Gå til innhold

Er akuttpsykiatrisk alltid lukket?

Anbefalte innlegg

Gjest lukket og åpen avdeling
Skrevet

For noen år siden ble jeg innlagt på akuttpsykiatrisk. Jeg hadde utviklet så sterk angst at jeg holdt på å miste fatningen fullstendig.

Jeg ble lagt inn frivillig men avdelingen var lukket, slik at jeg ikke kunne komme meg ut derifra på egen hånd. Blir det da riktig, i og med at jeg var der på frivillig basis?

Skrevet

postet det på feil forum

Skrevet

Du ville kunne forlate avdelingen ved å be om å bli skrevet ut. Ingen ting i veien for at pasienter som er frivillig innlagt oppholder seg på en avdeling med låst ytterdør.

Skrevet

Du ville kunne forlate avdelingen ved å be om å bli skrevet ut. Ingen ting i veien for at pasienter som er frivillig innlagt oppholder seg på en avdeling med låst ytterdør.

ok, da var det vel slik. Men er det noe som heter åpen akuttpsykiatrisk også?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ingen akuttavdeling som ikke er lukket.

Alle akuttavdelinger har både tvangsinnlagte og frivillig innlagte pasienter. Som frivillig innlagt har du bryet med at ansatte må låse opp for deg når du ønsker å gå ut. Det bør være til å leve med.

Skrevet

Jeg var på besok til min nå avdøde mann på akuttpsykistrisk med vår den gang 6 mnd gamle datter, og dette er MIN historie:

Vi kom, og det var nøkler & låste dårer over alt. Det var en vakker førsommerdag, jeg spurte om vi kunne ut & "trille", svaret var nei. Min datters far spurte om han kunne gå ut og røyke med meg som som anstand, svaret var nei.

Da datteren hadde "full bleie", tok det 40 minutter til vi kunne gå på do (hadde allerede skifta på henne og lagt bleia foran døra i en liten pose).

Jeg hadde fått klinisk klaustrofobi / angst / e.l. av å være der 30 min lenger....

Jeg spurte han hva slags terapi / sysselsetting han fikk, og han sa "ingen" (velger å tro at det ikke var sant).

Etter at han ble utskrevet, ba jeg om at psykologen på DPS ble underrettet, men fikk beskjed om at det var taushetsbelagt. Ordna det uansett, taushetsplikt er topp, men noen ganger kunne kanskje "helsevesenert" kommunisert bedre..

Skrevet

Jeg var på besok til min nå avdøde mann på akuttpsykistrisk med vår den gang 6 mnd gamle datter, og dette er MIN historie:

Vi kom, og det var nøkler & låste dårer over alt. Det var en vakker førsommerdag, jeg spurte om vi kunne ut & "trille", svaret var nei. Min datters far spurte om han kunne gå ut og røyke med meg som som anstand, svaret var nei.

Da datteren hadde "full bleie", tok det 40 minutter til vi kunne gå på do (hadde allerede skifta på henne og lagt bleia foran døra i en liten pose).

Jeg hadde fått klinisk klaustrofobi / angst / e.l. av å være der 30 min lenger....

Jeg spurte han hva slags terapi / sysselsetting han fikk, og han sa "ingen" (velger å tro at det ikke var sant).

Etter at han ble utskrevet, ba jeg om at psykologen på DPS ble underrettet, men fikk beskjed om at det var taushetsbelagt. Ordna det uansett, taushetsplikt er topp, men noen ganger kunne kanskje "helsevesenert" kommunisert bedre..

Jeg var selv innlagt tidlig i 20 årene.

Det er faktisk sant at det "skjer" lite på sånne plasser, er du heldig har psykriater tid til å snakke med deg en gang i uken i noen minutter, før han har dømt deg for å si det mildt.

Håper for de som sliter psykisk idag og som må innlegges at systemet er bedre idag, at det ikke bare handler om å gi deg mest mulig sløvende medisiner så du holder kjeft og ikke lager styr.

Skrevet

På aker sykehus i Oslo har de en åpen akuttavdeling.

http://www.aus.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=268&I=1759&mids=394a441

Dette er et unntak, men viser etter mitt syn fordelene med stordrift i motsetning til små DPS.

På store enheter kan en ha ulike og differensierte avdelinger bedre tilpasset de enkelte lidelsesgrupper. Ved små enheter blir det "hummer og kanari" samlet under et tak og ikke spesielt tilpasset noen.

Skrevet

Jeg var innlagt på Aker i 2004 men jeg var ikke på åpen akutt. Kan det ha noe med plassmangel å gjøre mon tro? Eller kan jeg ha vært lagt inn på en paragraf som inskrenket meg på noe vis, selv om det var frivillig?

Ut fra nettsiden er det også andre faktorer enn tvang/frivillig som bestemmer hvilken akuttavdeling en kommer på.

Skrevet

Jeg kjenner ingen akuttavdeling som ikke er lukket.

Alle akuttavdelinger har både tvangsinnlagte og frivillig innlagte pasienter. Som frivillig innlagt har du bryet med at ansatte må låse opp for deg når du ønsker å gå ut. Det bør være til å leve med.

Betyr det at frivillige pasienter skal kunne gå ut og inn som de vil? Eller kan det settes begrensninger for det?

Gjest finnes åpen akuttavdeling
Skrevet

Betyr det at frivillige pasienter skal kunne gå ut og inn som de vil? Eller kan det settes begrensninger for det?

Behandler vurder om du har utgang selv om du er på frivillig.

Er mange typer utganger:

- med følge (av personal selv om pårørende er med), Da holder personalet seg i bakgrunnen, men kan se deg.

- med følge uten personal dersom pårørende er med (henter og leverer).

. utgang på sykehusområdet,

- utgang på max 30 min.

- utgang etter avtale - du går ut alene og avtaler tidspunkt for tilbakekomst.

You name it. Sikkert mange jeg ikke kom på her

• 2 uker senere...
Gjest kinelle
Skrevet

Jeg var innlagt på Aker i 2004 men jeg var ikke på åpen akutt. Kan det ha noe med plassmangel å gjøre mon tro? Eller kan jeg ha vært lagt inn på en paragraf som inskrenket meg på noe vis, selv om det var frivillig?

Det er ikke paragrafen som bestemmer utgang. Det er vurdering av din psykiske tilstand som bestemmer type utgang. Du kan være innlagt frivillig uten utgang. Og du kan være på tvang med utgang. Det er mange ulike "utganger", det står listet opp en del eksempler litt lenger ned i tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...