Gjest nettstudenten40 Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jeg fikk kun med meg slutten av programmet som gikk på tv 2 for ca en time siden der han kelneren skulle lære seg å huske bordbestillinger. Jeg fikk ikke med meg metoden han brukte, men han greide å huske 132 bestillinger av 160(tidligere greide han maks 10). Etter mange år i arbeidslivet så kastet jeg meg på noen nettkurs og det nærmer seg eksamen i noen av fagene, men jeg sliter voldsomt med å få ting til å feste seg. Jeg leser og leser, men svært lite fester seg til teflonhjernen min Er det noen som har gode tips og ideer, eller som så knepet han kelneren brukte, og som kan hjelpe meg å få teorien til å feste seg? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Les et kapittel- gjerne høyt for deg selv. Legg fra deg boka. Skriv et sammendrag av det du leste. Kanskje må du sjekke opp litt underveis, men det er del av læringen. Gjør oppgaver. Ta neste kapittel og gjør likens. Når du er ferdig med det- så repiterer du første kapittel ved å se på dine notater. Gå videre til 3.kapittel. GJør likens. Og deretter repeterer du kapittel 2. Osv. 0 Siter
ilaria Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Jeg så ikke programmet, men kan gi deg noen generelle tips: Prøv å koble så mye som mulig av pensumet opp mot ting du allerede vet. Det kan til og med være banale ting som farger, mennesker du kjenner, ting du har et spesielt forhold til osv. Med dette mener jeg ikke at pensum trenger å være relatert til det du skal koble det opp mot - men gjør det til en forbindelse og en assosiering å tenke på B når du tenker på A, f.eks. Når det er snakk om store ting man må huske - må du hjelpe hukommelsen din ved å dele mengdene inn i mindre biter. Tankekart hjelper deg å gjøre dette i praksis. Videre er det jo forskjell på hvordan folk lærer...noen lærer bedre av å se ting, noen lærer av å lese, noen lærer best av å gjøre, høre osv. Uansett er det en fin ting å få inn pensum på mange forsjellige måter - via video, bøker, forelesninger, diskusjoner - skjønner du tegninga? 0 Siter
Gjest fattigmor Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Kjøp den Boken. Den heter MEMO. Kjøpte den til Guttungen for noen år siden...tror jeg trenger den selv nå! Hukommelsen svikter.o) 0 Siter
Gjest fattigmor Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Forfatteren av Boken, var selv med i Programmet igår. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.