Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken kommune har 100 års fredningstid for graver?

I f eks Asker kommune gjelder ''Fredningstid for kistegrav er 20 år.'' og ''Når fredningstiden eller festetiden er ute kan gravstedet festes for minimum 5 nye år. Når det har gått 60 år etter siste gravlegging kan festet ikke fornyes uten spesielt samtykke fra Asker kirkelige fellesråd.''

http://www.askerkirkegard.no/Kirkegardsvedtekter.htm

I Sortland gjelder: ''Fredningstid for kistegraver er 20 år.'' og ''Når festetiden er ute kan gravstedet festes for nye 10 år. Når det er gått 80 år etter siste gravlegging, kan festet ikke fornyes uten etter spesielt samtykke fra kirkelig fellesråd.''

http://www.sortland.kirken.no/index.cfm?id=108481

Det ser ut til at mange steder har tilsvarende regler:

http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=festetid+grav&meta=&aq=f&oq=

Akkurat,- det var det jeg trodde - og så slapp jeg å søke opp selv :-)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Katt-ja

3

• willow

2

• Speak

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette var rart, jeg leste om dette i Aftenposten i høst en gang, og var helt sikker på at det sto 100 år. Men som skrevet, da kan jo snart noen andre legges i min bestefars grav, som ble begravet i 1992..

ja, dersom dere ikke fester graven for en lengre periode kan dette skje, men jeg antar de ulike kirkegårdene har (eller burde ha) rutiner på å kontakte nærmeste pårørende om dette.

Min onkel, som er den i familien som har ansvaret for familiegravene på den siden, oppdaget for et par år siden at festekontraktene på familiegravene hadde utløpt. Men intet hadde skjedd med gravene (godt med plass på denne kirkegården). Han tok deretter kontakt med rette instans og fikk forlenget festetiden for gravene til hans foreldre og besteforeldre.

Også på min farsside finnes graver fra helt tilbake til ihvertfall 1930-1935.

Min egen fars grav blir 20 år i dette året, og da jeg håper og tror at min mor (66 år) fortsatt har mange år igjen, er det helt nødvendig at hun fester graven slik at hun selv kan gravlegges der når den tiden kommer.

Gjest Niccola
Skrevet

Fredes i 100 år? Så lenge trodde jeg ikke det var. Heller 25, trodde jeg?

Ser ut som du husker riktig og jeg feil :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg vil kremeres og spres for vinden et sted på fjellet som jeg er spesielt glad i.

Skrevet

kremeres. men jeg må innrømme at jeg begynte å vurdere å gravlegges hel når min mann sa det var det han ønsket skulle skje med ham. kan kremerte og ikke-kremerte ligge ved siden av hverandre?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg vil kremeres og spres for vinden et sted på fjellet som jeg er spesielt glad i.

Jeg hadde tenkt å skrive her at du må huske på å søke selv om å få askespredning for at det skal kunne gjøres. Men jeg ser nå at det er mulig for etterlatte også å søke, hvis det er absolutt sikkert at avdøde virkelig ønsket det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Askespredning

Men for å være helt sikker, er det nok tryggest at du søker selv og så informerer dine nærmeste om det.

Gjest windsy
Skrevet

ja, dersom dere ikke fester graven for en lengre periode kan dette skje, men jeg antar de ulike kirkegårdene har (eller burde ha) rutiner på å kontakte nærmeste pårørende om dette.

Min onkel, som er den i familien som har ansvaret for familiegravene på den siden, oppdaget for et par år siden at festekontraktene på familiegravene hadde utløpt. Men intet hadde skjedd med gravene (godt med plass på denne kirkegården). Han tok deretter kontakt med rette instans og fikk forlenget festetiden for gravene til hans foreldre og besteforeldre.

Også på min farsside finnes graver fra helt tilbake til ihvertfall 1930-1935.

Min egen fars grav blir 20 år i dette året, og da jeg håper og tror at min mor (66 år) fortsatt har mange år igjen, er det helt nødvendig at hun fester graven slik at hun selv kan gravlegges der når den tiden kommer.

15 år er svært kort tid synes jeg. Poenget med en grav er ikke bare oppbevaringsplass for de døde. Det er også festet i vår kultur dette med å sørge ved å ha en grav å gå til, og i den sammenheng kan 15 år være fint lite. Hva med en mor eller far som mister et barn for å ta det eksempelet.

Skrevet

kremeres. men jeg må innrømme at jeg begynte å vurdere å gravlegges hel når min mann sa det var det han ønsket skulle skje med ham. kan kremerte og ikke-kremerte ligge ved siden av hverandre?

''kan kremerte og ikke-kremerte ligge ved siden av hverandre?''

Jada. Da min mor ble begravet, i kiste, fikk vi beskjed om at det samtidig var plass til 4 urner på gravstedet, men ikke flere kister. Så om min far skal ligge sammen med henne må han altså kremeres.

Gjest zerooo
Skrevet

Uff, for en tanke.. ;-)

Minner meg om den Alfred Hitchcock-filmen der nettopp dette skjer.. *grøss*

Har også fått høre at det er dårlig med plass på kirkegårdene rundt omkring. Med kremering kan jo masse plass spares.

Skrevet

15 år er svært kort tid synes jeg. Poenget med en grav er ikke bare oppbevaringsplass for de døde. Det er også festet i vår kultur dette med å sørge ved å ha en grav å gå til, og i den sammenheng kan 15 år være fint lite. Hva med en mor eller far som mister et barn for å ta det eksempelet.

Ja, det er kort tid, emn man kan jo forlenge festetiden opp til 60-80 år uten særskilt søknad i de to siterte kommunene.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg hadde tenkt å skrive her at du må huske på å søke selv om å få askespredning for at det skal kunne gjøres. Men jeg ser nå at det er mulig for etterlatte også å søke, hvis det er absolutt sikkert at avdøde virkelig ønsket det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Askespredning

Men for å være helt sikker, er det nok tryggest at du søker selv og så informerer dine nærmeste om det.

Vet du hva som er grunnen til dette? Vi blir jo bare til støv. Og hvorfor må fylkesmannen ha noe med dette å gjøre? Ser at det heldigvis er lov å spre aske i høyfjellet. :-)

candyqueen_83
Skrevet

Men det er jo ikke noe problem så lenge man har oversikt, og fester gravstedet for nye 15 år.

Gjest en mor med et barn for lite
Skrevet

Vi har fått forlenget festet av gravstedet for 5 og 5 år av gangen, men nå er det 30 år siden barnet vår døde, og vi har ingen relasjoner til den kommunen, hvor h*n ligger begravet, så nå har vi nettopp sagt opp feste av graven.

Det er litt sårt å tenke på at gravminnet nå blir slettet og ikke ha et sted å tenke på at her hviler barnet, men samtidig var vi der bare en gang i året de siste årene, vi betalte gravferdsetaten for pass og stell av graven.

Skrevet

Vet du hva som er grunnen til dette? Vi blir jo bare til støv. Og hvorfor må fylkesmannen ha noe med dette å gjøre? Ser at det heldigvis er lov å spre aske i høyfjellet. :-)

Jeg vet ikke hva som er grunnen, men husker at det ikke er så veldig mange årene siden det ble tillatt med askespredning i Norge.

Skrevet

Når man søker om askespredning, så får man et vedtak som er svært spesifikt i forhold til hvor det er lov å spre.

Skrevet

''kan kremerte og ikke-kremerte ligge ved siden av hverandre?''

Jada. Da min mor ble begravet, i kiste, fikk vi beskjed om at det samtidig var plass til 4 urner på gravstedet, men ikke flere kister. Så om min far skal ligge sammen med henne må han altså kremeres.

oh. så godt å vite. da får vi jo viljen vår _og_ kan ligge ved siden av hverandre. takk! :)

Skrevet

Jeg har sagt at jeg gjerne kan kremeres. Og om det er noen brukbare deler må de gjerne gis bort.

Skrevet

Jeg skal begraves. Gravplassen er er valgt ut, og betalt.

Gjest Døden
Skrevet

Jeg skal begraves. Gravplassen er er valgt ut, og betalt.

Nærmer du deg døden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...