Gå til innhold

Depresjon


Gjest Kazi

Anbefalte innlegg

Ver gang jeg bli skuffet begynner jeg å grine, og kan til og med være lei meg i flere timer seinere. Jeg gikk til psykolog før, men nå har jeg sluttet fordi jeg trodde jeg var frisk - nå er jeg ganske usikker på det. Et eksempel på hvor alvorlig det er, kan være dette: Jeg kan glede meg til å få foreksempel en sjokolade i flere timer, men når jeg endelig har kommet hjem, så har noen spist sjokoladen. Jeg blir så utrolig skuffet og kan være lei meg lenge etterpå. Den verste tanken som kommer er at personen som spiste sjokoladen min, gjorde det med vilje - og ville at jeg skulle bli lei meg. Er dette en symptom på tvangstanker? alvorlig depresjon? Burde jeg gjøre noe med det, eller går det vekk med tiden? Jeg vil ikke dra tilbake til psykolog, for jeg er redd jeg skal bli mer deprimert pg. de tar fram gamle minner. Samtidig er jeg redd jeg skal skade meg selv igjen, med tanken på at personen som spiste sjokoladen gjorde det med vilje. Noe som fører til at jeg føler meg mindre verdt. Jeg begynner å bli utrolig lei av å reagere på den måten jeg gjør, når jeg blir skuffet. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å styre det selv. Jeg trenger ditt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, dette er verken depresjon eller tvangstanker. Dette er det vi kaller personlighetsproblematikk.

Når så ubetydelig stress fører til slike reaksjoner, har det noe med personlighet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Har det slik selv

Jeg kan også ta ting som for andre er bagateller, veldig tungt og jeg tolker ofte ting i verste mening. Dette vet jeg har noe med min barndom og oppvekst å gjøre. Jeg prøver å jobbe med det selv og tror egentlig beste behandling er å utsette seg selv for slike hendelser ofte og jobbe seg igjennom dem. Jeg tror og håper at fortvilelsen vil avta med tida.

Vet hvordan du har det så jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje ut som paranoid personlighetsforstyrrelse, du tolker i verste retning og at andre vil det vondt og at det var bevisst fra deres side. Et råd er å ha realistiske forventninger til andre mennesker, ikke alle har respekt for andres grenser, ikke alle er snille og man må passe på seg selv. Gjem sjokoladen din hvis det er fare for at den kan bli spist av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...