært den som har sittet på legevakta med dem hele julaften :)

De siste årene nå har ikke ungene giddet å dra til faren sin til jul. Faren har fått ny familie og han foretrekker faktisk også å ikke ha dem da har jeg skjønt.

Så nå har vi ikke den situasjonen lengre. Men skulle de nå dra en eller annen jul så blir det akkurat slik vi alltid har gjort. Feiret lille julaften med akkurat det brask, bram og sjarm en julaften skal ha :D

Skrevet

Når unga kommer til meg i romjula, åpner de pakkene sine når de kommer.

Skrevet

Et par ganger har vi hatt julaften senere i jula når ungene har vært hos pappan, men det var overhodet ikke det samme nei. Så etter den andre gangen bestemte jeg at jeg heretter vil være sammen med ungene mine på julaften, det er ikke mange julaftener igjen før de er så store at det blir mer naturlig ikke å feire sammen alle sammen.

Så annethvert år er vi alle her hos min kjære, altså min kjære, jeg, ungene, eksen min og barnas stemor + flere fra min familie. Og annethvert år er min kjære hos sin familie og jeg er hos eksen, stemora, ungene og også noen fra min familie. :o) Funker helt fint for oss. Må da legge til at jeg på ingen måte har presset meg på eksen og stemor - det er de som insisterer på at jeg må komme dit altså. :o)

Skrevet

Likte ikke ordet "liksomjulaften" , men det er det vi har gjort de årene barna har dratt for å feire med faren sin. Da har de blitt hentet kl 12 julaften.

Selve feiringa har da vært på lille julaften og det har ikke vært noe "liksom" med den feiringen. Alt er akkurat som om det skulle vært feiret dagen etter. Det eneste er at jeg har vært litt flink med å dra ut telefoner og slikt for faren for forstyrrelser på telefonen er jo litt større på den dagen.

Tror mange mennesker har det for seg at julen kun kan være den 24. Historien i bibelen er en ting, men selve julen for oss kan være akkurat hvilken dag som helst. Det er like mye jul om den feires den 23 som den 24. Og det er veldig synd å være så hoppheng i datoen som jeg har erfart mange er, da er det omtrent krise at f.eks. barna drar bort den 24.

Den 24 for meg har vært veldig avslappet. Da har jeg vært tilfreds og fornøyd etter å ha feiret en nydelig jul med barna mine. Den 24 har jeg derfor sittet hjemme alene noen ganger, krøpet opp i soffan med litt godt og sett på god tv i mange, mange timer. I mykt deilig tøy.

Andre år har jeg dratt til familie og feiret der, vært julenisse bla.

Og når familien har hatt syke barn så har jeg vært den som har sittet på legevakta med dem hele julaften :)

De siste årene nå har ikke ungene giddet å dra til faren sin til jul. Faren har fått ny familie og han foretrekker faktisk også å ikke ha dem da har jeg skjønt.

Så nå har vi ikke den situasjonen lengre. Men skulle de nå dra en eller annen jul så blir det akkurat slik vi alltid har gjort. Feiret lille julaften med akkurat det brask, bram og sjarm en julaften skal ha :D

''Det er like mye jul om den feires den 23 som den 24. Og det er veldig synd å være så hoppheng i datoen som jeg har erfart mange er, da er det omtrent krise at f.eks. barna drar bort den 24.''

Vi har to ganger hatt julaften senere i romjula og for meg blir det overhodet ikke det samme som selve julaften.

Annonse

Skrevet

''Det er like mye jul om den feires den 23 som den 24. Og det er veldig synd å være så hoppheng i datoen som jeg har erfart mange er, da er det omtrent krise at f.eks. barna drar bort den 24.''

Vi har to ganger hatt julaften senere i romjula og for meg blir det overhodet ikke det samme som selve julaften.

Jeg synes det er forskjell mellom å ta feiringen lillejulaften og i romjula. Her sender mor bort 2 mette fornøyde barn på både den ene og den andre måten. Barna gleder seg til hveken flere gaver eller julemiddag på julaften. Mor tar fra far og barna spenningen og gleden med å feire julaften sammen, det blir som om far og barn feirer reservejul.

Det samme ble for deg da barna dine kom mette og glade hjem fra far og skulle feire julaften, da den allerede hadde vært. Jeg tror ikke datoen er så nøye, men om du har 1 eller 2 feiring av julaften for barna.

Skrevet

Jeg synes det er forskjell mellom å ta feiringen lillejulaften og i romjula. Her sender mor bort 2 mette fornøyde barn på både den ene og den andre måten. Barna gleder seg til hveken flere gaver eller julemiddag på julaften. Mor tar fra far og barna spenningen og gleden med å feire julaften sammen, det blir som om far og barn feirer reservejul.

Det samme ble for deg da barna dine kom mette og glade hjem fra far og skulle feire julaften, da den allerede hadde vært. Jeg tror ikke datoen er så nøye, men om du har 1 eller 2 feiring av julaften for barna.

For meg er julaften på julaften, ikke den 23. eller den 28. Sånn er det bare. :o)

Skrevet

For meg er julaften på julaften, ikke den 23. eller den 28. Sånn er det bare. :o)

Det er jeg enig i, men jeg tror likevel at det setter en demper for julefeiringen at barna allerede har fått mange gaver og har spist julemiddag dagen før.

Skrevet

Det er jeg enig i, men jeg tror likevel at det setter en demper for julefeiringen at barna allerede har fått mange gaver og har spist julemiddag dagen før.

Jeg har syntes det har vært litt leit, når farsiden har holdt igjen gavene til barnet kom til de. Vi har alltid sendt med julegavene hvert år, mulig at hun har fått åpne fra oss hjemme.

De årene hun har feiret hos far, har jeg heller "sneket" litt i julegavne slik at jeg viste hva hun fikk fra vår familie.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

For noe tull! Vi voksne kan da godt klare fest to dager på rad, iallefall da vi var unge. Og like moro var det hver gang. Unger som er vokst opp med å feire julaften to ganger tar det helt naturlig. Og de to er heller ikke helt like. Forskjellige pakker får de også.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

For noe tull! Vi voksne kan da godt klare fest to dager på rad, iallefall da vi var unge. Og like moro var det hver gang. Unger som er vokst opp med å feire julaften to ganger tar det helt naturlig. Og de to er heller ikke helt like. Forskjellige pakker får de også.

En annen ting er jo at julaften er jesus fødselsdag, selv om vi glemmer det. Er ikke kristen selv jeg. Men vi kan da feire våre egne bursdager på andre dager, ofte flytter vi de til helgen for at det skal passe for alle våre venner å komme på fest. Så hvorfor ikke flytte jesus bursdag så det passer barna våre? Var det ikke han som sa, la de små barn komme til meg? Så selv om foreldrene er antikristne, så er det nok ok for jesus. Flytt i vei dere. Jeg skilte meg aldri, og slapp det styret der.

Gjest Mimminia
Skrevet

Jeg synes det er litt egoistisk. Da tenker foreldrene på seg selv, og ikke på ungene. Ungene får jo også halvparten så lite gaver som om de fikk åpne alle på julaften, når det skal feires både hos mor og far.

Annonse

Skrevet

Jeg er nå ikke helt sikker på om jeg tar helt feil nå. Jeg har ingen tro på at de som får besøk av barn som allerede har feiret jul er like spente og forventningsfulle 2.dagen.

Skrevet

En annen ting er jo at julaften er jesus fødselsdag, selv om vi glemmer det. Er ikke kristen selv jeg. Men vi kan da feire våre egne bursdager på andre dager, ofte flytter vi de til helgen for at det skal passe for alle våre venner å komme på fest. Så hvorfor ikke flytte jesus bursdag så det passer barna våre? Var det ikke han som sa, la de små barn komme til meg? Så selv om foreldrene er antikristne, så er det nok ok for jesus. Flytt i vei dere. Jeg skilte meg aldri, og slapp det styret der.

Jeg har ikke barn, men har meninger likevel.

Skrevet

Jeg mener at når man feirer en ekstra julaften eller åpner pakker senere i jula når barna kommer, så er dette noe som arrangeres for foreldrens skyld og ikke barnas. Oppdeling av selve julaften kommer under samme kategori. Jeg mener at det beste for barna er å ha én julaften på ett sted og at de får åpne pakkene sine da. Så barna mine får med alt av pakker fra meg og hele min familie til pappan sin når de er hos ham på julaften (og omvendt). Så koser vi oss på andre måter når de kommer til meg senere i jula.

Skrevet

Du med flere har så utrolig sterke meninger om hva som er best for barn som har julefeiring to steder.

Nå har jeg flere barn og de har byttet sted i mange, mange år. Når de skulle til faren sin så har vi som sakt feiret 23 med brask og bram.

Ungene selv sier at de synes de er heldige som får to julaftener :D

Ødelegge julespenning og glede for barna med å feire jul to ganger. Hva i all verden slags barn har dere da som synes to feiringer med pakker er kjedelig?

Har du prøvd ut alt dette eller? Og har endt opp med å ha unger med geipa på knea på "din" feiringsdag?

Det har nemmelig aldri skjedd meg, så du får kanskje slutte å være så bastant i meningene dine.

Skrevet

Nei, og mange med deg. Det hører vi jo stadig om, at mødre nekter ungene å sende ungene sine til far på julaften. For julaften er mor sin.

Det er forvrengt spør du meg, for en julaften går vel så greit å feire en annen dag også. Julaften er vel akkurat ment å være det (sett bort fra det kristne budskapet) at vi skal kose oss sammen, nyte tiden sammen, spise god mat etc. Og det går faktisk på mange andre datoer enn den 24.

At det ikke blir helt det samme skjønner jeg, for folk stresser jo vettet av seg for akkurat det magiske tallet, 24.

Jeg har som sakt sittet på legevakta med syke barn, vært julenisse i flere time etc på datoen den 24 og alikavel har jeg hatt en enorm julefølelse i kroppen under feiring med mine barn på en annen dato.

Ting er noen ganger hva en gjør det til.

Gjest savnet er det verste
Skrevet

De gangen jeg ikke har ungene til jul får de åpne gavene de har samlet hos meg før de drar til mor. Vi spiser julemat og har "liksomjulaften" den siste dagen de er hos meg. For det blir bare liksom. Det er bare julaften som er julaften.

Julaften har de det som regel greit nok, men de får jo ikke oppleve samme gavemengde som tidligere, når de åpner noe hos meg og noe hos mor. De får mer enn nok likevel, blant annet fordi begge foreldre kompenserer på hvert sitt hold, så det er ikke noe problem. Men de blir jo litt vel materialistiske, da.

Det som er sårest både for meg og moren er at ungene savner og syns synd på den parten de ikke feirer jul med det aktuelle året. Og siden vi begge er etablert med nye partnere og barn, så er det lite aktuelt å feire sammen hele storfamilien. Så det såreste med jula er dermed ikke nødvendigvis hvordan vi gjør det med markering med ungene, men at vi utsetter dem for å savne den andre parten, og for min egen del så er i hvert fall savnet stort den andre veien. Jeg vil helst ha alle ungene mine hos meg når vi feirer jul, og ikke noen halvgode reserveløsninger. Selv om det også er koselig der og da, så er det ikke jul for verken meg eller ungene.

Skrevet

Nei, og mange med deg. Det hører vi jo stadig om, at mødre nekter ungene å sende ungene sine til far på julaften. For julaften er mor sin.

Det er forvrengt spør du meg, for en julaften går vel så greit å feire en annen dag også. Julaften er vel akkurat ment å være det (sett bort fra det kristne budskapet) at vi skal kose oss sammen, nyte tiden sammen, spise god mat etc. Og det går faktisk på mange andre datoer enn den 24.

At det ikke blir helt det samme skjønner jeg, for folk stresser jo vettet av seg for akkurat det magiske tallet, 24.

Jeg har som sakt sittet på legevakta med syke barn, vært julenisse i flere time etc på datoen den 24 og alikavel har jeg hatt en enorm julefølelse i kroppen under feiring med mine barn på en annen dato.

Ting er noen ganger hva en gjør det til.

''Nei, og mange med deg. Det hører vi jo stadig om, at mødre nekter ungene å sende ungene sine til far på julaften. For julaften er mor sin.''

For min del har det absolutt ingenting å gjøre med at jeg ikke vil sende ungene til faren på julaften! Men for meg blir det ikke ordentlig jul om jeg ikke er sammen med ungene på julaften, derfor velger jeg å takke ja til invitasjon fra eksen og samboeren. Hadde aldri vært aktuelt å nekte ungene å være der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...