Gå til innhold

Rettskrivingsspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest rett og riktig
Skrevet

Retteprogrammet på office 2007 vil ha meg til å skrive følgende inne i denne setningen...er der mange områder...kontra....er det mange områder....Jeg synes det sistnevnte høres riktig ut, men da kommer det opp grønn understreking.

Hva ville dere skrevet? Skal man følge rådene til retteprogrammet i slike tilfeller?

Gjest Niccola
Skrevet

"Er der" høres ikke feil ut i mine ører, men litt gammemodig. ville gått for "er det", uten at jeg kjenner sammenhengen.

Gjest Overlærer/rektor Saugestad
Skrevet

''Hva ville dere skrevet?''

"er det"

Gjest ignorer det grønne
Skrevet

"er det" er riktig..... det heter jo "et område" (og ikke "en område")

Gjest Elextra
Skrevet

Førstnevnte virker gammeldags, men regnes vel fortsatt korrekt. Jeg ville absolutt valgt sistnevnte.

En må ikke stole blindt på retteprogrammer, svært ofte anbefales feil, spesielt i komplekse setninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...