Gå til innhold

Lav blodprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed i går om at jeg har lav blodprosent - 11,0 - og det er for lavt til at jeg kan gi blod. Jeg spurte legen om jeg spiste for lite jernholdig mat, men ferritinnivået var greit, så jeg trengte visst ikke tenke på det.

Men hva kan jeg gjøre for å få høyere blodprosent da? For det er vel kanskje en fordel å få den over gjennomsnittet (tror det lå på 11,7 - grense for å gi blod var på 12,5)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Leverpostei, rød kjøttmat, blodpudding... og drikk C-vitaminholdig drikke til. C-vitamin fremmer opptak av jern. Kan også spise fargerike grønnsaker.

Finnes også hem-jern på apotek- som sies å gi mindre magetrøbbel enn "vanlig" jerntilskudd.

Skrevet

Leverpostei, rød kjøttmat, blodpudding... og drikk C-vitaminholdig drikke til. C-vitamin fremmer opptak av jern. Kan også spise fargerike grønnsaker.

Finnes også hem-jern på apotek- som sies å gi mindre magetrøbbel enn "vanlig" jerntilskudd.

Jamen, legen sa jo at ferritinnivået var greit - er det jern jeg mangler likevel da?

Spiser leverpostei nesten hver dag, og drikker appelsinjuice nesten hver dag - av grønnsaker er jeg glad i broccoli, men spiser det kanskje ikke mer enn en dag pr uke - kan jo øke det en del :-)

candyqueen_83
Skrevet

Hvis det betyr hemofer kan jeg ikke anbefale det. Kasta opp hver dag jeg tok det jeg. Duroferon gikk bra.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jamen, legen sa jo at ferritinnivået var greit - er det jern jeg mangler likevel da?

Spiser leverpostei nesten hver dag, og drikker appelsinjuice nesten hver dag - av grønnsaker er jeg glad i broccoli, men spiser det kanskje ikke mer enn en dag pr uke - kan jo øke det en del :-)

Ikke vet jeg.

Men jeg fikk den type beskjed da jeg hadde lav blodprosent som blodgiver- og senere som gravid. Kan ikke huske at de også alltid testet ferritin.

Skrevet

Ikke vet jeg.

Men jeg fikk den type beskjed da jeg hadde lav blodprosent som blodgiver- og senere som gravid. Kan ikke huske at de også alltid testet ferritin.

Takk for svar :-)

Skrevet

Hvis det betyr hemofer kan jeg ikke anbefale det. Kasta opp hver dag jeg tok det jeg. Duroferon gikk bra.

Jeg husker jeg drakk på noe da jeg var gravid som smakte som plantegjødsel. Helt grusom smak :-(

candyqueen_83
Skrevet

Jeg husker da jeg var 16 år. Målte blodprosent og den var på 7,5!! Rart jeg ikke fullførte vgs da ja.. :P Kan ikke skjønne at det gikk så lang tid før jeg ble såpass slapp og utenfor.

Skrevet

Jeg husker da jeg var 16 år. Målte blodprosent og den var på 7,5!! Rart jeg ikke fullførte vgs da ja.. :P Kan ikke skjønne at det gikk så lang tid før jeg ble såpass slapp og utenfor.

Oi - det var lavt!

Jeg husker ikke hva jeg har hatt før - men legen hadde en måling fra i fjor vinter og da var den 12,0.

candyqueen_83
Skrevet

Oi - det var lavt!

Jeg husker ikke hva jeg har hatt før - men legen hadde en måling fra i fjor vinter og da var den 12,0.

Jeg syns 12,5 var mye til å være grensen for å gi blod? Er vel ikke så mange damer som har mer?

Skrevet

Jeg syns 12,5 var mye til å være grensen for å gi blod? Er vel ikke så mange damer som har mer?

Aner ikke. Har egentlig ikke noe forhold til det tallet. Men ble litt skuffet da legen frarådet meg å gi blod - han sa jeg trengte blodet mitt selv. Jeg som hadde tenkt å gjøre en samfunnstjeneste....

Skrevet

Det er jernlageret som må være 12,5, altså ferritin-nivået i blodet. Hemoglobin er det man måler for å måle blodprosenten...

Skrevet

De fleste kvinners hemoglobinnivå ("blodprosent") varierer ganske mye. Mange kvinner har godt av å ta jerntilskudd, og nesten alle blodgivere tar jern.

Din hemo-verdi er helt uproblematisk i forhold til å gi blod. Grensen er 12,5 - noe som oppnås lett ved å ta jern. Blodgivere får gratis jerntabletter - det er flere typer og styrker å velge mellom.

Husk at jern tas bedre opp i kroppen om det tas med c-vitamin (en frukt, litt juice el. en c-vitamintablett). Melk og te derimot hindrer opptak av jern. Jeg synes det er praktisk å ta jern ca. tre ganger i uka sammen med et lite fruktmåltid på ettermiddagen - det gir også minst magetrøbbel.

Uten jerntilskudd er min hemo på under 11, likevel har jeg gitt blod nesten 50 ganger.

Det er alltid stort behov for blodgivere!

Skrevet

Spis også mye frukt, for C-vitamin er viktig for å i det hele tatt kunne ta opp jern.

Gjest MayLynn
Skrevet

Har en datter som har litt lav blodprosent, litt over 11. Men ferritin nivået var ca 30. Jeg var så sikker på at hun hadde lite jern, for hun er så mørk under øynene og det er lite tiltakslyst i henne. Forstår heller ikke helt hvordan man kan få opp blodprosenten når det ikke er jern man mangler???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...