Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som gjør ting gjennomført og ikke halvveis. Derfor irriterer jeg meg enkelte ganger veldig over mannen min som er så slurvete!

For å ta noen eksempler:

Når han kommer hjem, slipper han bagen i gangen og sparker av seg skoene. Jakke rydder han som regel. Han minner ikke barna om at de skal rydde sine klær/ting. Så hvis jeg ikke er hjemme, ser det ikke ut når jeg kommer. Bager med f.eks. badetøy kan ligge i dagevis, ja til og med over en uke hvis jeg ikke tar og rydder.

Vi har en ryddig og grei arbeidsfordeling i hjemmet, men mens jeg prøver å være noenlunde ajour, ser jeg at han utsetter ting i det lengste.

Jeg sørger for klesvask og at det ikke hoper seg opp. Alle skal rydde egne rene klær. Klærne hans venter helt til han trenger de, først da finner de veien til skapet.

Oppvasken er hans hovedansvar etter felles måltider, men jeg rydder etter meg og sørger for at barna rydder etter seg når vi spiser uten han.

Sølvtøyet som ble brukt julaften skylte jeg etter bruk.

Det skulle han vaske, men det ligger ENNÅ på benken!

Jeg kunne selvsagt ta det selv, men da vet han at hvis han bare venter lenge nok, så slipper han.

Dessuten vil jeg også se hvor lenge det blir liggende.

Jeg har kommentert det to ganger, men hverken mast eller angklaget, bare konstatert at det ligger der ennå.

Det er mange sånne småting som jeg irriterer meg over.

Men samtidig kan han plutselig få en innskytelse om å få huset rent, og rydder og vasker de stedene som er hans ansvarsområde.

Han kan finne på å ta ut julepynt eller påskepynt og virkelig gjøre det koselig. Eller han kan ta initiativ til å finne på noe artig for barna og pakker og forbereder.

Men alt av "etterarbeid" og løpende vedlikehold er utrolig tungt for han tydeligvis.

Det er vel bare noe en må godta og lukke øynene for, hvis jeg begynner å overta, er det skjevfordeling jeg irriterer meg over..

Her nytter det ikke med klistremerker ;-)

Men hvordan motivere til jevn daglig innsats?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

16

• Lillemus

7

• Katt-ja

5

• laban

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Han høres akkurat ut som meg. :o)

Åh nei, trodde det bare var menn som var slik, jeg!

Vi damer er da mer nøye på ting?

;-)

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å forandre han på dette. Han ER bare slik, akkurat som du er slik du er. Det er like "lett" for deg å forandre din innstilling som det er for han å forandre hans.

Skrevet

;-)

*Flirer* Tja... ;o)

Joda, jeg prøver å holde det sånn rimelig pent og rent og ryddig i heimen, men det er ikke alltid jeg klarer å holde hodet over vannet.

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å forandre han på dette. Han ER bare slik, akkurat som du er slik du er. Det er like "lett" for deg å forandre din innstilling som det er for han å forandre hans.

Ja, det er slik jeg tror også.

Men du verden så irriterende iblant!

Selv om barna tar etter han, kan de heldigvis oppdras og motiveres...

Skrevet

Jeg ville trivdes bedre sammen med din mann enn deg ;-)

Hos oss vasker vi forresten sølvtøyet i oppvaskmaskinen... Men det er sikkert "feil" :-)

Skrevet

;-)

Men er det viktig å være så nøye på ting? Og særlig hvis det skaper daglig misnøye?

Skrevet

Ja, det er slik jeg tror også.

Men du verden så irriterende iblant!

Selv om barna tar etter han, kan de heldigvis oppdras og motiveres...

Ja, det er praktisk med barn. Inntil de blir tenåringer ;)

Men jeg skjønner frustrasjonen, altså. Her blir jeg også arg for at ting ikke bare kan gjøres -skikkelig- når de først skal gjøres.

Skrevet

Hos oss vasker vi forresten sølvtøyet i oppvaskmaskinen... Men det er sikkert "feil" :-)

''Hos oss vasker vi forresten sølvtøyet i oppvaskmaskinen... Men det er sikkert "feil" :-)''

Det er det eneste jeg ikke putter i oppvaskmaskina! :o) Det blir så fort riper i det og det brukes såpass sjeldent at det vasker jeg for hånd. Det også saute-panna mi.

Skrevet

Trodde man bare skal vaske sølvtøyet for hånd?

Mener jeg har hørt at sølvtøy ikke skal utsettes for maskinoppvaskmiddel.

Skrevet

Ja, det er praktisk med barn. Inntil de blir tenåringer ;)

Men jeg skjønner frustrasjonen, altså. Her blir jeg også arg for at ting ikke bare kan gjøres -skikkelig- når de først skal gjøres.

Takk!

Godt å se en som har samme mening :-)

Skrevet

Det er bare dumt å irritere seg over småting. Folk er forskjellig, og takk for det!

Skrevet

''Hos oss vasker vi forresten sølvtøyet i oppvaskmaskinen... Men det er sikkert "feil" :-)''

Det er det eneste jeg ikke putter i oppvaskmaskina! :o) Det blir så fort riper i det og det brukes såpass sjeldent at det vasker jeg for hånd. Det også saute-panna mi.

Sølvtøyet vårt er bruks-sølvtøy. Nesten alt vi har kan man sette bruks- foran ;-) Hus, bil, båt...

Vi bruker sølvtøyet stadig vekk - enten når alt annet er skittent eller til søndag eller annen spesiell anledning...

Skrevet

Trodde man bare skal vaske sølvtøyet for hånd?

Mener jeg har hørt at sølvtøy ikke skal utsettes for maskinoppvaskmiddel.

Hehe,- det oppløser seg i alle fall ikke :)

Skrevet

Men er det viktig å være så nøye på ting? Og særlig hvis det skaper daglig misnøye?

Ja, når badetøyet hans ligger vått i bagen neste gang vi skal bade, er det dumt at han ikke var nøye med å legge det i vaskerommet da han kom hjem.

Når han ikke finner tingene sine når han trenger de når han har dårlig tid, for de ligger i en eller annen bag som står henslengt i gangen.

Når han først bruker noe, et verktøy for eksempel, er det dumt å legge de fra seg på vilkårlige plasser, istedet for å rydde på plass med en gang.

Da skaper han sur stemning i huset når han banner og sverter og slamrer i dører når han trenger verktøyet og det er søkk vekk.

Kan holde på ganske lenge sånn tror jeg... Utrolig kjedelig, men i lengden verst for han selv. Jeg sørger jo for barna og meg, men kan ikke behandle han som et barn. Han får selv ta ansvar for sine ting.

Skrevet

Hehe,- det oppløser seg i alle fall ikke :)

Hi, hi, enda godt er det!

Skrevet

Sølvtøyet vårt er bruks-sølvtøy. Nesten alt vi har kan man sette bruks- foran ;-) Hus, bil, båt...

Vi bruker sølvtøyet stadig vekk - enten når alt annet er skittent eller til søndag eller annen spesiell anledning...

''Sølvtøyet vårt er bruks-sølvtøy. Nesten alt vi har kan man sette bruks- foran ;-) Hus, bil, båt...''

Sånn er det her også, men akkurat sølvtøyet vasker jeg for hånd. :o) Jeg har ikke ting jeg ikke tør bruke.

Skrevet

Det er bare dumt å irritere seg over småting. Folk er forskjellig, og takk for det!

Bare så synd at denne småslurvingen skaper sur stemning.

Irritasjonen min holder jeg for meg selv.

Men som jeg skrev til Katt-ja lenger her, er det ganske ofte han ikke finner ting, fordi han ikke har ryddet på plass etter forrige gangs bruk.

Da er det ganske så høy banning & sverting og tramping og smelling i dører. Det er ganske så utrivelig og nåde den som prater til han om han er i slikt humør..

Skrevet

Ja, når badetøyet hans ligger vått i bagen neste gang vi skal bade, er det dumt at han ikke var nøye med å legge det i vaskerommet da han kom hjem.

Når han ikke finner tingene sine når han trenger de når han har dårlig tid, for de ligger i en eller annen bag som står henslengt i gangen.

Når han først bruker noe, et verktøy for eksempel, er det dumt å legge de fra seg på vilkårlige plasser, istedet for å rydde på plass med en gang.

Da skaper han sur stemning i huset når han banner og sverter og slamrer i dører når han trenger verktøyet og det er søkk vekk.

Kan holde på ganske lenge sånn tror jeg... Utrolig kjedelig, men i lengden verst for han selv. Jeg sørger jo for barna og meg, men kan ikke behandle han som et barn. Han får selv ta ansvar for sine ting.

Mannen din er verre enn meg. Definitivt. :o) Jeg hadde bare lukket ørene for den typen klaging og kjefting, han vet utmerket godt at han ikke kan skylde på noen andre enn seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...