Gå til innhold

Please, vask ungene deres.

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg husker godt at du hadde et lignende innlegg for en tid siden. Dengang angående barn som kom "skitne/stinkene" i barnehagen ifølge en samtale du hadde hatt med en barnehage ansatt.

Du har såvidt jeg husker, også hatt andre innlegg, og deltatt i andre diskusjoner her inne som handler om hygiene.

Og utifra hva du har skrevet, så kan jeg ikke annet enn å oppfatte deg som over gjennomsnittet opptatt av dette - nesten litt fanatisk.

For folk flest, også barn, som er i "normal" aktivitet, burde det være totalt unødvendig å dusje HVER eneste dag.

Det bør heller ikke være nødvendig å vaske alle klær etter en dags bruk, sålenge man skifter illeluktende sokker, og evt annet undertøy.

Lukten av en flere mennesker, særlig i et innestengt rom, kan bli ganske "klam" selvom hvert enkelt menneske i seg selv ikke lukter vondt.

Tilfellet du beskriver, er jo et ganske typisk eksempel på dette synes jeg.

Tar ikke slike innlegg så seriøst, jeg;))

Og polekspert Monsen anbefaler at man ikke dusjer hver dag i skikkelige kuldeperioder.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• morsan

6

• Mrs. Wallace

4

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest det er mye lukt på noen unger
Skrevet

Støtter denne. Jobber i barnehage og må si at når noen barn blir byttet bleier på så er det gammel tisse lukt som slår mot oss.

Denne lukta hadde aldri kommet hvis hygienen i underlivet hadde blitt holdt ved like. Altså litt vask nedentil hver dag på barna.

Gjest MayLynn
Skrevet

Det var så kaldt i går at de knapt nok var utenfor skoledøra. Rene føtter og sokker stinker ikke, det kan lukte litt lett når skoene tas av,men det varer ikke.

Jeg er enig, en daglig dusj bør være normalen. Ikke er det noe jobb heller, 6-7 åringer kan fint dusje selv.

Dusjing hver dag er IKKE bra for huden og ihvertfall ikke for ungene...

Jeg har ei med atopisk eksem og hun bør ihvertfall dusje minst mulig..... det blir ca 2-3 ganger pr uke pga at de jo har svømming på skolen. Men hun vasker seg jo utenom.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det var så kaldt i går at de knapt nok var utenfor skoledøra. Rene føtter og sokker stinker ikke, det kan lukte litt lett når skoene tas av,men det varer ikke.

Jeg er enig, en daglig dusj bør være normalen. Ikke er det noe jobb heller, 6-7 åringer kan fint dusje selv.

Det er slett ikke nødvendig å dusje hver dag - snarere tvert om, det ødelegger huden. Men å vaske seg hver dag, derimot, er absolutt noe man bør gjøre. Det går fint an å vaske seg på såkalt utsatte steder uten å stå i dusjen hver dag.

Mrs. Wallace
Skrevet

deja vu

Jeg tror kanskje nick er litt nevrotisk mht vasking?

Gjest Elextra
Skrevet

Nå som både unger og voksne er pakket inn i mye klær, erd et ikke rart det blir litt tett lukt, og sure tær.

Men unger, og voksne bør vaske seg hver morgen. Fra topp til tå.

:0)

''Men unger, og voksne bør vaske seg hver morgen. Fra topp til tå.''

Kunne ikke falle meg inn å vaske seksåringen fra topp til tå hver eneste morgen. Han bader et par ganger i uken, vasker hender og ansikt hver morgen og kveld, og får en "kattevask" på kroppen kanskje en gang eller to uken i tillegg til badene. Det får holde.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror kanskje nick er litt nevrotisk mht vasking?

Tror jeg òg;)

Skrevet

''Men unger, og voksne bør vaske seg hver morgen. Fra topp til tå.''

Kunne ikke falle meg inn å vaske seksåringen fra topp til tå hver eneste morgen. Han bader et par ganger i uken, vasker hender og ansikt hver morgen og kveld, og får en "kattevask" på kroppen kanskje en gang eller to uken i tillegg til badene. Det får holde.

Jeg pleier vaske hendene, ansiktet, hals/nakken og underlivet. Også føttene innimellom.

Så fra topp til tå var kanskje en overdrivelse. :0)

Skrevet

Det er slett ikke nødvendig å dusje hver dag - snarere tvert om, det ødelegger huden. Men å vaske seg hver dag, derimot, er absolutt noe man bør gjøre. Det går fint an å vaske seg på såkalt utsatte steder uten å stå i dusjen hver dag.

Jeg er helt enig med nick - og har alltid vært det. Har jobbet i barnehage i 10+ og merker godt på ungene hvor hygienen er god eller ikke.

Dessuten blir ikke huden ødelagt av å dusje hver dag. Det er det verste sludder jeg har hørt noen gang. Direkte latterlig!!

Jeg har et barn som er sengevæter h*n dusjer morgen og kveld. Er 10 år. Har kjempefin hud.

Skrevet

Mine dusjer annenhver dag om vinteren, ansiktet vaskes selvfølgelig hver dag både morgen og kveld uansett. Resten av året og spesielt om sommeren, dusjer de hver eneste dag. Lover deg at mine barn aldri har stinket, fysj og føy!

Der er jeg enig! Dusj hver dag er ikke alltid nødvendig. Men annenhver dag bør være et minimum.

Hvilken forskning kan dere henvise til som bekrefter at dusjing hver dag ikke er bra for huden? (da ser jeg bort fra barn med atopisk eksem)

Og at det å dusje to ganger i uka gir sunn hud? Sludder!!

Det er en utopi man trøster seg med når man ikke rekker over å dusje ungene oftere enn et par ganger i uka.

Skrevet

Jeg tror ikke det er sunt for verken hud eller hår å dusje hver dag. Men man kan vaske seg.

:0)

Hva er forskjellen da? At man drar over en klut? eller at vann renner nedover kroppen? Jeg tror også at bading i badekar med badeskum og andre kjemikalier ikke trenger å være så bra. Men en dusj? Helt tåpelig å påstå at dusjing ikke er bra for huden.

Hvor kommer noe slikt fra? Forskning?

Skrevet

Der er jeg enig! Dusj hver dag er ikke alltid nødvendig. Men annenhver dag bør være et minimum.

Hvilken forskning kan dere henvise til som bekrefter at dusjing hver dag ikke er bra for huden? (da ser jeg bort fra barn med atopisk eksem)

Og at det å dusje to ganger i uka gir sunn hud? Sludder!!

Det er en utopi man trøster seg med når man ikke rekker over å dusje ungene oftere enn et par ganger i uka.

Ja, jeg er flink til å smøre dem med bodylotion også, de har aldri hatt noen problemer med huden p.g.a. dette. Men det er så klart annerledes hvis man har atopisk eksem!

Jeg har aldri helt skjønt det der med at det er så mye verre å dusje enn å vaske seg, det er så kjapt å ta en dusj og man har jo ikke såpe over hele kroppen hver gang heller da.

Skrevet

Om man ikke dusjer hver dag, bør man i alle fall vaske seg i ansiktet, under armene og i skrittet. Dette gjelder også barn :)

Gjest Niccola
Skrevet

Nei, vet du, de ble vasket uka før jul. Det får sannelig holde til isen er gått.

Gjest Niccola
Skrevet

Støtter denne. Jobber i barnehage og må si at når noen barn blir byttet bleier på så er det gammel tisse lukt som slår mot oss.

Denne lukta hadde aldri kommet hvis hygienen i underlivet hadde blitt holdt ved like. Altså litt vask nedentil hver dag på barna.

Jeg dusjet min jente nedentil hver dag da hun brukte bleie - bare med litt Lactacyd som skal være underlivsvennlig. Vel, hun fikk sopp, så jeg måtte pent innse at hun ble vasket for mye.

En mellomting mellom det du beskriver og dette, er sikkert det beste.

Forøvrig mistenker jeg at det blir brukt litt for mye våtservietter, tror ikke ungene blir så innmari rene av det. Jeg brukte det skjelden på mine, siden de ble så såre av det bare av bruk i barnehagen.. *liten digresjon* :-)

Skrevet

Jeg dusjet min jente nedentil hver dag da hun brukte bleie - bare med litt Lactacyd som skal være underlivsvennlig. Vel, hun fikk sopp, så jeg måtte pent innse at hun ble vasket for mye.

En mellomting mellom det du beskriver og dette, er sikkert det beste.

Forøvrig mistenker jeg at det blir brukt litt for mye våtservietter, tror ikke ungene blir så innmari rene av det. Jeg brukte det skjelden på mine, siden de ble så såre av det bare av bruk i barnehagen.. *liten digresjon* :-)

Det er vel ikke sikkert at hun fikk sopp fordi du vasket henne for mye? Det der høres ikke for mye ut. Tørket du henne godt overalt, i alle kriker og folder? Kan få sopp av å bruke bleie også har jeg hørt.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er helt enig med nick - og har alltid vært det. Har jobbet i barnehage i 10+ og merker godt på ungene hvor hygienen er god eller ikke.

Dessuten blir ikke huden ødelagt av å dusje hver dag. Det er det verste sludder jeg har hørt noen gang. Direkte latterlig!!

Jeg har et barn som er sengevæter h*n dusjer morgen og kveld. Er 10 år. Har kjempefin hud.

Så fordi ungen din har fin hud, kan du konkludere med at det er uproblematisk å dusje daglig, stikk i strid med hva flere hudeksperter sier? Det var ikke småtteri til generalisering. For oss atopikere, for eksempel, eller folk med andre hudplager (og dem er det mange av), er det slett ikke bra å dusje daglig. Og stadig flere får hudplager, nettopp fordi de dusjer som gærne.

Jeg forundres stadig over at så mange setter likhetstegn mellom å vaske seg og å dusje. Jeg sier jo ikke at man skal la være å vaske seg, og det kan godt hende at enkelte er i overkant lemfeldige med personlig hygiene, men det går altså fint an å vaske både føtter, armhuler og kjønnsorganer uten å spyle og skrubbe hele resten av kroppen med varmt vann og såpe.

Og det er da vel ingen som i fullt alvor vil påstå at man er en gris dersom man ikke skrubber feks knærne og albuene hver dag?

Mrs. Wallace
Skrevet

Hva er forskjellen da? At man drar over en klut? eller at vann renner nedover kroppen? Jeg tror også at bading i badekar med badeskum og andre kjemikalier ikke trenger å være så bra. Men en dusj? Helt tåpelig å påstå at dusjing ikke er bra for huden.

Hvor kommer noe slikt fra? Forskning?

''Hvor kommer noe slikt fra? Forskning?''

Se her: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/05/13/330647.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...