Gå til innhold

Vask av bil i kulden

Anbefalte innlegg

Gjest Burde vært vasket
Skrevet

Er det skadelig for bilen å vaske den når det er minus grader? Gubben sier så, men jeg ser jo mange vasker den, Vår kunne virkelig trengt en vask nå....

Skrevet

Problemet er vel å få den tørr nok så ikke dørene fryser fast?

Det finnes ikke mulighet for å vaske den i tilknytning til et underjordisk parleringshus, slik at den kan stå der og tørke litt i plussgrader? Det finnes noen slike i Oslo, uten at jeg har prøvd det.

Skrevet

Ikke skadelig å vaske hvis du tar dine forholdsregler. Det som er problemet er at dørlistene sitter fast i kulda og du kan risikere å rive av dem når du skal ha opp dørene første gangen etter vasken.

Men tørk dem godt før du kjører ut av vaskehallen og kjøp en silikonstift og smør dem godt inn, det får du kjøpt på en bensinstasjon. Så må du huske på å ha i låsolje i dørlåsene. Tørk av med papir det som renner nedover døren.

Skrevet

Vi vasket bilen vår lille julaften, og da var det vel 12-13 minus. Da erfarte vi noe vi aldri hadde tenkt på: Det var kommet vann i noen ventiler som skulle få lufta ut, og det ble et voldsomt overtrykk inne i bilen etterpå. Måtte åpene vindu eller dør for å utligne trykket. Fikk fikset det (husker ikke hva som måtte gjøres.

Siden da har bilen sett fæl ut, i elle fall siste uka. Men i kveld er det bare minus 3 her, og mannen min er avgårde nå for å vaske den. Regner med at et går greit nå.

Skrevet

Vi vasket bilen vår lille julaften, og da var det vel 12-13 minus. Da erfarte vi noe vi aldri hadde tenkt på: Det var kommet vann i noen ventiler som skulle få lufta ut, og det ble et voldsomt overtrykk inne i bilen etterpå. Måtte åpene vindu eller dør for å utligne trykket. Fikk fikset det (husker ikke hva som måtte gjøres.

Siden da har bilen sett fæl ut, i elle fall siste uka. Men i kveld er det bare minus 3 her, og mannen min er avgårde nå for å vaske den. Regner med at et går greit nå.

''Siden da har bilen sett fæl ut,''

Hvordan klarer dere å få "fæl" bil når den var nyvasket 23/12 og siden har det bare vært masse kuldegrader??

Skrevet

Hvordan klarer dere å få "fæl" bil når den var nyvasket 23/12 og siden har det bare vært masse kuldegrader??

Det går helt fint du. Vi vasket vår 22/12, og jeg tror nesten aldri jeg har sett den så pinlig møkkete som nå.

Skrevet

Vi kjørte 45 mil hjem fra juleferie, og det var riktignok fint vinterføre, men litt skitt blir det jo på bilen likevel.

Men mest har det nok kommet her på småkjøring i byen, det er veldig skittent i byen, det legger seg jo store svarte klumper med is rundt hjulene og det blir jo en del på selve bilen også.

Skrevet

Kanskje pga av veisalting?

Skrevet

Ja, det har nok vært saltet her noen steder, og da blir det jo skittent.

Skrevet

Sikkert, eller kanskje også hvor man setter grensen for "fæl".... ;-)

Skjønt 45 mil langs riksveier etc gjør nok sitt, ja.

Skrevet

...det lurte jeg også på ;-)

Men, vi vasker bilen særdeles sjelden, da. Tror nesten ikke jeg vil nevne her _hvor_ sjelden.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvordan klarer dere å få "fæl" bil når den var nyvasket 23/12 og siden har det bare vært masse kuldegrader??''

Jeg vasket også bilen ca. 22. desember og den ser temmelig skitten ut utenpå nå. Utrolig, men sant ;). Har ikke kjørt langt med den, men litt både i byen og på motorveien.

Forøvrig vasket jeg den på vei til den tidligere omtalte storhandelen rett før jul - da kjørte jeg til et større kjøpesenter med p-hus, og bilen fikk stå der og tørke opp mens jeg handlet nesten alle julegavene. Kjempesmart, om jeg skal si det selv :-).

Skrevet

...det lurte jeg også på ;-)

Men, vi vasker bilen særdeles sjelden, da. Tror nesten ikke jeg vil nevne her _hvor_ sjelden.

''Men, vi vasker bilen særdeles sjelden, da. Tror nesten ikke jeg vil nevne her _hvor_ sjelden.''

Jeg polerte min helga før 17. mai og siden da har moder naturs egne regnskyll vært eneste vask. Slår du den?

Skrevet

''Men, vi vasker bilen særdeles sjelden, da. Tror nesten ikke jeg vil nevne her _hvor_ sjelden.''

Jeg polerte min helga før 17. mai og siden da har moder naturs egne regnskyll vært eneste vask. Slår du den?

Hehe,- ja faktisk :-)

Tror ikke vi vasket bilene i fjor i det hele tatt... Og polere....det må være mange år siden...

Er det noen sammenheng med bilvask & kosmetikk, tro? Konklusjon: Ja.

:-)

Skrevet

Tror ikke vi vasket bilene i fjor i det hele tatt... Og polere....det må være mange år siden...

''Er det noen sammenheng med bilvask & kosmetikk, tro? Konklusjon: Ja.''

*Hehe* Ser ikke bort fra det nei.

Skrevet

*Hehe* Ser ikke bort fra det nei.

Ingen kan beskylde oss for å være overfladiske :-)

Skrevet

''Hvordan klarer dere å få "fæl" bil når den var nyvasket 23/12 og siden har det bare vært masse kuldegrader??''

Jeg vasket også bilen ca. 22. desember og den ser temmelig skitten ut utenpå nå. Utrolig, men sant ;). Har ikke kjørt langt med den, men litt både i byen og på motorveien.

Forøvrig vasket jeg den på vei til den tidligere omtalte storhandelen rett før jul - da kjørte jeg til et større kjøpesenter med p-hus, og bilen fikk stå der og tørke opp mens jeg handlet nesten alle julegavene. Kjempesmart, om jeg skal si det selv :-).

Lurt:-)

P-huset ved Oslo S tilbyr innvendig og utvendig vask mens du likevel har bilen parkert der, og det kan jo være praktisk.

Skrevet

Ikke nødvendigvis!! ;-)

Synes forresten det er litt komisk med enkelte gubber som står ute og vasker og polerer bilen sin i timesvis i helga, og så ser de ut som en dass selv (tenker da ikke på hvordan de ser ut når de utfører vaskingen). Hadde noen ganger vært litt lurt å bruke _litt_mindre tid på å stelle bilen og litt mer tid på seg selv? ;-)

Skrevet

Ikke nødvendigvis!! ;-)

Synes forresten det er litt komisk med enkelte gubber som står ute og vasker og polerer bilen sin i timesvis i helga, og så ser de ut som en dass selv (tenker da ikke på hvordan de ser ut når de utfører vaskingen). Hadde noen ganger vært litt lurt å bruke _litt_mindre tid på å stelle bilen og litt mer tid på seg selv? ;-)

Tenkte det samme om min tidligere nabo som vasket gangstien foran huset sitt med høytrykkspyler en gang i uka. Ü

Skrevet

Tenkte det samme om min tidligere nabo som vasket gangstien foran huset sitt med høytrykkspyler en gang i uka. Ü

ho ho!!

Husker en reportasje på TV2-nyhetene en gang om en liten plass der de hadde hatt fast pris på vann, men så skulle alle få vannmåler og betale etter forbruk. Da intervjuet de noen indignerte beboere som mente dette var skikkelig dumt, for stakkars dem om de måtte kutte ut høytrykksspylinga av oppkjørselen hver uke!

Daaakaaaar! (not)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...