Gå til innhold

Avbestillingsforsikring

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Det blir vurdert en 14 dagers ferie i utlandet i år. Vi er to personer som reiser. Den andre har alvorlig sykdom i familien (et nærtstående familiemedlem har fått uhelbredelig kreft, er i fin form for øyeblikket, men når det går nedover vil det antakelig gå veldig fort).

Hva gjelder egentlig avbestillingsforsikringen for? Kan man avbestille av ukjent grunn (hvor kort varsel?), og vil en legeattest gjøre at man slipper å betale stor egenandel? Vil man i det hele tatt kunne få noe sånt, når det gjelder allerede kjent sykdom i familie?

Man kan kanskje si at vi bør vente, men reisefølget mitt skulle gjerne av egne helsemessige årsaker hatt en tur til varmere klima. Derfor prøver jeg å finne ut litt rundt rettigheter og muligheter.

Ja, jeg skal forhøre meg med selskapet vi bestiller hos også, men jeg liker ikke å starte en booking med å spørre om hvor kort varsel man kan avbestille på, liksom :s

Skrevet

Sjekk dette der dere har reiseforsikring. Denne KAN inneholde avbestillingsforsikring. Der spør du også om vilkårene for dette:-)

Jeg vet at sykdom i reisefølge holder. (Med legeerklæring) Men egenandel må du betale.

Caloni Makaroni
Skrevet

Sjekk dette der dere har reiseforsikring. Denne KAN inneholde avbestillingsforsikring. Der spør du også om vilkårene for dette:-)

Jeg vet at sykdom i reisefølge holder. (Med legeerklæring) Men egenandel må du betale.

Men gjelder det sykdom hos familien til reisefølget? Spesielt når det ikke er akutt sykdom, men heller en eventuelt akutt forverring?

(Hm. Får kanskje granske forsikringsvilkårene.)

Skrevet

Dette blir litt generelt, så sjekk selv også, enten du kjøper avbestillingsforsikring via der du kjøper reisen din, elelr om du har egen forsikring, f.eks via kredittkort eller husforsikring.

Avbestillingsforsikring dekker den delen av reisen du ikke får refundert i henhold til vanlige avbestillingsregler på billett/reise. Mange ganger er det sånn at beløpet man taper øker jo nærmere avreise man kommer, og da vil man få refundert det som er mulig fra flyselskap/turoperatør, og det er det resterende som forsikres.

De fleste avbestillingsforsikringer dekker avbestilling som følge av uventet forverring av kjent sykdom hos nær familie (viktig - gjelder ikke for hvem som helst, det må være nært familiemedlem som er sykt) . De fleste forsikringer dekker også avbestilling for reisefølge, så lenge det bare er 2 stk som reiser sammen. Er det flere, blir det ofte forventet at resten skal kunne reise.

Caloni Makaroni
Skrevet

Dette blir litt generelt, så sjekk selv også, enten du kjøper avbestillingsforsikring via der du kjøper reisen din, elelr om du har egen forsikring, f.eks via kredittkort eller husforsikring.

Avbestillingsforsikring dekker den delen av reisen du ikke får refundert i henhold til vanlige avbestillingsregler på billett/reise. Mange ganger er det sånn at beløpet man taper øker jo nærmere avreise man kommer, og da vil man få refundert det som er mulig fra flyselskap/turoperatør, og det er det resterende som forsikres.

De fleste avbestillingsforsikringer dekker avbestilling som følge av uventet forverring av kjent sykdom hos nær familie (viktig - gjelder ikke for hvem som helst, det må være nært familiemedlem som er sykt) . De fleste forsikringer dekker også avbestilling for reisefølge, så lenge det bare er 2 stk som reiser sammen. Er det flere, blir det ofte forventet at resten skal kunne reise.

Takk for svar! Jeg har nok blandet sammen avbestillingsforsikring vs. avbestillingsgebyrer, men nå ble det klarere.

At det blir forverringen i vedkommendes tilstand er å vente, men spørsmålet er bare NÅR. Må nok undersøke det nærmere, men tenkte å ha mest mulig kunnskap om rettighetene våre før jeg ev. presenterer problemstillingen overfor reiseselskapet.

Skrevet

Men gjelder det sykdom hos familien til reisefølget? Spesielt når det ikke er akutt sykdom, men heller en eventuelt akutt forverring?

(Hm. Får kanskje granske forsikringsvilkårene.)

Det må du sjekke hos forsikringsselskapet. Jeg hadde ringt og spurt dem for sikkerhets skyld. Dette er nok en ganske vanlig sak hos dem:-)

Uten å si det sikkert mener jeg at jeg har lest at det gjelder alvorlig sykdom i nær familie også.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det må du sjekke hos forsikringsselskapet. Jeg hadde ringt og spurt dem for sikkerhets skyld. Dette er nok en ganske vanlig sak hos dem:-)

Uten å si det sikkert mener jeg at jeg har lest at det gjelder alvorlig sykdom i nær familie også.

Takk for svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...