Gå til innhold

Stekepanne som ikke mister non-stick belegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er drittlei av å til stadighet kjøpe nye stekepanner fordi non-stick belegget blir slitt vekk. Om jeg betaler 200 eller 800 kr for produktet ser ikke ut til å ha noe å si. Etter max tre år er panna moden for søpla likevel. Jeg har aldri hatt stekepannen i oppvaskmaskinen og vasker for hånd i mildt såpevann. Bruker plast eller treprodukter når jeg lager mat. Er det noen som har en stekepanne å anbefale som faktisk holder mål? Ser jeg kan få tilbud nå på Gastroguss og Risoli stekepanner. Er det verd et forsøk? Noen med erfaring?

Skrevet

Kan man ha slike i oppvaskmaskina? Det har jeg aldri turt å gjøre en eneste gang med mine. Noen av disse skal heller ikke vaskes i såpe, men med veldig varmt vann. I hvert fall ikke mer enn strengt nødvendig.

Kan det være dette som gjør at de blir raskt herpet?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg kjøpte akkurat ny, Nowo. Den hadde garanti, uten at jeg klarer og huske hvor lenge og på hva ;o) Var på Jernia, dyr, men de har 40% nå på Nowopanner.

Jeg fikk beskjed om at dersom jeg brukte gass eller induksjon, noe jeg gjør, så skulle ikke varmen på max, bare 80 %, dermed skånte jeg stekepanna mye bedre. Vaskes med zalo for å ta bort fettbelegget. Ikke i oppvaskmaskin, da pulveret der er for sterkt, og dermed matter belegget.

Nå vet jeg jo ikke om den vil holde, men mannen i butikken mente så, så sant jeg behandlet den rett.

*googler litt*

Joda, det var garanti:

http://www.jernia.no/Gode+R%C3%A5d/Kj%C3%B8kken/Kasseroller/148401.cms?prodPageid=3166

Caloni Makaroni
Skrevet

Kan man ha slike i oppvaskmaskina? Det har jeg aldri turt å gjøre en eneste gang med mine. Noen av disse skal heller ikke vaskes i såpe, men med veldig varmt vann. I hvert fall ikke mer enn strengt nødvendig.

Kan det være dette som gjør at de blir raskt herpet?

h*n skriver at h*n aldri har den i oppvaskmaskina :) Men nei, stekepanner med non-stick-belegg har ingenting i ulike typer maskiner å gjøre.

Skrevet

Tror jeg har testet alt ute bedre hell enn deg. Har nå kjøpt en jernstekepanne, men kjenner at jeg kvier meg litt for å ta den i bruk. Slike bør jo gjerne stekes inn leeeenge før de blir virkelig gode.

En ting som sikkert du også gjør feil er å bruke sterk varme i panna. Det er ikke teflonpanner laget for.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg. Kjøpte nå sist en dyr en med garanti, og har behandlet den pent. Men dårlig blir den allikevel etter få år.

Hørt en proff kokk som sa at de kjøpte billige stekepanner og så kastet dem etterhvert som de ble dårlige. Så da er vel det like greit for oss hjemmekokker. Jeg har iallefall sluttet å lete etter den perfekte stekepanne. Heretter får jeg heller kjøpe billig, de holder jo allikevel et par år de også.

Gjest Elextra
Skrevet

Passer du på ikke å bruke for høy temperatur? Non-stick stekepanner skal ikke brukes til f.eks. å svi kjøtt/steke biff, da skal man bruke jernpanne.

Vi har hatt titanpannen vår ca. fem år og den brukes mange ganger hver uke. Merker belegget er blitt noe dårligere, men den holder nok en god stund til. Vet ikke hvilket merke det er.

Gjest tåler ikke høy varme
Skrevet

Non-stick belegg tåler ikke veldig høy varme. Så jeg har en jernpanne vi bruker til å steke kjøtt osv i, hvor vi bruker høy varme. Teflon-pannen bruker vi til eggeretter osv.

Så mitt råd er å ha en god jernpanne, og en non-stick-panne i tillegg. Vet du at alle i husstanden behandler teflonpannen riktig (ikke høy varme, bare egnede stekespader osv) så kan du legge litt penger i denne, men hvis ikke, kjøp IKEA-panne som du kaster når den er ødelagt. Ikke så miljøvennlig, da..

Skrevet

Jeg har i grunnen avfunnet meg med at dette belegget slites og blir dårlig over tid. Gidder ikke legge så mye penger i det, og bytter ut panna når den blir slitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...