Gå til innhold

Brødmat e.l. uten hvetemel


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Frokostblanding, med annen kornblaning enn hvete? Husker ikke om Fedons firkornblanding var det? Også står det en i melkekartongbeholder ved siden av det glutenfritt mel. Det er rimeligere i sverige.

Hva med omelett med grønnsaker til frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    5

  • Dorthe

    5

  • -På Dol av og til

    5

  • jubalong70

    4

Frokostblanding, med annen kornblaning enn hvete? Husker ikke om Fedons firkornblanding var det? Også står det en i melkekartongbeholder ved siden av det glutenfritt mel. Det er rimeligere i sverige.

Hva med omelett med grønnsaker til frokost?

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Synes du?? Her foretrekker alle speltbunn på Peppes ;)

Vi fikk det ved en feiltagelse en gang, og alle syns den var tørr og smakløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk det ved en feiltagelse en gang, og alle syns den var tørr og smakløs.

Kanskje de var uheldige med bunnen akkurat den dagen ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spelt er i praksis hvetemel, ikke glutenfritt med andre ord.

Jeg trodde poenget her var å få et hvetefritt kosthold, ikke glutenfritt - det er mange som faktisk er ganske intolerante for hvete, mens spelt går bra. Energiløshet og dårlig fordøyelse, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det havremel du bruker?

Jeg bruker havregryn, store eller små. :-)

Hvis gluten er et issue: havre er naturlig glutenfritt, men siden det høstes ofte med samme maskineri som andre kornsorter, må de veldig glutenallergiske kjøpe glutenfri havre, som er høstet med eget maskineri. Men i utgangspunktet fokuserer jeg på kosthold fri for hvete, så gluten får bli en annen story. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser helt nydelig ut!! Og virker som det er veldig lettvint å lage, så dette skal prøves ut :)

Lykke til. :-)

En annen ting dere kan lage til kos er havrevafler, forresten. Det er utroolig godt, og så fungerer magen (ihvertfall min) strålende selv om jeg eventuelt overforspiser meg på dem.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. :-)

En annen ting dere kan lage til kos er havrevafler, forresten. Det er utroolig godt, og så fungerer magen (ihvertfall min) strålende selv om jeg eventuelt overforspiser meg på dem.. :-D

Det eneste melet du bruker i vaflene er altså havremel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker helt vanlige havregryn, faktisk. Store eller små. :-)

FOrslag til oppskrift (går litt på cirka-en hjemme) Er ikke helt flink til å få layouten til å bli riktig her på dol-forum, men det er vel leselig..på et vis

* 8dl havregryn

* 7dl kefir

(dette svelles en time eller mer, likner nesten en dvask brøddeig når du er ferdig. Ganske tungrodd, så en miksmaster eller noe annet maskinelt hjelpemiddel er fint å ha når du skal blande i følgende:

* 2dl spelt

* 1ts bakepulver

* 1ts vaniljesukker

* 2-4 ss demerarasukker (eller vanlig sukker)

* 1 ts salt

* Litt smelta smør om du vil

* 6 egg

* 4dl søt melk (lettmelk, helmelk, det du vil)

Litt på slump,. så justér med melk/mel så det blir passe.

F.eks varierer jeg om det er mest søtmelk eller surmelk, det 'vitkige' er å ikke svelle havregryna i en blanding av begge deler, for da blir alt surt, men det er jo ikke så farlig heller da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Jeg bruker havregryn, store eller små. :-)

Hvis gluten er et issue: havre er naturlig glutenfritt, men siden det høstes ofte med samme maskineri som andre kornsorter, må de veldig glutenallergiske kjøpe glutenfri havre, som er høstet med eget maskineri. Men i utgangspunktet fokuserer jeg på kosthold fri for hvete, så gluten får bli en annen story. :-)

Det var bra at du bruker havregryn. Har ikke havremel på butikken her jeg bor.Ellers tenker jeg som deg....prøver uten hvete, så får jeg se an havren etter hvert. Men er allerede mye bedre i magen etter å ha kuttet ut gjær, hvete og rug.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Ryvita synes han smaker som sponplate *himle*

Skal bace sconesene, ja :)

Ryvita er nok litt sponplate:) Men jeg syntest de var kjempe gode med geitost på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra at du bruker havregryn. Har ikke havremel på butikken her jeg bor.Ellers tenker jeg som deg....prøver uten hvete, så får jeg se an havren etter hvert. Men er allerede mye bedre i magen etter å ha kuttet ut gjær, hvete og rug.

Takk for svar:)

Jeg er helt fascinert over hvor bra fordøyelsen min fungerer med havre. Jeg kan tendere til treg mage, luft i magen, vondt i magen - men jeg kan seriøst *overspise* havrevafler (med og uten hjemmelaga syltetøy) og likevel ha en fordøyelse som fungerer klokkerent. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker helt vanlige havregryn, faktisk. Store eller små. :-)

Jøss, jeg ser for meg at konsistensen (kun havregryn sammen med væske) blir så rar at det vanskelig kan bli vafler av det - men dette må prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryvita er nok litt sponplate:) Men jeg syntest de var kjempe gode med geitost på.

Litt enig, så det gjelder å ha godt pålegg på ;)

Jeg synes de er kjempegode med fenalår eller hvitost på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg ser for meg at konsistensen (kun havregryn sammen med væske) blir så rar at det vanskelig kan bli vafler av det - men dette må prøves :)

Ja, jeg var skeptisk først sjøl også..forbausende nok så blir det ei røre av det. :-D Hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var skeptisk først sjøl også..forbausende nok så blir det ei røre av det. :-D Hver gang!

Skal prøves så snart som mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig, så det gjelder å ha godt pålegg på ;)

Jeg synes de er kjempegode med fenalår eller hvitost på :)

Jeg elsker Ryvita. Dessverre kom Ryvita særskilt dårlig ut i en oversikt over 'matvarer med mest akrylamid' jeg leste i avisa for et års tid siden.. Andre 'vanlige' knekkebrød kom ikke så ille ut i det hele tatt. Skal vi se, lista ligger her:

http://www.aftenposten.no/helse/article319045.ece

Tror nok ikke det er så farlig å spise det av og til da, men det er kanskje greit å ikke ha det som basis i kostholdet, ihvertfall. Det meste blir jo usunt hvis man spiser for mye av det.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Pannekaker blir mannen min alltid uvel av (selv om han liker det kjempegodt!), så jeg prøver med bogmel senere! Hva slags mel er det egentlig? Dagligvarebutikken? Og bruker man det på samme måte som hvetemel?

Jeg pleier alltid å ha grovmel sammen med hvetemel i pannekakerøra.

Pannekaker, vafler ol blir også gode med glutenfritt mel.

Du finner tips på www.ncf.no - velg diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ang candida så tenkte jeg mest på sukker... visste ikke at gluten kunne påvirke candida :-/

Gjær togli, ikke gluten ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...