Gå til innhold

Endinger og skrivemåte

Anbefalte innlegg

Gjest endinger
Skrevet

Kan man skrive både lesing og lesning, forsking og forskning?

-Ing og -ning endinger, sliter litt med det..

hidi, the scorpion
Skrevet

''Kan man skrive både lesing og lesning, forsking og forskning?''

Nei, lesing og forsking er korrket;)

Gjest Niccola
Skrevet

'Lesing' er samtidsform (heter det ikke det?) av å lese, mens 'lesning' handler om temaet å lese, ikke at man faktisk gjør det.

Gjest Niccola
Skrevet

''Kan man skrive både lesing og lesning, forsking og forskning?''

Nei, lesing og forsking er korrket;)

Det kommer jo helt an på sammenhengen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det kommer jo helt an på sammenhengen.

Og galt skrev jeg også:)

Caloni Makaroni
Skrevet

Og galt skrev jeg også:)

Du kan late som om du skulle skrive "korket" ;)

Gjest endinger
Skrevet

Takker. Hvis dere skrev oppgave, ville dere valgt lesning og forskning fremfor den andre varianten? Jeg har gjort det, og tenker at konsekvens er tingen i en slik sammenheng.

Det er vel det at jeg ha sett begge deler som plutselig gjorde meg litt usikker. Men jeg synes forskning høres hundre ganger bedre ut enn forsking. Sistnevnte forbinder også jeg mer med nynorsk.

Gjest kinelle
Skrevet

Takker. Hvis dere skrev oppgave, ville dere valgt lesning og forskning fremfor den andre varianten? Jeg har gjort det, og tenker at konsekvens er tingen i en slik sammenheng.

Det er vel det at jeg ha sett begge deler som plutselig gjorde meg litt usikker. Men jeg synes forskning høres hundre ganger bedre ut enn forsking. Sistnevnte forbinder også jeg mer med nynorsk.

Jeg ville valgt -ning endelser. Av den enkle grunn at jeg synes det høres finest ut.

Er enig at du bør være konsekvent.

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg tror disse vil protestere mot at det heter "forsking":

http://www.forskningsradet.no/no/Forsiden/1173185591033

;)

Forøvrig heter det vel "forsking" på nynorsk.

Det var min huskeregel på skolen. -ing på nynorsk og ofte -else på bokmål. Aldri -else på nynorsk. Noe husker jeg visst, selv om det er gått mange år og nynorsk var blandt hate fagene.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...