Gå til innhold

Nok et morbid tema - er du donor?

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

Kunne like gjerne følge med på et spørsmål om organdonasjon nå.

Har du fylt ut donorkort? Jeg har, oppbevarer det i lommeboka, og har sagt fra til familie at jeg ønsker å donere det som er mulig.

Det må jo også være flott som etterlatt å vite at den enes død kan gi flere andre livet tilbake. Nå har jeg ikke vært i situasjonen, men om jeg blir stilt overfor dilemmaet ville jeg si ja til donasjon av slektningers organer.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja, vi er begge to donorer, og har snakket om at dersom det skulle skje noe med guttungen, er han også donor.

Så mye som jeg har sett ved å være så mye innlagt, finnes det ikke tvil hos meg. Jeg var forøvrig donor før jeg selv fikk se innsiden av en del av sykhusene våre.

Skrevet

Nei, det har jeg vel glemt å fylle ut, men jeg regner med at mine nærmeste ville ha visst at jeg ikke hadde hatt noe imot det. Men, om de hadde hatt noe imot det, ville jeg synes det var viktigere...

Om jeg hadde hatt et sånt kort i lommeboken er sjansen stor for at det ikke ble funnet (enorm & enormt rotete lommebok) :-)

Skrevet

Ja, jeg er donor. Har sagt i fra til familien at alt skal doneres bort.

Skrevet

Ja, både samboeren og jeg har fylt ut kort som står på første kortplass i lommeboka! Helt selvfølgelig synes jeg...!

Gjest majas mamma
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1262723402' post='4280591]

Ja, vi er begge to donorer, og har snakket om at dersom det skulle skje noe med guttungen, er han også donor.

Så mye som jeg har sett ved å være så mye innlagt, finnes det ikke tvil hos meg. Jeg var forøvrig donor før jeg selv fikk se innsiden av en del av sykhusene våre.

Jeg er i tvil. Har i utgangspunktet ikke noe imot at mine kroppsdeler kan benyttes, men har en litt sånn sært ønske om å beholde hjertet mitt. Spør meg ikke hvorfor, for jeg kan ikke forklare det. Det er nærmest en sånn tvangstankevhos meg. Og hvis jeg som donor ikke kan være sikker på at jeg får det med meg, vil jeg ikke bli donor.

Gjest majas mamma
Skrevet

Jeg er i tvil. Har i utgangspunktet ikke noe imot at mine kroppsdeler kan benyttes, men har en litt sånn sært ønske om å beholde hjertet mitt. Spør meg ikke hvorfor, for jeg kan ikke forklare det. Det er nærmest en sånn tvangstankevhos meg. Og hvis jeg som donor ikke kan være sikker på at jeg får det med meg, vil jeg ikke bli donor.

Den forrige skulle stått lenger opp-

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg er donor og har to utfylte kort, ett i lommeboken og ett i filofaxen. Og har klistremerke på lett synbare steder. Dersom ulykken først er ute vil jeg at de skal rekke å se at jeg er donor.

Forstår ikke hvorfor det ikke finnes et elektronisk register hvor man kunne registrert seg som donor. Slik systemet er i dag er man jo avhengig av at de finner kortet, og får tak i pårørende. Dette kan ta tid man ikke har.

Jeg er heller ikke helt enig i at pårørende har det avgjørende ordet. Om pårørende er imot vil ikke en donasjon skje. Har snakket med familien om dette, og de synes det er veldig vanskelig å forholde seg til. Tror det går mye på at de ikke orker å tenke tanken på at noen skal dør for tidlig. Den ene pårørende er enig, den andre er imot. Men jeg tror de begge ville si ja hvis det skulle komme til det punktet. Hvis jeg uansett dør, men ved donasjon kan redde flere andre så tror jeg de vil forstå min tankegang bedre og si ja.

Hun som er imot er tydelig på at det er fordi hun ikke klarer å forholde seg til at jeg kan dø. Jeg har sagt at dersom det verste skulle skje og hun ikke orker donasjon så er det mitt ønske at hun sier nei. Hvis hun absolutt ikke klarer. Jeg vil ikke gjøre min bortgang verre enn nødvendig.

Skrevet

Ja, jeg har donorkort i lommeboka, og gubben og mamma vet hva jeg vil.

Skrevet

Jeg skulle veldig gjerne ha vært donor, men pga at jeg har hatt kreft, er jeg ikke aktuell hverken som donor eller blodgiver. Noe som er synd da jeg er frisk fra sykdommen idag, og i tillegg har en sjelden blodtype.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, jeg var egentlig donor og fylte ut donorkort. Jeg var så dum at jeg hadde det liggende i lommeboka og mistet lommeboka.

Men jeg har sagt i fra til mannen min at jeg vil være det. Likevel bør jeg nok skaffe meg et nytt kort, da mannen min helst unngår slike tema og jeg tror ikke han lar de fjerne noe etter min død, hvis jeg kjenner han rett. Skal se å få skaffet meg ett nytt kort snart.

Skrevet

Jepp, det er 4 år siden jeg fylte det ut. Ligger i lommeboka mi.

Gjest windsy
Skrevet

Hvor finner man et slikt donorkort. Har legekontorene det?

Skrevet

Ja, kortet ligger rett bak bankkortet i lommeboka.

Skrevet

Dette har vi snakket om hjemme ja, og er enige om at vi donerer bort det som måtte kunne brukes fra oss selv eller våre barn om vi skulle havne i en slik situasjon. Det er vel bare å prøve og sette seg inn i situasjonen til de som trenger et organ for å kunne leve videre for å skjønne hvor viktig dette er. Har selv fått transplantert et organ faktisk, selv om dette ikke var livsnødvendig ga det meg en mye bedre livskvalitet.

Skrevet

Nei, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi ingen kan bruke mine organer pga en sykdom jeg har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...