Gå til innhold

Hvor lenge kan man utsette en begravelse?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

En el annen her i tråden (Helmi?) la ut link til der reglene sto, og det er 8 dager som er hovedregelen, med mulighet for forlengelse.

Det kan jo være mange gode grunner for å vente lenger enn 8 dager, f eks dersom noen dør i jula og begravelsen finner sted første uke i januar.

Døde i november for noen få år sida. Men mulig det tar lenger tid når det er obduksjon?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• candyqueen_83

4

• Bookworm

4

• frosken

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg prøver i alle fall å utsette min egen så lenge som mulig.

Skrevet

Døde i november for noen få år sida. Men mulig det tar lenger tid når det er obduksjon?

det vil jeg tro.

Og så er det jo tilfeller der døde må identifiseres, som f eks etter store ulykker.

Skrevet

Du kan tro på hva du vil, men det er nå en fastsatt regel:-) Om den gjennomføres er en annen sak.

Det er vel ikke så fryktelig ofte det er obduksjon, er det vel?

hvis folk dør brått så blir det ofte gjort obduksjoner for å finne dødsårsaken. I drapssaker blir avdøde også obdusert.

Skrevet

hvis folk dør brått så blir det ofte gjort obduksjoner for å finne dødsårsaken. I drapssaker blir avdøde også obdusert.

Obduksjon gjøres første døgnet etter dødsfallet, så det forsinker ikke en vanlig begravelse.

Skrevet

det vil jeg tro.

Og så er det jo tilfeller der døde må identifiseres, som f eks etter store ulykker.

Kom til å tenke på: hvor mye av en levning/lik må være tilstede for at man kan begrave vedkommende? I noen ulykker og ved brann så finner dem kanskje bare noen knokler av vedkommende. er det nok?

litt bizzart men....

Skrevet

Jo, men hvor ofte skjer det av det totaale antall døsfall per år?

Nedenfor la jeg inn en link der det sto at bare 8% av alle dødsfall (over 2 år) førte til obduksjon i 2006.

candyqueen_83
Skrevet

Obduksjon gjøres første døgnet etter dødsfallet, så det forsinker ikke en vanlig begravelse.

Da er det rart det tok såpass lang tid da.Men det er vel stor pågang i Oslo til tider.

Skrevet

Kom til å tenke på: hvor mye av en levning/lik må være tilstede for at man kan begrave vedkommende? I noen ulykker og ved brann så finner dem kanskje bare noen knokler av vedkommende. er det nok?

litt bizzart men....

Aner ikke.

Skrevet

Vil det ikke ha betydning hvor mye patologene ellers har å gjøre ? Dessuten blir det tatt tester som det kan ta tid å få svar på. Jeg vet at i en del drapssaker så har obduksjonen tatt lang tid, forhåpentligvis ikke like lenge som en "normal" død. Min søster ble obdusert, men rakk heldigvis begravelsen.

Gjest høstløv
Skrevet

Den 8-dagersfristen tror jeg ikke noe på - kanskje som et utgangspunkt, men i mange tilfeller blir det snakk om obduksjoner og diverse utsettelser, så det kan ofte ta mye lenger tid før en kan gjennomføre en begravelse.

Obduksjon blir ofte utført dagen etter dødsfallet, og har dermed ingenting å si for hvor når begravelsen kan foregå.

Gjest høstløv
Skrevet

Vil det ikke ha betydning hvor mye patologene ellers har å gjøre ? Dessuten blir det tatt tester som det kan ta tid å få svar på. Jeg vet at i en del drapssaker så har obduksjonen tatt lang tid, forhåpentligvis ikke like lenge som en "normal" død. Min søster ble obdusert, men rakk heldigvis begravelsen.

Obduksjonen blir gjort dagen etter dødsfallet, men obduksjonsrapporten er ikke ferdig før etter 5 - 6 uker.

Den døde kan godt bli begravet selv om obduksjonsrapporten ikke er ferdig, det utstedes en foreløpig rapport samme dag som obduksjonen blir foretatt.

Skrevet

En obduksjon foretas som regel innen et døgn. Jeg mener at det ble sagt at evnt prøver kunne bli ødelagt hvis de ventet for lenge.

Skrevet

Man kan jo høre med prest/begravelsesselskap om dette, men jeg har inntrykk av at det i slike tilfeller skjer begravelser selv om hardt skadde familiemedlemmer ligger på sykehuset og ikke kan delta.

I Norge er det en 8-dagersfrist for begravelse, men jeg husker at da Astrid Lindgren døde tok det en hel måned før begravelsen fant sted, så der har de tydeligvis helt andre regler.

Vi hadde et mistenkelig dødsfall i familien. Og begravelsen fant ikke sted før iallfall to uker etterpå (mulig lenger også, husker ikke).

Men så var det også mye styr rundt det da, pga etterforskning, og tok derfor ekstra tid.

Skrevet

Vanligvis, ved kistebegravelser, er begravelsen i løpet av en ukes tid etter dødsfallet. Hos min mor drøyde det i 11 dager pga økonomien til kommunen, de hadde ikke råd til varme opp kirkene mer enn 3 dager i uka. :o(

Kjære tid... Det er ille...

Skrevet

De fjerner alt vev de trenger til å gjøre undersøkelsene kort tid etter dødsfallet. Slik jeg har blitt fortalt, så gjøres dette i hvertfall innen 48 timer etter dødsfallet. Derfor vil det ved alminnelige dødsfall ikke bli forsinkelser i forhold til ordinære begravelser som jo typisk gjennomføres ca en uke etter dødsfallet.

Det finnes sikkert et og annet unntak, som når man finner et lik som har ligget i lengre tid.

Skrevet

Da er det rart det tok såpass lang tid da.Men det er vel stor pågang i Oslo til tider.

Jeg tror kanskje ikke det var obduksjonen som forsinket begravelsen, mer sannsynlig praktiske ting som at ønsket prest eller kirke var ledig.

Skrevet

Jeg prøver i alle fall å utsette min egen så lenge som mulig.

*LOL*

Skrevet

Selve obduksjonen blir nok foretatt det første døgnet, men ved mistenkelige dødsfall så kan ikke liket begraves før man har fått svar på diverse prøver og undersøkelser. Det kan fort gå 14 dager...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...