Gå til innhold

Om Iphone og Ipod...osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på gode råd fra dolfolket!

Junior har spart opp penger og vil kjøpe seg Ipod Touch, men ønsker seg også til bursdagen (til sommeren) ny mobil. Jeg lurte på om vi da skulle slå to fluer i én smekk og kjøpe Iphone - får man det samme i den som man har ved en Ipod Touch?

Så til det praktiske/økonomiske:

Iphone er jo ganske dyrt, og sønnen har kun kontantkort. Det vi tenkte på som en mulig løsning var at far i huset kjøper på sitt mobilabonnement med bindingstid der, men at junior benytter Iphone'en med sitt eget SIM-kort - går det an?

Far i huset har Telenor og jr har Djuice, men det er jo Telenor det også, så det burde gå, eller?

Er det slik at man kan bruke Iphone til å surfe gratis på trådløse nettverk? Høres litt kostbart ut å benytte mobilabbonnementet når man har kontantkort...

Er det noe annet vi burde tenke på? Er det i det hele tatt en god idé å kjøpe Iphone til en såpass ung fyr?? Han skal betale kontantbeløpet selv, så ingen ekstra kostnader på oss voksne.

Hva hvis husbonden selv skulle trenge ny mobil innen bindingstida på Iphone'en er utløpt - kan han likevel kjøpe ny, bare at bindingstida blir ytterligere forlenget?

På forhånd takk for svar.

Gjest bør være minst tenåring ;)
Skrevet

''Er det i det hele tatt en god idé å kjøpe Iphone til en såpass ung fyr??''

hvor ung er herremannen?

Skrevet

''Er det i det hele tatt en god idé å kjøpe Iphone til en såpass ung fyr??''

hvor ung er herremannen?

Blir 13 ved neste bursdag:-)

Skrevet

Minimumsprisen for 1 år med IPhone ligger vel nå rundt 6-7000 kr. Det er mye penger. Noe av vitsen med iPhone er nettopp funksjonaliteten rundt datatrafikk og det er ikke gratis, bortsett fra i åpne trådløse nettverk.

Jeg har en IPhone nå som jeg fikk gratis, Vet at hvis jeg skal måtte kjøpe noe, kjøper jeg heller en IPod touch og en egen telefon utenom. IPod touch har mye av de samme funksjonalitetene som IPhone og koster mye mindre.

Skrevet

Minimumsprisen for 1 år med IPhone ligger vel nå rundt 6-7000 kr. Det er mye penger. Noe av vitsen med iPhone er nettopp funksjonaliteten rundt datatrafikk og det er ikke gratis, bortsett fra i åpne trådløse nettverk.

Jeg har en IPhone nå som jeg fikk gratis, Vet at hvis jeg skal måtte kjøpe noe, kjøper jeg heller en IPod touch og en egen telefon utenom. IPod touch har mye av de samme funksjonalitetene som IPhone og koster mye mindre.

''Minimumsprisen for 1 år med IPhone ligger vel nå rundt 6-7000 kr. ''

Da er månedsprisen for abonnementet inkludert, og det må jo husbonden betale uansett.

Skrevet

Jeg ville gått for en av de rimeligste iPod'ene (Touch, altså) - med mindre han er veldig interessert i musikk/foto - den minste holder til en god del, og koster ikke mer enn 1700 ca. Evt. den som er hakket større - ca 2500, tror jeg?

IPhone er svinedyrt,- og mye av det kule virker jo på iPod'en også. Surfe via trådløst, blant annet... Min minste (15) trodde ikke han skulle like den så godt (er ikke hyperinteressert i musikk/foto) - men han er blitt veldig glad for den. :)

Tvillingmamma
Skrevet

Svarer vel ikke helt på det du spør om, men jentene våre fikk Ipod Touch til jul, 8gb og er kjempefornøyde. De har ok telefoner begge to, og jeg ser at det er spillene som fenger mest. De har noe musikk, men som sagt spill er det som er artigst. Jentene er 9 og 11 1/2 år.

Vi bestilte de gjennom www.apple.no, gå på store og Ipod, da fikk vi gravering uten ekstra kostnad :)

Gjest bør være minst tenåring
Skrevet

Blir 13 ved neste bursdag:-)

Da går det :)

Skrevet

Ville ikke kjøpt iphone, går de i stykker så går de virkelig i stykker. Da er det ikke noe å fikse. Med tanke på en 13 åring sitt aktivitets nivå, så vil jeg ikke anbefale det.

En ipod touch har jeg tro på, like skjøre greier. Men de koster heldigvis ikke halve lønna.

Skrevet

Jeg ville gått for en av de rimeligste iPod'ene (Touch, altså) - med mindre han er veldig interessert i musikk/foto - den minste holder til en god del, og koster ikke mer enn 1700 ca. Evt. den som er hakket større - ca 2500, tror jeg?

IPhone er svinedyrt,- og mye av det kule virker jo på iPod'en også. Surfe via trådløst, blant annet... Min minste (15) trodde ikke han skulle like den så godt (er ikke hyperinteressert i musikk/foto) - men han er blitt veldig glad for den. :)

Visste ikke at man kan surfe via Ipod!

Skrevet

Svarer vel ikke helt på det du spør om, men jentene våre fikk Ipod Touch til jul, 8gb og er kjempefornøyde. De har ok telefoner begge to, og jeg ser at det er spillene som fenger mest. De har noe musikk, men som sagt spill er det som er artigst. Jentene er 9 og 11 1/2 år.

Vi bestilte de gjennom www.apple.no, gå på store og Ipod, da fikk vi gravering uten ekstra kostnad :)

Takk for tips:-)

Skrevet

Ville ikke kjøpt iphone, går de i stykker så går de virkelig i stykker. Da er det ikke noe å fikse. Med tanke på en 13 åring sitt aktivitets nivå, så vil jeg ikke anbefale det.

En ipod touch har jeg tro på, like skjøre greier. Men de koster heldigvis ikke halve lønna.

Ok, takk for info.

Skrevet

Visste ikke at man kan surfe via Ipod!

Jo,- den er genial! :-)

Og nå for tiden er det jo ofte trådløse nettverk både her og der - så det er jo kjekt andre steder enn hjemme også...

Og mange spill å laste ned - både gratis og billige.

Men det man mangler i forhold til iPhone er vel kamera og lydopptaker og...GPS..tror jeg vel iPhone også har..+ telefon, da selvsagt ;-)

Jeg synes iPhonen er i dyreste laget - selv for mine store tenåringer - og har hørt om venner av den eldste (19) som har hatt trøbbel med sine iPhoner...

Skrevet

Jo,- den er genial! :-)

Og nå for tiden er det jo ofte trådløse nettverk både her og der - så det er jo kjekt andre steder enn hjemme også...

Og mange spill å laste ned - både gratis og billige.

Men det man mangler i forhold til iPhone er vel kamera og lydopptaker og...GPS..tror jeg vel iPhone også har..+ telefon, da selvsagt ;-)

Jeg synes iPhonen er i dyreste laget - selv for mine store tenåringer - og har hørt om venner av den eldste (19) som har hatt trøbbel med sine iPhoner...

Trøbbel me dIphone høres jo ikke bra ut, men ang dette med pris: Hvis planen som beskrevet i hovedinnlegget funker, så er det jo kun kontantbeløpet som er relevant når man snakker om pris.

Jeg er litt usikker på akkurat hva mannens abonnement heter, men ser at Telenor har kontantpriser på Iphone 16GB til 1390/2290/2690, så da var tanken: Istedenfor å bruke 1700 eller deromkring på Ipod - burde man legge i 500-1000 til og få Iphone?

Det er jo visse fordeler ved å bare måtte drasse med seg én maskin hvorhen man drar.

Skrevet

Trøbbel me dIphone høres jo ikke bra ut, men ang dette med pris: Hvis planen som beskrevet i hovedinnlegget funker, så er det jo kun kontantbeløpet som er relevant når man snakker om pris.

Jeg er litt usikker på akkurat hva mannens abonnement heter, men ser at Telenor har kontantpriser på Iphone 16GB til 1390/2290/2690, så da var tanken: Istedenfor å bruke 1700 eller deromkring på Ipod - burde man legge i 500-1000 til og få Iphone?

Det er jo visse fordeler ved å bare måtte drasse med seg én maskin hvorhen man drar.

...men blir det ikke et veldig dyrt abonnement, da?

Men, selvsagt, hvis hans gamle telefon virkelig er moden for utskiftning, så...

Skrevet

...men blir det ikke et veldig dyrt abonnement, da?

Men, selvsagt, hvis hans gamle telefon virkelig er moden for utskiftning, så...

Poenget var, hvis det funker slik, at husbonden kjøper Iphone'en med bindingstid, da han allerede har et abonnement som han benytter i sin business. Husbonden skal fortsete å ha dette abonnementet, så hans månedskostnader er de samme som de var før telefonkjøpet.

Ettersom telefonen da vil være bundet til Telenor i ett år, kan man bare benytte et Telenor-SIM-kort i den, og her må jeg finne ut om Telenor Djuice er tilstrekkelig her, da sønnen har kontantkort derfra.

Om sønnens gamle telefon er moden for utskiftning er selvsagt et definisjonsspørsmål:-) han hadde nok kunnet bruke den et års tid til, men det var altså dette med to-fluer-i-én-smekk....;-)

Skrevet

Poenget var, hvis det funker slik, at husbonden kjøper Iphone'en med bindingstid, da han allerede har et abonnement som han benytter i sin business. Husbonden skal fortsete å ha dette abonnementet, så hans månedskostnader er de samme som de var før telefonkjøpet.

Ettersom telefonen da vil være bundet til Telenor i ett år, kan man bare benytte et Telenor-SIM-kort i den, og her må jeg finne ut om Telenor Djuice er tilstrekkelig her, da sønnen har kontantkort derfra.

Om sønnens gamle telefon er moden for utskiftning er selvsagt et definisjonsspørsmål:-) han hadde nok kunnet bruke den et års tid til, men det var altså dette med to-fluer-i-én-smekk....;-)

Hmm. Ja, hvis det funker sånn,- men da ville jeg ha dobbeltsjekket det... :) Skulle ikke forundret meg om de hadde stengt for sånne kjekke løsninger...

Skrevet

Hmm. Ja, hvis det funker sånn,- men da ville jeg ha dobbeltsjekket det... :) Skulle ikke forundret meg om de hadde stengt for sånne kjekke løsninger...

''men da ville jeg ha dobbeltsjekket det... :) ''

Derfor denne tråden:-)

Gjest sånn er det med den saken
Skrevet

Sim-kortet er knyttet til telefonen. Jeg tror ikke du får telefonen til å virke hvis du ikke benytter det sim-kortet som "fulgte med" når du kjøpte telefonen (abonnementet). Det er jo litt av vitsen med at du får noe billigere. Hvis det ikke ble gjort sånn kan jo hvem som helst kjøpe en telefon billigere "inkl. abb", og bytte sim-kort til et man har fra før til et annet telefonselskap som har billigere ringepriser f.eks.

Skrevet

Sim-kortet er knyttet til telefonen. Jeg tror ikke du får telefonen til å virke hvis du ikke benytter det sim-kortet som "fulgte med" når du kjøpte telefonen (abonnementet). Det er jo litt av vitsen med at du får noe billigere. Hvis det ikke ble gjort sånn kan jo hvem som helst kjøpe en telefon billigere "inkl. abb", og bytte sim-kort til et man har fra før til et annet telefonselskap som har billigere ringepriser f.eks.

'' og bytte sim-kort til et man har fra før til et annet telefonselskap som har billigere ringepriser f.eks.''

Ja, selvsagt kan man ikke bytte til et annet _selskap_, men det står jo typisk i annonser at man er "bundet til Telenor i 12 mnd", og da er spørsmålet: Må det være ett bestemt Telenor-SIM-kort, eller kan man bruke et annet?

Det kan jo teoretisk sett være akkurat like dyre abonnementer på begge SIM-korten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...