Gå til innhold

Hvordan få hunden til å ikke ligge i sofaen?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Katter liker ikke helt glatte flater eller glass;) Både kjøkken-og spisestuebord er glass hos meg, he, he. Jeg fjerner alltid duk eller spisebrikker etter bruk, og de går ikke dit! Samme med stuebordet;)

Dattera mi har katten sin i sengen, men mitt soverom er forbudt for samtlige husdyr.

Ellers bryr jeg meg ikke om de ligger på sofaen eller under den. En hadde forkjærlighet for vasken på badet...;) Den skremte bokstavelig talt vannet av søstera mi, da hun satt på do og katten plutselig dukket opp og glodde dovent på henne fra servanten;))

Nei, om de ligger i sofa, stol og seng bryr ikke meg heller. Men akkurat bordet og kjøkkenbenken syns jeg er litt urenslig :P

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

18

• candyqueen_83

13

• Katt-ja

7

• Elis31

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest mange løsninger
Skrevet

Hun veier over 40 kilo, det er en stor hund. Kanskje jeg kunne få hjelp av brannvesenet eller noe sånt? ;)

Har aldri vært borti en hund som ikke går i trapper?! Hva skjer? Den kan jo ikke være stiv i musklene så lenge den hopper opp i sofaen.

candyqueen_83
Skrevet

Har aldri vært borti en hund som ikke går i trapper?! Hva skjer? Den kan jo ikke være stiv i musklene så lenge den hopper opp i sofaen.

Den kan være bratt, og den kan være glatt. Vår forrige hund gikk kun i trapper med gulvbelegg.

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Klippe klør oftere? ;O)

Hva med å begynne med klikkertrening? Belønne og belønne for at hun ligger i senga si.. Kanskje hun fortsetter med å kun ligge der.

Det virker som hun tror at det er ok å ligge i sofaen så lenge vi ikke er der.

Jeg vet ikke om hun hadde forstått så mye av det hvis vi ga henne masse godsaker hver gang hun ligger i sin egen seng. Vi kan ikke sitte oppe om natta og belønne henne for å ikke være i sofaen heller.

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Jeg tror det har å gjøre med at vi hadde en sperre der når hun var liten valp. Det er åpent mellom trinnene, og det tror jeg hun synes er skummelt. Hun går forøvrig i trapper andre steder, hvor man ikke kan se igjennom. Men hjemme nekter hun. Det er jo egentlig ikke noe stort problem for oss, for da slipper vi å vaske og støvsuge etter henne i de etasjene. for ikke å snakke om løpetiden. Da er det upraktisk med teppene oppe.

Gjest lykke til...............
Skrevet

Du må vise den at sofaen er DITT revir og ikke dens.

Når hunden legger seg i sofaen viser den at dette er dens revir.

Hver gang hunden legger seg i sofaen skal du jage den bort og legge deg i sofaen selv. Prøver hunden å legge seg oppi skubber du den vekk. Du må bare gjenta dette til hunden forstår.

Et godt tips er å ha en deilig hundekurv/madrass hunden kan få ligge i så den får sitt eget sted. Hvis den ikke vil ligge der i starten er et tips belønning.

Fortsett å jage hunden fra sofaen, lokk den bort til madrassen, gi den en liten godsak hver gang den legger seg til rette der. etterhvert vil den forstå at dette er dens plass og ikke sofaen og du trenger ikke lenger komme med belønning.

candyqueen_83
Skrevet

Det virker som hun tror at det er ok å ligge i sofaen så lenge vi ikke er der.

Jeg vet ikke om hun hadde forstått så mye av det hvis vi ga henne masse godsaker hver gang hun ligger i sin egen seng. Vi kan ikke sitte oppe om natta og belønne henne for å ikke være i sofaen heller.

Med klikkeren er det nok ganske lett å få henne overbegeistra for senga si, så hun heller blir der. Føler hunden kobler det sterkere enn kun vanlig ros og belønning.

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Du må vise den at sofaen er DITT revir og ikke dens.

Når hunden legger seg i sofaen viser den at dette er dens revir.

Hver gang hunden legger seg i sofaen skal du jage den bort og legge deg i sofaen selv. Prøver hunden å legge seg oppi skubber du den vekk. Du må bare gjenta dette til hunden forstår.

Et godt tips er å ha en deilig hundekurv/madrass hunden kan få ligge i så den får sitt eget sted. Hvis den ikke vil ligge der i starten er et tips belønning.

Fortsett å jage hunden fra sofaen, lokk den bort til madrassen, gi den en liten godsak hver gang den legger seg til rette der. etterhvert vil den forstå at dette er dens plass og ikke sofaen og du trenger ikke lenger komme med belønning.

Takk for rådet. Problemet er imidlertid at hun bare legger seg i sofaen når vi ikke er der. vanskelig å jage henne vekk da. Hun har også en seng som hun liker å ligge i. Men det er visst stas med den sofaen har jeg forstått.

Skrevet

Hun veier over 40 kilo, det er en stor hund. Kanskje jeg kunne få hjelp av brannvesenet eller noe sånt? ;)

Trappeheis :)

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Trappeheis :)

Tror du vi kunne få dekket det av NAV eller hjelpemiddelsentralen? ;)

Gjest lykke til.........
Skrevet

Takk for rådet. Problemet er imidlertid at hun bare legger seg i sofaen når vi ikke er der. vanskelig å jage henne vekk da. Hun har også en seng som hun liker å ligge i. Men det er visst stas med den sofaen har jeg forstått.

Du får bare følge med, tar du henne på fersken så jag henne vekk,

si FY og henvis henne til madrassen.

Gjest Masse jobb med hund
Skrevet

Du skal trene henne i løpet av dagen og i helgene.

Lat som om dere går ut, går opp og legger dere ol. Demp gjerne lyset litt.

Mye tålmodighet, hunder er lure, de venter gjerne litt før de gjør det de vet er galt.

Du må jo selvsakt ha mulighet til å holde et øye med henne. (gjemme deg bak dører, sitte sånn til at du ser soffan, sette på pc med webcam ol.

Når hun prøve å gå opp i soffan så er du på plass med et kjappt, kraftig og strengt NEI.

Sånn holder du på noen dager.

Til slutt vil hun være usikker på om du ser henne eller ei. Og hun vil også ha lært at soffan er forbudt

Dette krever litt jobb, men sånn er det med dyr og barn.

Det er også lurt å vise henne til soveplassen sin når hun vil ligge og hvile i løpet av dagen. Sånn sett skjønner hun at en skikkelig hvil skal tas på "sovrommet" Senga hennes bør ikke stå midt i gangvegen til toalettet el, hun bør også få ro.

Vanlig dressur i løpet av uka er også et must, uansett hva slag hund en har. Det har med respekt og plassering å gjøre. En lydig hund er en trygg hund, og en trygg hund er en roligere hund. Og en roligere hund har letter for å tilpasse seg eierens vilje.

Fortell hvordan det går da :)

candyqueen_83
Skrevet

Du skal trene henne i løpet av dagen og i helgene.

Lat som om dere går ut, går opp og legger dere ol. Demp gjerne lyset litt.

Mye tålmodighet, hunder er lure, de venter gjerne litt før de gjør det de vet er galt.

Du må jo selvsakt ha mulighet til å holde et øye med henne. (gjemme deg bak dører, sitte sånn til at du ser soffan, sette på pc med webcam ol.

Når hun prøve å gå opp i soffan så er du på plass med et kjappt, kraftig og strengt NEI.

Sånn holder du på noen dager.

Til slutt vil hun være usikker på om du ser henne eller ei. Og hun vil også ha lært at soffan er forbudt

Dette krever litt jobb, men sånn er det med dyr og barn.

Det er også lurt å vise henne til soveplassen sin når hun vil ligge og hvile i løpet av dagen. Sånn sett skjønner hun at en skikkelig hvil skal tas på "sovrommet" Senga hennes bør ikke stå midt i gangvegen til toalettet el, hun bør også få ro.

Vanlig dressur i løpet av uka er også et must, uansett hva slag hund en har. Det har med respekt og plassering å gjøre. En lydig hund er en trygg hund, og en trygg hund er en roligere hund. Og en roligere hund har letter for å tilpasse seg eierens vilje.

Fortell hvordan det går da :)

Det kan være veldig lurt med webcam, og babytalk. Om hunden hopper opp ser man det på kameraet, og sier bestemt NEI! Hunden skjønner da at du kan se den uansett, og tør ikke. Hørt om andre som har brukt denne metoden yil andre ting.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, om de ligger i sofa, stol og seng bryr ikke meg heller. Men akkurat bordet og kjøkkenbenken syns jeg er litt urenslig :P

Det liker ikke jeg heller:(

Skrevet

Tror du vi kunne få dekket det av NAV eller hjelpemiddelsentralen? ;)

Ja det må jo være noen som får penger av NAV, når ikke de syke får det ;)

Skrevet

Absolutt toppers;))

Og da spesielt av dyret som røyter mest! Her lukkes døren til vaskerommet, men det hender det glemmes, og vips er en stykk katt i himmelen...;))

''Her lukkes døren til vaskerommet, men det hender det glemmes, og vips er en stykk katt i himmelen...;))''

Uff, den kunne misforstås!!

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Ja det må jo være noen som får penger av NAV, når ikke de syke får det ;)

Bikkja hadde i en periode sterk vegring og angst mot å kjøre kollektivt. Jeg lurte litt på om jeg skulle sende inn en søknad om TT-kort for henne, på fleip,). Jeg har hørt folk som har fått det av de merkeligste grunner så hvorfor ikke en hund?

Skrevet

''Evt. en haug med rene klær, etter de har vært i trommelen - før de legges sammen ''

Huff, høers litt ekkelt ut ;). Men det sier jeg kanskje fordi jeg ikke har hund.

Og klærne må da bli veldig krøllete av ikke å brettes umiddelbart etter tromling? *vifter med pekefinger*

For all del - det er lekre, rene katter som ligger i de rene klærre -ikke hunden...

Og - våre klær er som regel av en slik type som ikke blir krøllete... Og - ikke bryr vi oss veldig heller,hehe :-) Men litt pelsete kan de jo bli, så det hender man trenger en klesrulle etterpå ;-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er det eneste jeg syns er ekkelt med katter. At de ofte har en tendens til å gå på bord og kjøkkenbenker. Går kanskje an å lære dem at det ikke er lov? Har aldri hatt katt selv, men ofte sett det hos andre.

Min katt går ikke på bord eller benker. Den går heller ikke inn på soverommene, selv om døra står oppe. Tok den i senga en gang, og da ble den kastet ut. Nå går han til terskelen og titter inn, og går videre. Dyr i senga er det mest motbydelige jeg vet om, æsj. Ellers ligger han i sofaen av og til men har sitt eget teppe i en krok og der ligger han stort sett og koser seg. Nå i går hadde han greid å dra teppet sitt ut på gulvet og lå og sov foran varmeovnen.

Skrevet

Har ikke noe godt råd for å få hunden til å forstå at den ikke har lov, men for å forhindre at den legger seg i sofaen, brukte vi moppen og langkosten som vi la oppe i sofaen. Lett å legge oppi, og lett å fjerne.

Dette forhindret våre i å bruke sofaen iallefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...