Gå til innhold

Fôre rådyr?

Anbefalte innlegg

Gjest søtmons
Skrevet

Jeg har oppdaget en flokk med rådyr i hagen vår. Vi bor nærme skogen, så det er ikke så rart egentlig. Men de er ganske nære huset nå, muligens fordi jeg legger ut fuglemat hver dag og de sliter sikkert med å finne mat om dagen. Er det dumt å legge ut noen rester til dem, f.eks matrester, poteter og grønnsaker? Må jeg isåfall gjøre det hver dag?

Gjest Linnea79
Skrevet

Er vel som med fugler. En må gjerne hjelpe dem litt i disse kuldetider når det er vanskelig fior dem å finne mat. Om våren, sommeren bugner det jo med mat for dem allerede, så de vil ikke få problemer.

Skrevet

Tja... De vil sikkert lete etter mer mat i hagen om dere begynner å legge ut, men jeg tror nok det skal litt til før de dør om dere slutter å legge ut. Dere trenger jo ikke akkurat legge ut så mye at de ikke trenger annet enn det de får hos dere. :o) Slik at de uansett må finne mat andre steder i tillegg.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er det dumt å legge ut noen rester til dem, f.eks matrester, poteter og grønnsaker? Må jeg isåfall gjøre det hver dag?''

Det er snilt, men dyr vender tilbake hvor de får mat! De vil komme tilbake, men de vil også søke annen mat, så svaret på spørsmålet ditt er "nei".

Gjest Hadde gjort det uten tvil
Skrevet

Du bør fore alle dyr videre når du først begynner, fugler også.

De vil knytte seg veldig til forplassen og det er vanskelig for dem å innse at det plutselig ikke kommer mer mat.

Du kan kjøpe store sekker på konditoriene, bakerne, med dagsgammelt brød ol. Dette koster ikke mange kronene. Dette kan du fore dem med. Høyballer kan du få kjøpt ganske rimelig fra en eller annen gård i nærheten kanskje, eller hos de som selger slike (men det må være gårder og sånn da, dyrebutikker ol er altfor dyre)

Hvis du kan bruke penger på dette her så er det i allefall verdt det. Slik kulden og snøen er om dagene så er litt lettilgjengelig mat veldig kjærkomment. Og det er jo så fantastisk koselig å se på da

Til og med rådyra kan knytte seg til mennesker også.

Min mor drev og foret 12 rådyr en hel vinter. Hun måtte gå noen meter fra huset sitt til forplassen og hun passet på å bruke samme jakke hver dag og å småprate til dem

Til slutt sto de ikke lange stykket unna når hun kom med mat

Utrolig flott å kunne bidra på denne måten og å få dette flotte som et vilt dyrs vennskap tilbake

:)

hidi, the scorpion
Skrevet

Du bør fore alle dyr videre når du først begynner, fugler også.

De vil knytte seg veldig til forplassen og det er vanskelig for dem å innse at det plutselig ikke kommer mer mat.

Du kan kjøpe store sekker på konditoriene, bakerne, med dagsgammelt brød ol. Dette koster ikke mange kronene. Dette kan du fore dem med. Høyballer kan du få kjøpt ganske rimelig fra en eller annen gård i nærheten kanskje, eller hos de som selger slike (men det må være gårder og sånn da, dyrebutikker ol er altfor dyre)

Hvis du kan bruke penger på dette her så er det i allefall verdt det. Slik kulden og snøen er om dagene så er litt lettilgjengelig mat veldig kjærkomment. Og det er jo så fantastisk koselig å se på da

Til og med rådyra kan knytte seg til mennesker også.

Min mor drev og foret 12 rådyr en hel vinter. Hun måtte gå noen meter fra huset sitt til forplassen og hun passet på å bruke samme jakke hver dag og å småprate til dem

Til slutt sto de ikke lange stykket unna når hun kom med mat

Utrolig flott å kunne bidra på denne måten og å få dette flotte som et vilt dyrs vennskap tilbake

:)

''Du bør fore alle dyr videre når du først begynner, fugler også.''

Stemmer ikke!

Ville dyr går selvsagt minste motstands vei, men det er ingenting som tyder på at pattedyr gir seg...Og sammenligne fugler med pattedyr, er en drøy påstand!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...