Gå til innhold

Please, vask ungene deres.

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

Det er vel ikke sikkert at hun fikk sopp fordi du vasket henne for mye? Det der høres ikke for mye ut. Tørket du henne godt overalt, i alle kriker og folder? Kan få sopp av å bruke bleie også har jeg hørt.

Ikke godt å si egentlig, mulig det var hele bleiestyret totalt sett, ja. Hun ble alltid tørket godt.

Glad jeg er ferdig med bleiebarn.. ;o)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• morsan

6

• Mrs. Wallace

4

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så fordi ungen din har fin hud, kan du konkludere med at det er uproblematisk å dusje daglig, stikk i strid med hva flere hudeksperter sier? Det var ikke småtteri til generalisering. For oss atopikere, for eksempel, eller folk med andre hudplager (og dem er det mange av), er det slett ikke bra å dusje daglig. Og stadig flere får hudplager, nettopp fordi de dusjer som gærne.

Jeg forundres stadig over at så mange setter likhetstegn mellom å vaske seg og å dusje. Jeg sier jo ikke at man skal la være å vaske seg, og det kan godt hende at enkelte er i overkant lemfeldige med personlig hygiene, men det går altså fint an å vaske både føtter, armhuler og kjønnsorganer uten å spyle og skrubbe hele resten av kroppen med varmt vann og såpe.

Og det er da vel ingen som i fullt alvor vil påstå at man er en gris dersom man ikke skrubber feks knærne og albuene hver dag?

Nei, jeg er heller ikke en særlig ivrig dusjer. Med mindre jeg trener eller noe sånt, har jeg ikke behov for å vaske _hele_ kroppen hver dag...

Skrevet

''Hvor kommer noe slikt fra? Forskning?''

Se her: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/05/13/330647.html

Det der underbygget ingenting annet enn at det kan være skadelig å bruke for mye shampo og dusjsåpe. Det er dessuten forskjell på å dusje en gang pr.dag og bruke en mild såpe og dusje f.eks to ganger pr. dag. (ja, jeg kjenner noen som gjør det pga jobb)

Det er også forskjell på noen av de produktene man kjøper på Rema og det som blir kjøpt på apoteket.

Mine unger er rene, fornøyde og eksem - frie. Jeg er absolutt ikke hysterisk.

Men jeg vet av erfaring at det finnes foreldre der ute som ikke er spes. nøye på sine barns hygiene. Noen kan heller ikke vaske klær. Det lukter røyk og surt av barnas klær.

Jeg opplever også jevnlig unger med søvnklumper i øynene og sikkel - stripe på kjaken når de kommer i barnehagen. Men heldigvis er de fleste barna rene og pene.

Skrevet

Nei, vet du, de ble vasket uka før jul. Det får sannelig holde til isen er gått.

''Det får sannelig holde til isen er gått.''

Hvis det blir for ille i påvente av dette, kan du jo vurdere å anskaffe et isborr! :-)

Skrevet

Ikke godt å si egentlig, mulig det var hele bleiestyret totalt sett, ja. Hun ble alltid tørket godt.

Glad jeg er ferdig med bleiebarn.. ;o)

''Glad jeg er ferdig med bleiebarn.. ;o) ''

Amen!! :-)

Skrevet

Så fordi ungen din har fin hud, kan du konkludere med at det er uproblematisk å dusje daglig, stikk i strid med hva flere hudeksperter sier? Det var ikke småtteri til generalisering. For oss atopikere, for eksempel, eller folk med andre hudplager (og dem er det mange av), er det slett ikke bra å dusje daglig. Og stadig flere får hudplager, nettopp fordi de dusjer som gærne.

Jeg forundres stadig over at så mange setter likhetstegn mellom å vaske seg og å dusje. Jeg sier jo ikke at man skal la være å vaske seg, og det kan godt hende at enkelte er i overkant lemfeldige med personlig hygiene, men det går altså fint an å vaske både føtter, armhuler og kjønnsorganer uten å spyle og skrubbe hele resten av kroppen med varmt vann og såpe.

Og det er da vel ingen som i fullt alvor vil påstå at man er en gris dersom man ikke skrubber feks knærne og albuene hver dag?

Tiltredes!

Gjest det er mye lukt på noen unger
Skrevet

Jeg dusjet min jente nedentil hver dag da hun brukte bleie - bare med litt Lactacyd som skal være underlivsvennlig. Vel, hun fikk sopp, så jeg måtte pent innse at hun ble vasket for mye.

En mellomting mellom det du beskriver og dette, er sikkert det beste.

Forøvrig mistenker jeg at det blir brukt litt for mye våtservietter, tror ikke ungene blir så innmari rene av det. Jeg brukte det skjelden på mine, siden de ble så såre av det bare av bruk i barnehagen.. *liten digresjon* :-)

Vi bruker aldri våtservietter hvis et barn kun har tisset i bleien sin. Da bytter vi kun bleien. Men når barnet har avføring, og det er svært ofte løse avføringer, da bruker vi våtservietter eller papirservietter som bløtes i vann hvis foreldrene sender med dette. (valgfritt fra foreldres sin side). Det er ikke hygienisk nok å bruke vaskekluter hos en barnehage. Man må jo vaske disse på 90 grader hvis det skal være ok for neste barn. Og dette funker ikke i barnehagene og behandle slike vasker i tillegg til andre vasker av håndklær og kjøkkenkluter.

Vil du betale ekstra for klutevask hvis vi sendte tøyet til renseriet slik som gjøres på offentlige institusjoner?

Ellers må gjerne foreldre også sende med sine egne kluter og vi skulle gjerne ha brukt disse og sendt dem tilbake hver dag..er det bedre for folk tror du?

Så vi står gjerne tilbake med våtservietter og serviettpapir som du sikkert forstår er det mest hensiktsmessige for de aller fleste foreldre i samfunnet vårt.

Når jeg mener hygiene på underlivet, så er det litt dusjing eller vasking med klut hver kveld eller om morgenen hvis det passer bedre for familien. Men det trenger ikke være såpe! Vann får greit bort gammel tisselukt uansett og såpen kan spares til hovedvasken man tar en til to ganger i uka. Vann uten såpe tåler alle!

Gjest Niccola
Skrevet

Vi bruker aldri våtservietter hvis et barn kun har tisset i bleien sin. Da bytter vi kun bleien. Men når barnet har avføring, og det er svært ofte løse avføringer, da bruker vi våtservietter eller papirservietter som bløtes i vann hvis foreldrene sender med dette. (valgfritt fra foreldres sin side). Det er ikke hygienisk nok å bruke vaskekluter hos en barnehage. Man må jo vaske disse på 90 grader hvis det skal være ok for neste barn. Og dette funker ikke i barnehagene og behandle slike vasker i tillegg til andre vasker av håndklær og kjøkkenkluter.

Vil du betale ekstra for klutevask hvis vi sendte tøyet til renseriet slik som gjøres på offentlige institusjoner?

Ellers må gjerne foreldre også sende med sine egne kluter og vi skulle gjerne ha brukt disse og sendt dem tilbake hver dag..er det bedre for folk tror du?

Så vi står gjerne tilbake med våtservietter og serviettpapir som du sikkert forstår er det mest hensiktsmessige for de aller fleste foreldre i samfunnet vårt.

Når jeg mener hygiene på underlivet, så er det litt dusjing eller vasking med klut hver kveld eller om morgenen hvis det passer bedre for familien. Men det trenger ikke være såpe! Vann får greit bort gammel tisselukt uansett og såpen kan spares til hovedvasken man tar en til to ganger i uka. Vann uten såpe tåler alle!

Næmmen, ble du fornærmet du da..

Gjest Rister forundret på hodet
Skrevet

Næmmen, ble du fornærmet du da..

Hva slags kommentar var det da?

Gjest Niccola
Skrevet

Hva slags kommentar var det da?

Et svar på all sarkasmen i hennes lange innlegg. Ingen grunn til å svare innlegget mitt slik.

Skrevet

Støtter denne. Jobber i barnehage og må si at når noen barn blir byttet bleier på så er det gammel tisse lukt som slår mot oss.

Denne lukta hadde aldri kommet hvis hygienen i underlivet hadde blitt holdt ved like. Altså litt vask nedentil hver dag på barna.

Jeg har vanskelig for å tro at foreldre med bleiebarn ikke vasker barna sine. Men at det kan være sterk tisselukt uansett, er vel ikke så rart all den tid de går rundt med tissebleier.

Skrevet

Et svar på all sarkasmen i hennes lange innlegg. Ingen grunn til å svare innlegget mitt slik.

Jeg oppfattet ikke innlegget til det er mye ukt på noen unger som sarkastisk, mer som en forkaring om hun/han mente.

Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at foreldre med bleiebarn ikke vasker barna sine. Men at det kan være sterk tisselukt uansett, er vel ikke så rart all den tid de går rundt med tissebleier.

Jeg kjenner flere som vasker sine bleiebarn om kvelden, og kun skifter bleie uten å vaske m.m. det er snakk om bæsj, neste morgen. Så er det rett i barnehagen, marinert i nattens urin *blæh*

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg oppfattet ikke innlegget til det er mye ukt på noen unger som sarkastisk, mer som en forkaring om hun/han mente.

Vel, jeg leser de retoriske spørsmålene som ganske sarkastiske.

Gjest mener jeg
Skrevet

Støtter denne. Jobber i barnehage og må si at når noen barn blir byttet bleier på så er det gammel tisse lukt som slår mot oss.

Denne lukta hadde aldri kommet hvis hygienen i underlivet hadde blitt holdt ved like. Altså litt vask nedentil hver dag på barna.

''Denne lukta hadde aldri kommet hvis hygienen i underlivet hadde blitt holdt ved like. Altså litt vask nedentil hver dag på barna.''

Da synes jeg absolutt at dere som jobber i barnehagen bør si ifra til foreldrene om dette.

Er ikke dette på grensen til en barnevernsak? Det skorter jo på hygienen og dermed er det vanskjøtsel.

Skrevet

Jeg kjenner flere som vasker sine bleiebarn om kvelden, og kun skifter bleie uten å vaske m.m. det er snakk om bæsj, neste morgen. Så er det rett i barnehagen, marinert i nattens urin *blæh*

oi! Trodde ikke det var vanlig!

Skrevet

''Det er ikke hygienisk nok å bruke vaskekluter hos en barnehage. Man må jo vaske disse på 90 grader hvis det skal være ok for neste barn. Og dette funker ikke i barnehagene og behandle slike vasker i tillegg til andre vasker av håndklær og kjøkkenkluter.''

Liberos papirvaskekluter (el annet merke) må da være 1000 ganger bedre enn våtservietter? Vår bhg brukte slike kluter da vi hadde bhg-barn, og dette sendte ikke foreldrene med.

Skrevet

oi! Trodde ikke det var vanlig!

Nei, jeg ble sjokkert. Så sjokkert at jeg sa det til den ene mora.

Gjest Elextra
Skrevet

''Denne lukta hadde aldri kommet hvis hygienen i underlivet hadde blitt holdt ved like. Altså litt vask nedentil hver dag på barna.''

Da synes jeg absolutt at dere som jobber i barnehagen bør si ifra til foreldrene om dette.

Er ikke dette på grensen til en barnevernsak? Det skorter jo på hygienen og dermed er det vanskjøtsel.

''Er ikke dette på grensen til en barnevernsak?''

LOL, barnevernet skulle få nok å gjøre om det skulle rykke ut til alle barn som ikke er tilstrekkelig rene, som ikke spiser tilstrekkelig sunn mat, som ser for mye på TV, som får for lite frisk luft etc. etc. etc... :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er ikke dette på grensen til en barnevernsak?''

LOL, barnevernet skulle få nok å gjøre om det skulle rykke ut til alle barn som ikke er tilstrekkelig rene, som ikke spiser tilstrekkelig sunn mat, som ser for mye på TV, som får for lite frisk luft etc. etc. etc... :-)

Helt enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...