Gå til innhold

Hvordan få hunden til å ikke ligge i sofaen?

Anbefalte innlegg

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Kjøp en ny og fin hundeseng som er bedre å ligge i enn sofaen?

Det har hun allerede

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

18

• candyqueen_83

13

• Katt-ja

7

• Elis31

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Har dere ikke et ledig rom/gang i andre etasje heller? Her ligger hunden hvor han vil :o) Om natta blir det under dyna mi.

bikkja tør ikke å gå i trapper. Derfor går hun hverken opp eller ned. Hvis vi plasserer henne i gangen så spiser hun opp skoene våre, ikke så kult det heller ;(

Er det noen måte jeg kan få signalisert at det å ligge i sofaen om natta ( eller i det hele tatt) ikke er akseptabelt?

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Det er en hund og hunden har ikke vondt av å ligge i et trangt rom om natten. Eller i hundebur som er så stort at hunden kan snu seg greit.

Du kan også sette gjerdegrinn forann trappen opp til dette rommet eller lukke døren. Eller ligge i stua noen netter og sprette opp å ta bikkja når den skal til å legge seg i sofaen.

Husk du er sjefen!

Bikkja oppholder seg bare i første etasje der sofaen er. Hun tør ikke gå i trapper.

Jeg tror faktisk ikke at hun hadde hoppet opp i sofaen hvis jeg hadde sovet der. Men jeg kan jo ikke sove der i all evighet heller.

candyqueen_83
Skrevet

''Her også,- katter og hund ligger hvor de vil :)''

Nesten her også (katter altså), de får ikke ligge på bordene!

Men legg merke til, at om det ligger et klesplagg en plass, så elsker de å ligge på det;)

Det er det eneste jeg syns er ekkelt med katter. At de ofte har en tendens til å gå på bord og kjøkkenbenker. Går kanskje an å lære dem at det ikke er lov? Har aldri hatt katt selv, men ofte sett det hos andre.

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Vår hund er i sofaen hver dag. Skinnsofa kan anbefales :)

Ellers et godt tips å kjøpen en brukt lenestol og la bikkja få den. Bare kommander hunden ned fra sofaen hver gang den er der, og hvis hunden at den skal i sin stol. Eller et annet behagelig sted dere har laget til den.

Hun er smart nok til å ikke være i sofaen mens det er andre der. Hun har også en fin sakkosekk som hun bruker mye. Men det er tydeligvis stas med den sofaen. Vi kan ikke akkurat sette et stort skap foran sofaen når vi ikke er der heller.

Skrevet

''Eller i hundebur som er så stort at hunden kan snu seg greit.''

Det syntes jeg er dyreplageri!

Er det barneplageri å legge barn i sprinkelseng? Det er da også et bur, bare uten tak...

candyqueen_83
Skrevet

bikkja tør ikke å gå i trapper. Derfor går hun hverken opp eller ned. Hvis vi plasserer henne i gangen så spiser hun opp skoene våre, ikke så kult det heller ;(

Er det noen måte jeg kan få signalisert at det å ligge i sofaen om natta ( eller i det hele tatt) ikke er akseptabelt?

Får bære henne opp da, hun går jo uansett ikke ned igjen. Kan ligge i gangen oppe.

Skrevet

Hva med å legge et plasttrekk/tomme søppelsekker i sofaen om natta eller dere ikke er hjemme? Da blir det for det første mindre behagelig for hunden å ligge der og den vil kanskje slutte med det og for det andre blir det mindre slitasje.

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Får bære henne opp da, hun går jo uansett ikke ned igjen. Kan ligge i gangen oppe.

Hun veier over 40 kilo, det er en stor hund. Kanskje jeg kunne få hjelp av brannvesenet eller noe sånt? ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Evt. en haug med rene klær, etter de har vært i trommelen - før de legges sammen (et drøyt stykke tid her hjemme...) - det blir det fine "reder" av :-)

''Evt. en haug med rene klær, etter de har vært i trommelen - før de legges sammen ''

Huff, høers litt ekkelt ut ;). Men det sier jeg kanskje fordi jeg ikke har hund.

Og klærne må da bli veldig krøllete av ikke å brettes umiddelbart etter tromling? *vifter med pekefinger*

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Hva med å legge et plasttrekk/tomme søppelsekker i sofaen om natta eller dere ikke er hjemme? Da blir det for det første mindre behagelig for hunden å ligge der og den vil kanskje slutte med det og for det andre blir det mindre slitasje.

ja vi kan forsøke med et plasttrekk. Da vil vi også se tydelig om hunden har vært i sofaen når vi ikke er der. Hun har skarpe klør, så det vil nok fort gå hull i plasttrekket.

Kan bikkja ha blitt påvirket av at hun har en hundekompis som får lov til å være i sofaen?

Skrevet

Hun er smart nok til å ikke være i sofaen mens det er andre der. Hun har også en fin sakkosekk som hun bruker mye. Men det er tydeligvis stas med den sofaen. Vi kan ikke akkurat sette et stort skap foran sofaen når vi ikke er der heller.

Men hva om du lister deg innpå bikkja og får jagd den ned fra sofaen? Jeg ville forsøkt det mange ganger, til hun skjønte at det ikke var lov.

Gjest Elextra
Skrevet

Nå har ikke jeg hund og kan ikke så veldig mye om hundepsykologi, men jeg ville da tro det burde være mulig å lære hunden at sofaen er forbudt sone selv når dere ikke er der?

Er det ikke mulig f.eks. å stå opp på natten noen ganger, overraske den i sofaen og lære den at det ikke er lov uansett?

Men som sagt - dette har jeg egentlig ikke greie på :-)

Skrevet

''Evt. en haug med rene klær, etter de har vært i trommelen - før de legges sammen ''

Huff, høers litt ekkelt ut ;). Men det sier jeg kanskje fordi jeg ikke har hund.

Og klærne må da bli veldig krøllete av ikke å brettes umiddelbart etter tromling? *vifter med pekefinger*

Synes de holder seg helt fint jeg.

*plystre*

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Men hva om du lister deg innpå bikkja og får jagd den ned fra sofaen? Jeg ville forsøkt det mange ganger, til hun skjønte at det ikke var lov.

bikkja hører at jeg står opp når jeg er i rommet over eller under. Da får hun et forsprang og hopper ned fra sofaen.

Det var en gang på dagtid jeg tok henne på fersken i soafen. Da tror jeg at hun hadde glemt at jeg var hjemme.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er det eneste jeg syns er ekkelt med katter. At de ofte har en tendens til å gå på bord og kjøkkenbenker. Går kanskje an å lære dem at det ikke er lov? Har aldri hatt katt selv, men ofte sett det hos andre.

Katter liker ikke helt glatte flater eller glass;) Både kjøkken-og spisestuebord er glass hos meg, he, he. Jeg fjerner alltid duk eller spisebrikker etter bruk, og de går ikke dit! Samme med stuebordet;)

Dattera mi har katten sin i sengen, men mitt soverom er forbudt for samtlige husdyr.

Ellers bryr jeg meg ikke om de ligger på sofaen eller under den. En hadde forkjærlighet for vasken på badet...;) Den skremte bokstavelig talt vannet av søstera mi, da hun satt på do og katten plutselig dukket opp og glodde dovent på henne fra servanten;))

candyqueen_83
Skrevet

Hun veier over 40 kilo, det er en stor hund. Kanskje jeg kunne få hjelp av brannvesenet eller noe sånt? ;)

Hehe.. Tenkte ikke på at andre har større hunder enn min ;O))

Skrevet

ja vi kan forsøke med et plasttrekk. Da vil vi også se tydelig om hunden har vært i sofaen når vi ikke er der. Hun har skarpe klør, så det vil nok fort gå hull i plasttrekket.

Kan bikkja ha blitt påvirket av at hun har en hundekompis som får lov til å være i sofaen?

Ved å legge på et plasttrekk så gjør det nok også at hundens rutiner forandrer seg litt. Sofaen bli helt annerledes å ligge på og kanskje den finner ut at saccosekken eller hundesengen er bedre enn en plastsofa ;)

Vet ikke om den kan ha blitt påvirket av hundekompisen sin som får lov til å ligge i sofaen. Men hunden din er nok ganske intelligent som forsøker å skjule hva den gjør!

Gjest mange løsninger
Skrevet

''Eller i hundebur som er så stort at hunden kan snu seg greit.''

Det syntes jeg er dyreplageri!

En hund har ikke vondt av å ligge i bur om natten for å sove. Kanskje du skal uttale deg om et annet tema som du kan noe om?

candyqueen_83
Skrevet

Klippe klør oftere? ;O)

Hva med å begynne med klikkertrening? Belønne og belønne for at hun ligger i senga si.. Kanskje hun fortsetter med å kun ligge der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...