Gå til innhold

Når gjør dere rent i huset?

Anbefalte innlegg

Gjest Føler meg utilstrekkelig
Skrevet

Vi er fulltidsarbeidende foreldre. Har to barn men de er ikke helt små. De holder orden på sine rom, rydder når de blir bedt om det ol.

Etter jobb på hverddagen så er det å lage middag, spise, rydde av, ta en kaffekopp. Evnt. sette på klesvask (gjøres to ganger pr. uke) ordne småting som reparere noe på pc, kanskje smårydde litt, skrive et brev/mail osv.

Før vi vet ordet av det så går det å sette seg ned litt foran tv og så sprette opp og legge oss.

I helgen er vi veldig slitne på fredagen. På lørdagen blir det stykket opp litt for da skal det handles til neste uka. Hvis noen trenger noe som klær eller sko ol så blir det lagt på den handleturen, ofte da blir den litt lengre. Kommer hjem på tidlig til sen efta og skal da pakke ut og sånn. Og om ikke lenge etterpå lage til lørdagsmiddag

Søndag så blir det valset til utpå formiddagen i mykt tøy. Kanskje lager vi til en god, stor sen frokost for familien.

Nå er timene dyrbare, alt som skal ordnet utenfor og innenfor huset skal liksom ha denne tiden. Ofte så får i allefall ikke vi gjort alt på søndagene. Evnt. familieting blir jo gjerne også lagt til denne dagen.

Når gjør dere rent i huset?

Slik jeg ser det så er det nesten ikke tid til dette på hverddagen. Kunne fått til et gulv om dagen (eller kvelden) men det blir virkelig ikke gjort. Klesvask, litt støvsuging og nistepakker ol tar resten av fritiden på en hverddag og vi må simpelthen også slappe av litt etter en lang arbeidsdag.

Så når trykker dere andre hektiske mennesker inn skikkelig husrengjøring. Som en god støvvask rundt baut, skikkelig gulvvasker, vindusvask ol?

Slik jeg ser det så er vår eneste mulighet på søndagene, men det ville gjort til at det var jeg som sto alene med det kanskje fordi mannen min måtte hente ved, hjelpe familien sin litt ol.

Og da ville hele uken vært fylt av fart og mas.

Er det sånn dere andre har det?

Vi rakk faktisk ikke med rengjøring følte vi og fikk derfor vaskehjelp.

Men hvordan klarer dere andre voksne mennesker med fulle jobber å få gjort dette? Har dere masse mer energi enn oss her, eller går det på halv tolv til tider hos dere også?

(Nå er det litt mer hos oss da som armer som venter på operasjon, diverse hendelser som har krevet tid og energi ol. men alikavel)

Skrevet

Jeg ville løst dette ved å ikke være så bekymret for at man sjelden rakk å ta store vaskesjauer, men heller holdt standarden godt ved like ved å gjøre det man kan rekke innimellom slik som du beskriver. Støvsuge *ett* rom innenfor den tiden du har (og da blir det til at man rekker to fordi man først var igang), vaske bare badet når noen har tid til dét osv. Hvis man tenker at man skal vaske ALT når man skal vaske, så ville ihvertfall jeg aldri kommet igang engang..

Livet er for dyrebart til å kaste bort kvalitetstid på rundvask, synes jeg. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vi gjør som dere gjorde før - har vaskehjelp. Jeg anser det som en god investering i tid til andre ting og til å senke konfliktnivået i heimen.

Vi foreldre jobber begge fullt (litt mer enn fullt), og merker jo nærmest daglig "tidsklemmen".

Vi forsøker i stor grad å skjerme helgene, og tar derfor det meste av husarbeid i form av klesvask og rydding på hverdagskvelder. Likeså med storhandel. Vi drar aldri hele familien på handletur i helgene, i den grad vi må noen ærend stikker en av oss tidlig (evt. sent) på lørdag, alene eller med ett av barna.

I helgene forsøker vi å finne på ting sammen og er mest mulig ute og i aktivitet.

Skrevet

Punkt 1: Man innreder og organiserer huset slik at det blir PRAKTISK. Vi har f.eks sentralstøvsuger konstant tilkoblet inni et kjøkkenskap, da blir det veldig enkelt å ta den fram. Man har et minimum pyntegjenstander som trenger støvtørk, man har samme gardiner året rundt osv. Man anskaffer vaskeutstyr som er praktisk.

Punkt 2: Man lærer opp alle til å ta sin tørn; ungene skal legge skitne klær i skittentøyskurven, sette inn i oppvaskmaskinen osv.

Punkt 3: Skippertak - vi er en familie på 5, når 4 av oss (1-åringen slipper) setter av 1 time til rydding og vasking da er det utrolig hvor mye en får gjort. Ungene elsker å vaske speil og vinduer, og 7-åringen har den siste måneden tilbydd seg å vaske gulvene :-)

Punkt 4: Man klarer å overse rot og skitt de periodene man absolutt ikke har tid.

Skrevet

Ingen grunn til å føle seg utilstrekkelig pga. manglende energi til rengjøring, vel! Det er i hvert fall ikke DET man blir målt på ved livets slutt :-) Har du hørt mange eldre mennesker sukke og si "skulle ønske jeg fikk vasket mer i huset da jeg var yngre!"?

''Så når trykker dere andre hektiske mennesker inn skikkelig husrengjøring. Som en god støvvask rundt baut, skikkelig gulvvasker, vindusvask ol?''

Det er sjelden, kanskje to ganger i året, vår og til jul. Vi kjører en hurtigrengjøring fredag ettermiddag før vi begynner helgens avslapping. En støvsuger og den andre vasker der det er mest nødvendig (badene + evt. litt her og der). Da er det ekstra deilig å legge seg på sofa'n etterpå :-D

Skrevet

Punkt 1: Man innreder og organiserer huset slik at det blir PRAKTISK. Vi har f.eks sentralstøvsuger konstant tilkoblet inni et kjøkkenskap, da blir det veldig enkelt å ta den fram. Man har et minimum pyntegjenstander som trenger støvtørk, man har samme gardiner året rundt osv. Man anskaffer vaskeutstyr som er praktisk.

Punkt 2: Man lærer opp alle til å ta sin tørn; ungene skal legge skitne klær i skittentøyskurven, sette inn i oppvaskmaskinen osv.

Punkt 3: Skippertak - vi er en familie på 5, når 4 av oss (1-åringen slipper) setter av 1 time til rydding og vasking da er det utrolig hvor mye en får gjort. Ungene elsker å vaske speil og vinduer, og 7-åringen har den siste måneden tilbydd seg å vaske gulvene :-)

Punkt 4: Man klarer å overse rot og skitt de periodene man absolutt ikke har tid.

Så enig, så enig!

candyqueen_83
Skrevet

''Vi har f.eks sentralstøvsuger konstant tilkoblet inni et kjøkkenskap, da blir det veldig enkelt å ta den fram.''

Konstant tilkoblet`? Bråker den ikke da? Hadde sentralstøvsuger hjemme hos foreldrene mine, og den starter når man kobler den til..

Gjest Tatjana
Skrevet

Vi legger lista så lavt at vi føler oss tilstrekkelige :-).

Jeg jobber deltid, og har fri en dag i uka. Den dagen rydder jeg skikkelig, vasker badet og støvsuger resten.

Hele familien tar en timinutters ryddeøkt hver kveld, og når fem personer rydder ti minutter hjelper det faktisk ganske godt. Pluss at ti minutter er lite nok til at ungene syns det er overkommelig.

Lørdag er det handle-og vaskedag, da rydder jeg/vi, vasker gulv, vasker bad. Ungene hjelper til med for eksempel å pusse speil og vinduer, og tørker støv. Jeg bruker slike Swiffere, og de er supre.

Skrevet

Jeg vasker klær hver gang det er nok til ei full maskin i skittentøyskorga, og henger det opp når det er ferdig. Støvsuge gjør jeg etter jobb, og kanskje to-tre ganger i uka. Vasker ikke gulvet så ofte, men pleier å blande grønnsåpevann i ei tom sprayflaske, spraye på gulvet og moppe. Da er det nystøvsuget, og lukter rent.

Flekker fjerner jeg med en gang, og vi setter inn i oppvaskmaskina hver gang vi har brukt noe som skal vaskes der. Det er bedre å ta et lite femminutt om dagen til rydding, enn skippertaksmetoden en gang i blant som tar timesvis å gjennomføre...

Trappvask er gjort på tre-fire minutter, bare man kommer i gang.

Her i huset er det bare jeg som gjør det, så jeg må ha det sånn for at det i det hele tatt skal bli gjort. Jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg, og aksepterer ikke at barna slenger fra seg klær noen steder - selv om de går rett ut av klærne sine og lover å ta det "etterpå" bestandig. Da slenger jeg det heller i vaskemaskina med en gang...

Apropos vaskemaskin... den tok natta i går. Supert...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Vi har f.eks sentralstøvsuger konstant tilkoblet inni et kjøkkenskap, da blir det veldig enkelt å ta den fram.''

Konstant tilkoblet`? Bråker den ikke da? Hadde sentralstøvsuger hjemme hos foreldrene mine, og den starter når man kobler den til..

Mange sentralstøvsugere har en av/på knapp på slangen. Veldig greit når man støvsuger, å kunne slå den av når man skal plukke opp noe fra gulvet f.eks.

Skrevet

Vi har sentralstøvsugeren konstant tilkoblet på vaskerommet som ligger vegg i vegg med kjøkkenet. Åpner bare døra til vaskerommet og drar ut slangen, slår på knappen på håndtaket og støvsuger brødsmuler etter alle måltider. Tar meg et minutt :)

Gjest Niccola
Skrevet

Vi var enige om at den dagen vi kjøpte oss hus, skulle vi også kjøpe oss hjelp til husvask. Som sagt så gjort - etter 10,5 år fikk vi "drømmene" oppfylt.

Det at vi må rydde før vasking er bare en fordel, vi kan ikke sluntre unna.

Anbefales...!!

Skrevet

Mange sentralstøvsugere har en av/på knapp på slangen. Veldig greit når man støvsuger, å kunne slå den av når man skal plukke opp noe fra gulvet f.eks.

''Mange sentralstøvsugere har en av/på knapp på slangen. Veldig greit når man støvsuger, å kunne slå den av når man skal plukke opp noe fra gulvet f.eks.''

Ja, det hadde vært kjekt... Når man skal snakke med noen, og istedet for må "fettsuge" seg for å høre hva den andre sier :-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Mange sentralstøvsugere har en av/på knapp på slangen. Veldig greit når man støvsuger, å kunne slå den av når man skal plukke opp noe fra gulvet f.eks.''

Ja, det hadde vært kjekt... Når man skal snakke med noen, og istedet for må "fettsuge" seg for å høre hva den andre sier :-)

''og istedet for må "fettsuge" seg for å høre hva den andre sier''

LOL

Skrevet

''og istedet for må "fettsuge" seg for å høre hva den andre sier :-)''

Å, så praktisk! Skravle i telefonen OG bli tynn samtidig!! :-)

Skrevet

Når naboene begynner å klage...

Oi, da hadde det vel aldri blitt gjort rent her.-) Kan ikke se for meg at naboene ville hatt noen innvendinger som helst på om vi lot være å vaske i huset:-)

Skrevet

Vi legger lista så lavt at vi føler oss tilstrekkelige :-).

Jeg jobber deltid, og har fri en dag i uka. Den dagen rydder jeg skikkelig, vasker badet og støvsuger resten.

Hele familien tar en timinutters ryddeøkt hver kveld, og når fem personer rydder ti minutter hjelper det faktisk ganske godt. Pluss at ti minutter er lite nok til at ungene syns det er overkommelig.

Lørdag er det handle-og vaskedag, da rydder jeg/vi, vasker gulv, vasker bad. Ungene hjelper til med for eksempel å pusse speil og vinduer, og tørker støv. Jeg bruker slike Swiffere, og de er supre.

''Vi legger lista så lavt at vi føler oss tilstrekkelige :-)''

Lurt! :-)

Skrevet

gjør det når jeg har energi til det, men prøver å gjøre rent 2 ganger i uka..

Vaske klær gjør jeg nesten hver dag...

candyqueen_83
Skrevet

Vi har sentralstøvsugeren konstant tilkoblet på vaskerommet som ligger vegg i vegg med kjøkkenet. Åpner bare døra til vaskerommet og drar ut slangen, slår på knappen på håndtaket og støvsuger brødsmuler etter alle måltider. Tar meg et minutt :)

Ja, det har sikkert vært en utvikling på sentralstøvsugere og :o) Har bare erfaring med denne ene, og den fikk vi for 15 år sida eller noe. Da var det ingen av og på knapp :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...