Gå til innhold

kan man få støtte til psykolog uten avtale?

Anbefalte innlegg

Gjest NAV igjen
Skrevet

En venn av meg har slitt med sosialangst i mange år og vært utenfor arbeidslivet. Har har gått i diverse terapier uten at ting har blitt bedre.

Så fikk han anbefalt en psykolog, som visstnok ikke har avtale, og begynte hos henne. Så etter åtte måneder har det tydeligvis begynt å skje ting hos han. Han er tydeligvis inne i en veldig positiv prosess og har tro på at ting kan ordne seg igjen.

Problemet er at denne psykologen tar over 700 kroner i timen. Han har levd svært sparsommelig, men har nå begynt å slite økononomisk pga alle utgiftene han har.

Kan NAV i dette tilfellet gå inn med noe tilskudd for at han fortsatt skal kunne gå til denne psykolog like ofte som han har gjort? ( to ganger i måneden). Hvis denne psykologen greier å få han ut av grøfta og inn i arbeidslivet igjen ville det vært en stor samfunnsøkonomisk gevinst. Men det er vel et annet budsjett?

Gjest Melis34
Skrevet

Det hørtes dyrt ut!!!! jeg har kanskje betalt fra 180 til 200 kr,før jeg fikk frikort.....hadde nok sjekket opp det der ja.

Gjest med driftsavtale
Skrevet

Det er nok ikke annet han kan gjøre enn å finne seg noen med driftsavtale om han ikke har råd til å betale dette selv.

Skrevet

Jeg tror ikke han har noen muligheter hos Nav. Men slike utgifter kan trekkes fra i skatten. Tror ikke det er noen garanti for at skatteetaten godkjenner "alt", men det er det rådet jeg fikk da jeg hadde tilsvarende utgifter. Det er et eget punkt i selvangivelsen for slike helserelaterte ekstrautgifter.

Det er dyrt med psykolog uten driftsavtale. Detfor er akkurat det der noe en må vurdere nøye når en søker hjelp. Jeg betalt 800,- timen i ett år, en gang i uken. Men det er verdt det - om en opplever bedring.

Skrevet

Det hørtes dyrt ut!!!! jeg har kanskje betalt fra 180 til 200 kr,før jeg fikk frikort.....hadde nok sjekket opp det der ja.

Men dette må være en psykolog med driftsavtale / DPS? Når en går til en psyk. uten driftsavtale, er ikke kvitteringskort/frikort i bruk i det hele tatt.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er jo snakk om en privat psykolog, uten avtale. Ikke at jeg vet noe særlig om psykologsatser, men jeg synes absolutt ikke 700 kr./t. høres mye ut.

Skrevet

Hvis det er svært vanskelig å komme til behandling i det området vedkommende bor i, så har jeg hørt om noen få tilfeller hvor sosialkontoret (som nå vel også heter nav-etterellerannet) har gitt delvis støtte.

Jeg tror ikke nav-trygd har hjemmel for å kunne gi støtte i slike tilfeller.

Gjest NAV igjen
Skrevet

Det er nok ikke annet han kan gjøre enn å finne seg noen med driftsavtale om han ikke har råd til å betale dette selv.

ja, men da risikerer han også å måtte starte hele prosessen på nytt igjen. Det er ikke bare å finne en psykolog, men man må også finne en som en har kjemi med og som føler ser deg og dine problemer. Man kan ha gått rundt grøten med problemene i mange år før man møter noen som angriper ting fra en synsvinkel som blir mer konstruktiv.

Gjest NAV igjen
Skrevet

Jeg tror ikke han har noen muligheter hos Nav. Men slike utgifter kan trekkes fra i skatten. Tror ikke det er noen garanti for at skatteetaten godkjenner "alt", men det er det rådet jeg fikk da jeg hadde tilsvarende utgifter. Det er et eget punkt i selvangivelsen for slike helserelaterte ekstrautgifter.

Det er dyrt med psykolog uten driftsavtale. Detfor er akkurat det der noe en må vurdere nøye når en søker hjelp. Jeg betalt 800,- timen i ett år, en gang i uken. Men det er verdt det - om en opplever bedring.

Ja det er akkurat det. Jeg tror vel ikke alltid at det billigste er det beste. Man kan selvfølgelig prøve å se om man kan få en med avtale et sted, men det er jo ingen garanti for at en vil like vedkommende eller at en får noe ut av det

Jeg forstår at NAV ikke bare kan gi ut støtte til hvilke som helst behandlinger. Men om de ser nå at en psykolog har fått til noe som ingen av de andre har klart og at det er en mulighet for at vedkommende kan komme tilbake der han var, så synes jeg absolutt at de burde vurdere et tilskudd. Det vil alle tjene på.

Skrevet

Ja det er akkurat det. Jeg tror vel ikke alltid at det billigste er det beste. Man kan selvfølgelig prøve å se om man kan få en med avtale et sted, men det er jo ingen garanti for at en vil like vedkommende eller at en får noe ut av det

Jeg forstår at NAV ikke bare kan gi ut støtte til hvilke som helst behandlinger. Men om de ser nå at en psykolog har fått til noe som ingen av de andre har klart og at det er en mulighet for at vedkommende kan komme tilbake der han var, så synes jeg absolutt at de burde vurdere et tilskudd. Det vil alle tjene på.

'' det er en mulighet for at vedkommende kan komme tilbake der han var, så synes jeg absolutt at de burde vurdere et tilskudd. Det vil alle tjene på.'' Det er jeg helt enig i!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...