Gå til innhold

Hvorfor nøtter UTEN salt??

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på nå da
Skrevet

Prøver å leve det sunne liv...nøtter i begrenset mengde er ok, men de skal være uten salt.

Hvorfor uten salt??

Jeg bruker svært lite salt i matlagningen i hele tatt, omtrent aldri.

Er det da ok med salte nøtter?

Eller er det kombinasjonen nøtter/salt som gjør det så usunt??

Kan noen sakkyndige svare på dette?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Eller er det kombinasjonen nøtter/salt som gjør det så usunt??

Kan noen sakkyndige svare på dette?'''

Er ikke sakkyndig, men salt binder vann i kroppen, og det er ikke sunt!

Gjest lurer jeg på nå da
Skrevet

''Eller er det kombinasjonen nøtter/salt som gjør det så usunt??

Kan noen sakkyndige svare på dette?'''

Er ikke sakkyndig, men salt binder vann i kroppen, og det er ikke sunt!

Men bittelitt salte nøtter er vel ok, når man ikke salter maten ellers?

Gjest Niccola
Skrevet

Men bittelitt salte nøtter er vel ok, når man ikke salter maten ellers?

Kan ikke se noe skadelig i det da :-)

Uten salt overhodet blir vi dehydrert. Kos deg med nøttene du :-)

Skrevet

Nøttene som er saltet, er som regel oljet, dermed blir det mer energi og litt mindre sunnhet. Du kjenner sikkert at de usaltede nøttene er helt "tørre" i forhold til de med salt.

Skrevet

Tipper det er et råd som alltid gis fordi man skal generelt kutte ned på salt. Hvis du allerede er bevisst på dette og salter lite så er det nok ikke noe å bry seg om. En annen ting er at, ihvertfall for meg, er det mye mer 'fristende' å spise mer nøtter enn planlagt hvis de er salte enn hvis de er nøytrale - og jeg er ikke en salter i utgangspunktet. Så dietten er kanskje lettere å holde med usaltede nøtter?

Gjest Niccola
Skrevet

Nøttene som er saltet, er som regel oljet, dermed blir det mer energi og litt mindre sunnhet. Du kjenner sikkert at de usaltede nøttene er helt "tørre" i forhold til de med salt.

Er det mye energi i olje?

Skrevet

Jepp. 100 g soyaolje (ca. 1 dl?) inneholder 890 kcal... 2 dl dekker med andre ord mitt dagsbehov for kalorier gitt.

Skrevet

Det er vel en del, men man bruker jo som regel ikke store mengder om gangen.

Jeg tror kanskje det er noe med olje- og saltings_prosessen_ som gjør at disse nøttene ikke regnes som fullt så sunne som de helt rå og ubehandlede. Men jeg er ingen ekspert.

Gjest Niccola
Skrevet

Jepp. 100 g soyaolje (ca. 1 dl?) inneholder 890 kcal... 2 dl dekker med andre ord mitt dagsbehov for kalorier gitt.

Hi hi, etter det tror jeg ikke du har lyst på så mye annet heller :o))

*kvalm*

Skrevet

Hi hi, etter det tror jeg ikke du har lyst på så mye annet heller :o))

*kvalm*

*hehe* Tror jeg står over å bøtte i meg dl-vis med olje ja.

Gjest MayLynn
Skrevet

Syns redselen for salt er litt "hysterisk" jeg. Husker da jeg var på besøk hos min svigerfamilie første gang. De er ganske opptatt av mat og er godt i hold de fleste. Selv er jeg sunn og opptatt av trening osv, slank. JEG reagerte på porsjonsstørrelsene deres, antall kaker, antall måltid ikke minst. Syns de var ganske usunne, men sa selvfølgelig ingenting. (Men måtte hele tiden forsvare hvor lite jeg spiste...)

Til frokost fikk vi kokt egg og jeg spurte etter salt. Glemmer ikke den unisone reaksjonen "å nei - du må ikke bruke salt - det er USUNT"

Skrevet

Syns redselen for salt er litt "hysterisk" jeg. Husker da jeg var på besøk hos min svigerfamilie første gang. De er ganske opptatt av mat og er godt i hold de fleste. Selv er jeg sunn og opptatt av trening osv, slank. JEG reagerte på porsjonsstørrelsene deres, antall kaker, antall måltid ikke minst. Syns de var ganske usunne, men sa selvfølgelig ingenting. (Men måtte hele tiden forsvare hvor lite jeg spiste...)

Til frokost fikk vi kokt egg og jeg spurte etter salt. Glemmer ikke den unisone reaksjonen "å nei - du må ikke bruke salt - det er USUNT"

Så dine valg av usunne ting er bedre enn andres usunne valg?

Skrevet

Gjest Niccola
Skrevet

Forstår hva du mener, men måtte humre litt - godt i hold betyr å være overvektig :-)

Gjest Niccola
Skrevet

..Og jeg misforsto kanskje. :-) Trodde først du mente de var slanke. Sorry ;o)

Gjest MayLynn
Skrevet

Forstår hva du mener, men måtte humre litt - godt i hold betyr å være overvektig :-)

;-) ja det var jo det jeg mente - at de var overvektige altså...

Gjest MayLynn
Skrevet

Hallo - jeg spiser ETT egg med litt salt på en gang i uken. Er det mer usunn enn å være overvektig, ikke mosjonere og spise den mengden mat/kaker som de gjorde?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...