Gå til innhold

Bedre hukommelse til eksamen

Anbefalte innlegg

Gjest nettstudenten40
Skrevet

Jeg fikk kun med meg slutten av programmet som gikk på tv 2 for ca en time siden der han kelneren skulle lære seg å huske bordbestillinger. Jeg fikk ikke med meg metoden han brukte, men han greide å huske 132 bestillinger av 160(tidligere greide han maks 10).

Etter mange år i arbeidslivet så kastet jeg meg på noen nettkurs og det nærmer seg eksamen i noen av fagene, men jeg sliter voldsomt med å få ting til å feste seg. Jeg leser og leser, men svært lite fester seg til teflonhjernen min :(

Er det noen som har gode tips og ideer, eller som så knepet han kelneren brukte, og som kan hjelpe meg å få teorien til å feste seg?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Les et kapittel- gjerne høyt for deg selv. Legg fra deg boka. Skriv et sammendrag av det du leste. Kanskje må du sjekke opp litt underveis, men det er del av læringen.

Gjør oppgaver.

Ta neste kapittel og gjør likens. Når du er ferdig med det- så repiterer du første kapittel ved å se på dine notater.

Gå videre til 3.kapittel. GJør likens. Og deretter repeterer du kapittel 2.

Osv.

Skrevet

Jeg så ikke programmet, men kan gi deg noen generelle tips:

Prøv å koble så mye som mulig av pensumet opp mot ting du allerede vet. Det kan til og med være banale ting som farger, mennesker du kjenner, ting du har et spesielt forhold til osv. Med dette mener jeg ikke at pensum trenger å være relatert til det du skal koble det opp mot - men gjør det til en forbindelse og en assosiering å tenke på B når du tenker på A, f.eks.

Når det er snakk om store ting man må huske - må du hjelpe hukommelsen din ved å dele mengdene inn i mindre biter. Tankekart hjelper deg å gjøre dette i praksis.

Videre er det jo forskjell på hvordan folk lærer...noen lærer bedre av å se ting, noen lærer av å lese, noen lærer best av å gjøre, høre osv. Uansett er det en fin ting å få inn pensum på mange forsjellige måter - via video, bøker, forelesninger, diskusjoner - skjønner du tegninga?:)

Gjest fattigmor
Skrevet

Kjøp den Boken. Den heter MEMO. Kjøpte den til Guttungen for noen år siden...tror jeg trenger den selv nå! Hukommelsen svikter.o)

Gjest fattigmor
Skrevet

Forfatteren av Boken, var selv med i Programmet igår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...