Gå til innhold

dere som har kjæledyr

Anbefalte innlegg

Gjest nytt husdyr?
Skrevet

Vi har så lyst på en kanin eller et dyr som kan bo ute hele året. Vi kan ikke ha hund,da svigerinnen i familien er hyperallergisk, og hvis vi har dyr inne kan hun ikke komme hit...

Barna våre er 4 og 6 år. Det er naturligvis vi voksne som skal holde orden på stellet av dyret, men er nå i tenkeboksen...Er det mye styr med en kanin? er det enkelte kaniner som er mer kosete enn andre? vi ønsker ei kosete eller 2 kaniner.

Kan de være en helg hjemme alene om de har tilgang på mat og vann?

Lurer igrunnen på det meste, men også om noen har forslag på andre dyr som kan passe for oss, ikke gullfisk. vi vil gjerne ta på og kose. men vi kan ikke ha dyret innomhus...

kan heller ikke være katt da vi regner med den ikke vil bo med oss om den ikke får komme inn :)...

setter stor pris på tips fra dere lesere her :)

Gjest Linnea79
Skrevet

Det finnes jo flere hunder som er allergivennlige og som ikke mister pels? Feks puddel? Min erfaring er at utekatter, sjeldent blir så kosete og ljælevennlige som innekatter. De fleste katter foretrekker varme. Kaniner er jo et godt alternativ, men også disse trenger nok litt hjelp i kuldeperioder (som nå). Husker jeg hadde ei venninne da jeg var liten som mistet kaninen sin av kulden.

Gjest nytt husdyr?
Skrevet

Det finnes jo flere hunder som er allergivennlige og som ikke mister pels? Feks puddel? Min erfaring er at utekatter, sjeldent blir så kosete og ljælevennlige som innekatter. De fleste katter foretrekker varme. Kaniner er jo et godt alternativ, men også disse trenger nok litt hjelp i kuldeperioder (som nå). Husker jeg hadde ei venninne da jeg var liten som mistet kaninen sin av kulden.

dessverre er det ikke pelsen ho er allergisk mot, men støvet som er i pelsen/midd. so ho reagerer på "allergivennlige " hunder også. det tok ca 3 år fra vi kvittet oss med hund til hun sluttet å merke allergi i huset vårt... Ho er sterkt angrepet.

Men takk for svar. Naturligvis må kaniner også ha hjelp i vinterkulda. Vi bor heldigvis på kysten, så -8 er maks temperatur hittil i denne kuldeperioden...normale vintre ligger ca på plussgrader til -2

Gjest spindelvev
Skrevet

Jeg synes ikke det er ansvarlig å skaffe seg et kjæledyr som kun skal være ute. Dyr trenger menneskekontakt og varme, og det er bare ville dyr som vil trives kun ute hele året.

Når det er sagt kunne dere prøvd ut Sibirkatt. Veldig mange hyperallergiske tåler denne allergifrie katterasen. Vi har hatt besøk av flere som ikke tåler noen pelsdyr mens som for første gang har kost med et:)

Skrevet

Synes dere skal slå fra dere tanken på kjæledyr; i mine øyne er det direkte slemt å skaffe seg dyr som ikke får lov til å være inne! Du sier dere ønsker dere en kosete kanin - men hvordan kan den bli det dersom den står ute hele tiden?!

Klart at mange har utekatt, men det mener jeg kun fungerer på gårder hvor katten har et varmt sted å gå inn - fjøset f.eks. Tenk på den sprengkulden vi har nå - hadde du tenkt at katten skulle vært ute hele tiden nå? Tror nok den fort hadde funnet seg et annet sted å bo...

Enten så må dere skaffe dere husdyr uavhengig av svigerinnens allergi - det er jo tross alt deres hus og deres valg... (Kan jo treffe henne hjemme hos henne i stedet...) Eller så dropper dere hele idéen...

Henger meg forresten på anbefalingen om å sjekke ut Sibir-katt;

http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=1181

Skrevet

Med et godt isolert bur kan en kanin fint stå ute hele året. Men da må den så klart stå ute fra vår/sommeren, så pelsen får bygd opp fettlaget.

Men... Jeg er i grunnen litt i mot kanin som kjæledyr. Det er et veldig misforstått dyr. Det krever mye å ha kanin. Man skal ikke glemme at det er et sosialt hoppedyr. Jeg får helt vondt av å se på alle de kaninene rundt som står i små bur dag ut og dag inn... Unger som syns det er stas første uken, for deretter snaut bry seg om det stakkars skapningen...

Så tenkt dere godt om. Og les gjerne litt om kanin.

Og ha klart vinterisolert bur, løpegård, bånd, mat/vannskåler, ovs. Jeg vil annbefale dere å bygge bur selv. De man får kjøpt på dyrebutikk er altfor små etter min mening. Jeg vil også råde dere til å lage en skikkelig løpegård, der kaninen får muligheten til og grave og hoppe. Kan være lurt å legge en hønsenetting et stykke under bakken, slik at den ikke graver seg ut. ;p

Det finnes flere forskjellig raser av kaniner. Noen dyre, andre får du gratis. Forskjell på gemytt aner jeg ikke, men det kan du sikkert lese deg fram til. Du bør skaffe en unge kanin hvertfall. De er lettere å temme. Kaniner kan bli skikkelig tamme, som en liten hund om man bruker nok tid på den. Herlige dyr!

Lykke til med valget, Og igjen, tenkt dere godt om. :0)

Skrevet

dessverre er det ikke pelsen ho er allergisk mot, men støvet som er i pelsen/midd. so ho reagerer på "allergivennlige " hunder også. det tok ca 3 år fra vi kvittet oss med hund til hun sluttet å merke allergi i huset vårt... Ho er sterkt angrepet.

Men takk for svar. Naturligvis må kaniner også ha hjelp i vinterkulda. Vi bor heldigvis på kysten, så -8 er maks temperatur hittil i denne kuldeperioden...normale vintre ligger ca på plussgrader til -2

Kaniner må ha veldig mye mat på vinteren. For å holde på fettlaget. Mat flere ganger pr dag hvis den står ute. Altså mye arbeid.

Gjest nytt husdyr?
Skrevet

Synes dere skal slå fra dere tanken på kjæledyr; i mine øyne er det direkte slemt å skaffe seg dyr som ikke får lov til å være inne! Du sier dere ønsker dere en kosete kanin - men hvordan kan den bli det dersom den står ute hele tiden?!

Klart at mange har utekatt, men det mener jeg kun fungerer på gårder hvor katten har et varmt sted å gå inn - fjøset f.eks. Tenk på den sprengkulden vi har nå - hadde du tenkt at katten skulle vært ute hele tiden nå? Tror nok den fort hadde funnet seg et annet sted å bo...

Enten så må dere skaffe dere husdyr uavhengig av svigerinnens allergi - det er jo tross alt deres hus og deres valg... (Kan jo treffe henne hjemme hos henne i stedet...) Eller så dropper dere hele idéen...

Jeg synes godt du kan få si hva du mener, (leste den andre tråden din også) men til mitt forsvar så har vi hatt hund i 15 år -og tatt godt vare på den!!! -Men altså min svigerinne kunne ikke komme på besøk hos oss/vi måtte sitte ute. Nå har vi begge fått barn på samme alder,og vi har ofte besøk av hverandre. jeg ønsker fortsatt å ha hund (katt er utelukket) men jeg ser da hvor vanskelig det blir å fortsette å ha den gode kontakten)

De har selv 2kaniner. 3 litt større barn som koser og steller kaninene. mor i huset gir de mat, men ingen kos... Far ser til at de har det rent og ryddig/nok høy. og de har en uteplass de får springe på.

Nå vil naturligvis barna her i huset også ha kosedyr, hvis det er opp til meg tar vi hund, men velger familie/vennskap fremfor den...

Vi bor landlig til, kaninen kan godt få hele eiendommen å springe på, og den vil få både mat og stell. Men grensen går ved å bo i huset vårt...Vi har lekehytte i hagen, så det går godt an å sitte med tak over hodet for å kose med den. Men altså...har ikke så mye erfaring med akkurat kanin...har hatt gris,flaskelam, kalkuner og hund. eldstebarnet vårt har hatt hest(som bodde på en bondegård). og vi har veldig god erfaring med mange dyr...men altså ikke kanin.

Selv om det virker som vi bare vil ha en kanin i bur for å "se" på den...synes jeg du dømmer litt for raskt...

Det synes også litt merkelig for meg om folk faktisk vil ha kaniner inne i huset,da det følger masse bæsj og lukt med dem... Selfølgelig kan man ha innebesøk av kaniner en sjelden gang, men jeg tror sånne dyr har det best om de får være ute i naturen/kombinert med et skikkelig bur. Dessuten har jeg tenkt at om ikke barna ønsker å ha et dyr lenger,gir vi det bort til noen som har lyst på et dyr,og har tid til det.

-og min erfaring er at folk som ikke bør ha husdyr...-er de som ikke gidder sjekke hvordan det er i virkeligheten først... Så det er ingen selvfølge at vi skal ha et dyr hos oss.

Takk for tipset om katt, men...hvis det da viser seg at noen er allergiske allikavel for denne katten...da blir det jo bare trist. Det viser seg nemlig at selv omtrent hårløse hunder fremkaller allergi...

Gjest nytt husdyr?
Skrevet

Jeg synes godt du kan få si hva du mener, (leste den andre tråden din også) men til mitt forsvar så har vi hatt hund i 15 år -og tatt godt vare på den!!! -Men altså min svigerinne kunne ikke komme på besøk hos oss/vi måtte sitte ute. Nå har vi begge fått barn på samme alder,og vi har ofte besøk av hverandre. jeg ønsker fortsatt å ha hund (katt er utelukket) men jeg ser da hvor vanskelig det blir å fortsette å ha den gode kontakten)

De har selv 2kaniner. 3 litt større barn som koser og steller kaninene. mor i huset gir de mat, men ingen kos... Far ser til at de har det rent og ryddig/nok høy. og de har en uteplass de får springe på.

Nå vil naturligvis barna her i huset også ha kosedyr, hvis det er opp til meg tar vi hund, men velger familie/vennskap fremfor den...

Vi bor landlig til, kaninen kan godt få hele eiendommen å springe på, og den vil få både mat og stell. Men grensen går ved å bo i huset vårt...Vi har lekehytte i hagen, så det går godt an å sitte med tak over hodet for å kose med den. Men altså...har ikke så mye erfaring med akkurat kanin...har hatt gris,flaskelam, kalkuner og hund. eldstebarnet vårt har hatt hest(som bodde på en bondegård). og vi har veldig god erfaring med mange dyr...men altså ikke kanin.

Selv om det virker som vi bare vil ha en kanin i bur for å "se" på den...synes jeg du dømmer litt for raskt...

Det synes også litt merkelig for meg om folk faktisk vil ha kaniner inne i huset,da det følger masse bæsj og lukt med dem... Selfølgelig kan man ha innebesøk av kaniner en sjelden gang, men jeg tror sånne dyr har det best om de får være ute i naturen/kombinert med et skikkelig bur. Dessuten har jeg tenkt at om ikke barna ønsker å ha et dyr lenger,gir vi det bort til noen som har lyst på et dyr,og har tid til det.

-og min erfaring er at folk som ikke bør ha husdyr...-er de som ikke gidder sjekke hvordan det er i virkeligheten først... Så det er ingen selvfølge at vi skal ha et dyr hos oss.

Takk for tipset om katt, men...hvis det da viser seg at noen er allergiske allikavel for denne katten...da blir det jo bare trist. Det viser seg nemlig at selv omtrent hårløse hunder fremkaller allergi...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...