Gå til innhold

Nok et morbid tema - er du donor?

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, jeg er donor, og har donorkort i lommeboka.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, jeg liker ikke kannibalisme.

Nei, for å være seriøs, så er jeg ikke donor, for jeg er redd for at legene vil være så hipne på å ta mine organer, at de ikke vil gjøre alt for å redde mitt liv, hvis jeg skulle bli utsatt for en stygg ulykke.

Gjest mimmaaa
Skrevet

Nei, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi ingen kan bruke mine organer pga en sykdom jeg har.

hva slags sykdom er det?

jeg er ikke donor jeg heller, med tanke på at jeg ikke har noe donorkort, men jeg er hundre prosent sikker på det har jeg heller ikke noe behov for. Selvsagt vil min slekt si ja til at mine organer kan doneres bort hvis jeg ikke trenger dem selv mer.

Gjest Niccola
Skrevet

Nei, for å være seriøs, så er jeg ikke donor, for jeg er redd for at legene vil være så hipne på å ta mine organer, at de ikke vil gjøre alt for å redde mitt liv, hvis jeg skulle bli utsatt for en stygg ulykke.

..den vinklingen har jeg ikke tenkt på før... men kan ikke tro et slikt scenario er særlig realistisk..?

Skrevet

Jeg skulle veldig gjerne ha vært donor, men pga at jeg har hatt kreft, er jeg ikke aktuell hverken som donor eller blodgiver. Noe som er synd da jeg er frisk fra sykdommen idag, og i tillegg har en sjelden blodtype.

Kan ingen som har hatt kreft være blodgivere? Ut fra hvilken begrunnelse,- skal det kunne smitte? Eller er det av hensyn til giveren, at systemet ikke skal svekkes unødig?

Skrevet

Kan ingen som har hatt kreft være blodgivere? Ut fra hvilken begrunnelse,- skal det kunne smitte? Eller er det av hensyn til giveren, at systemet ikke skal svekkes unødig?

Jeg har aldri klart å få noen til å komme med en grunn for at tidligere kreftsyke ikke kan gi blod, og klarer heller ikke å finne noe på nett.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, jeg er ikke donor. Jeg er ikke brukandes ;-)

For å svare skikkelig: Jeg har hatt kreft, og derfor kan ikke mine organer brukes. Men jeg lurer på om jeg burde hatt et "Ikke bruk meg" kort, for hvordan skal legene klare å finne ut at jeg har hatt kreft, når de står klar til fjerne lever, hjerte, nyrer, lunger og bukspyttkjertel?

Gjest Niccola
Skrevet

For å svare skikkelig: Jeg har hatt kreft, og derfor kan ikke mine organer brukes. Men jeg lurer på om jeg burde hatt et "Ikke bruk meg" kort, for hvordan skal legene klare å finne ut at jeg har hatt kreft, når de står klar til fjerne lever, hjerte, nyrer, lunger og bukspyttkjertel?

Ikke bruk meg-kort, ja, det er jo minst like nyttig.. Det forslaget burde du fremme.. men ikke vet jeg hvor.. :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ikke bruk meg-kort, ja, det er jo minst like nyttig.. Det forslaget burde du fremme.. men ikke vet jeg hvor.. :-)

Jeg begynte å tenke på det i høst, da jeg leste en tragisk sak om en som hadde fått nye lunger etter å ha ventet lenge. Lungene hadde kreftsvulster. Og siden han nå hadde fått kreft, fikk han ikke stå på venteliste for nye lunger og døde et år etter.

Gjest Donor-ja
Skrevet

Nei, har ikke fylt ut donorkort, men har sagt fra til alle rundt meg at _om_ det er mulig å bruke noe av meg, så skal det gjøres. Jeg har også sagt fra at jeg ikke ønsker å ligge hjernedød i respirator, da må de skru av og heller ha en heidundrande begravelse. :-)

Som flere andre har jeg noen sykdommer som muligens gjør meg ubrukelig, men jeg tenker at kanskje noe kan brukes; jeg har f.eks. helt friske øyne, så hornhinnene mine er eksempelvis aktuelle.

Skrevet

Jeg er donor, og har fyllt ut donorkort.

Ville gjerne bli blodgiver og beinmargsdonor også, men det er vanskelig å finne en god nok åre på meg, dessverre - de sliter med å ta enkle blodprøver av meg :-(

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg er donor, og har fyllt ut donorkort.

Ville gjerne bli blodgiver og beinmargsdonor også, men det er vanskelig å finne en god nok åre på meg, dessverre - de sliter med å ta enkle blodprøver av meg :-(

Jeg begynte så kjekt som blodgiver, men så viser det seg at jeg har en kronisk sykdom, og kan ikke gi likevel.. :-(

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg begynte å tenke på det i høst, da jeg leste en tragisk sak om en som hadde fått nye lunger etter å ha ventet lenge. Lungene hadde kreftsvulster. Og siden han nå hadde fått kreft, fikk han ikke stå på venteliste for nye lunger og døde et år etter.

Åh.. så tragisk :-(

Skrevet

Interessant vinkling. Har aldri tenkt slik før. Det lukter kanskje litt konspirasjon av den, men absolutt ikke en dum tanke. :-) Jeg tror dog det å redde liv kommer først uansett da.

Skrevet

Men de tar ingenting uten å ha snakket med pårørende, og de er vel informert om det?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men de tar ingenting uten å ha snakket med pårørende, og de er vel informert om det?

Min mann vet at jeg har hatt kreft, ja. Men jeg er faktisk ikke sikker på om mine barn er klar over det, det er ikke noe jeg nevner i det daglige. Så dersom både min mann og jeg skulle omkomme samtidig...

Jeg får ta en prat med dem om det en dag.

Skrevet

Sett for mye på Greys Anatomy? ;o)

Gjest høstløv
Skrevet

Sett for mye på Greys Anatomy? ;o)

Jeg ser faktisk aldri TV.

Jeg liker å lese, og synes faktisk det er kjedelig å se på TV, og jeg vet ikke engang hvordan jeg slår på den nye flatskjermen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...