Gå til innhold

17 åring til syden - Dilemma

Gjest ikke lett å kutte navlestrengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok godtfolk, så vil jeg være takknemlig for innspill.

Min 17 årige tenåring ønsker å reise til syden sammen med 6-8 venner i sommer. På avreisetidspunktet vil hun være 17 år og 9 mndr, mens samtlige av de andre har blitt 18 år før sommerferien. Jeg kjenner at jeg er ubekvem med å si ja, mens jeg samtidig ser det "urettferdige" i at hun må bli hjemme "bare fordi hun er så heldig å være født sent på året".

Hun er i utganspunktet en snill og pålitelig jente som har voldt oss lite med bekymringer. Hun har kke vår tillatelse/velsignelse til å drikke, men jeg vet at hun har smakt opp til flere ganger, men med ett unntak har hun aldri blitt BERUSET-beruset. Hun holder avtaler og gir oss ellers liten grunn til bekymring.

MEN tanken på 8 førstegangsreisende sydenfarere får det til å knyte seg i magen min. All slags "hva hvis"- spørsmål dukker opp...... og jeg erkjenner at jeg synes det er vanskelig å gi henne "ansvar for eget liv" på forskudd.

Samtidig ser jeg også at 3 mndr senere så kan hun med loven i hånd "gjøre som hun vil".

Inspill?

Hva hadde du gjort? (eventuelt: hva gjorde du?)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

3

• Katt-ja

2

• løvinne71

2

• Humatus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gi slipp på henne. Hun er gammel nok til å ta konsekvensene selv.

Skrevet

Det at hun snart fyller 18, samt at vennene som er født samme år som henne skal reise, synes jeg egentlig taler for at hun bør få lov til å dra. Jeg skjønner deg forøvrig veldig godt og har sagt til mine tre døtre at de ikke får reise til syden med venner før de fyller 35 ;-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Min 18.åring reiste til syden med tre venner. Likte IKKE at han dro, men kunne ikke nekte heller, han var jo atten (nesten nitten). Tok en liten alvorssamtale på forhånd med alle fire samlet. ALDRI gå alene, en av dere bør alltid være edru, gå aldri med store pengesummer på dere, og gjem alle penger i lommer inn mot kroppen. Tror nok ikke at de fulgte alle rådene, men det gikk bra med dem. De dro heller ikke til en av de verste partyplassene selv om det var livlig nok. Tror det er veldig viktig hvor de har tenkt å dra, min dro til Gran Canaria, hvor vi er litt kjent fra før. Og som mamma tenker jeg at gutter kanskje er "litt " tryggere enn jenter?

Skrevet

Huff. Veldig glad for at jeg ikke kom i den situasjonen... Nå er eldstemann erfaren nok og klok nok til at jeg ville tålt det bedre - men rolig kommer jeg nok ikke til å være første gangen uansett.

Skaff deg noe beroligende for nervene - til deg selv :-)

Skrevet

Gi slipp på henne. Hun er gammel nok til å ta konsekvensene selv.

Uff... du har sikkert litt rett, men.... uff..... :) *sukk*

Gjest ikke lett å kutt navlestrengen
Skrevet

Det at hun snart fyller 18, samt at vennene som er født samme år som henne skal reise, synes jeg egentlig taler for at hun bør få lov til å dra. Jeg skjønner deg forøvrig veldig godt og har sagt til mine tre døtre at de ikke får reise til syden med venner før de fyller 35 ;-)

*lol*

Likte det med den 35 års grensen ja!

Jeg kan nevne at hun reiser sammen med bestevenninnen som hun ble kjent med første skoledag på barneskolen, og med kjæresten sin gjennom 4 år. (ja, hun bruker p-piller) ;)

Jeg vet det er mye som taler for at hun skal få reise, men hun ER BARE 17 år fortsatt :S

Godt å høre at du skjønner meg.

brilleslangen
Skrevet

Jeg tror jeg ville latt ho dra, men også ha tatt en alvorsprat på forhånd der jeg ville bedt ho vise seg tilliten verdig.Og for all del.. fremhev at ho er moden,fornuftig osv osv.

For siden ho ikke er myndig enda kunne du ha nektet henne å dra, men ville ho egentlig noengang ha tilgitt deg om du gjorde det?

Siden ho er moden og flink til å holde avtalersynes jeg du skal la henne dra. Men det er jo mulig å inngå avtale om at ho sender en melding hver dag eller noe slik at dere vet hvordan det går..

Skrevet

Min 18.åring reiste til syden med tre venner. Likte IKKE at han dro, men kunne ikke nekte heller, han var jo atten (nesten nitten). Tok en liten alvorssamtale på forhånd med alle fire samlet. ALDRI gå alene, en av dere bør alltid være edru, gå aldri med store pengesummer på dere, og gjem alle penger i lommer inn mot kroppen. Tror nok ikke at de fulgte alle rådene, men det gikk bra med dem. De dro heller ikke til en av de verste partyplassene selv om det var livlig nok. Tror det er veldig viktig hvor de har tenkt å dra, min dro til Gran Canaria, hvor vi er litt kjent fra før. Og som mamma tenker jeg at gutter kanskje er "litt " tryggere enn jenter?

De har tenkt seg til Mallorca. Kanskje jeg skal kreve at de reiser til Alcudia. (er det ikke der barnefamiliene og pensjonistene reiser?)

HVIS jeg lander på at hun skal få reise, vet hun at de vil følge med mange formaninger og et par restriksjoner ;)

Takk for innspill. :)

Gjest ikke lett å kutt navlestrengen
Skrevet

Huff. Veldig glad for at jeg ikke kom i den situasjonen... Nå er eldstemann erfaren nok og klok nok til at jeg ville tålt det bedre - men rolig kommer jeg nok ikke til å være første gangen uansett.

Skaff deg noe beroligende for nervene - til deg selv :-)

Lucky you! :P

Jeg er så å si avholds, og kommer nok til å sitte stand-by ved tlf. så må være heeelt klar i toppen! ;)

Skrevet

Lucky you! :P

Jeg er så å si avholds, og kommer nok til å sitte stand-by ved tlf. så må være heeelt klar i toppen! ;)

Kanskje du skulle bestille en billett til deg selv også - så kan du holde øye med dem - kjøp med en hijab eller burka som forkledning :-)

Huff. Nei, skjønner at du ikke har lyst til dette, men det er jo litt sært å nekte også når det er så kort tid igjen til hun er 18...

Skrevet

Jeg tror jeg ville latt ho dra, men også ha tatt en alvorsprat på forhånd der jeg ville bedt ho vise seg tilliten verdig.Og for all del.. fremhev at ho er moden,fornuftig osv osv.

For siden ho ikke er myndig enda kunne du ha nektet henne å dra, men ville ho egentlig noengang ha tilgitt deg om du gjorde det?

Siden ho er moden og flink til å holde avtalersynes jeg du skal la henne dra. Men det er jo mulig å inngå avtale om at ho sender en melding hver dag eller noe slik at dere vet hvordan det går..

''Jeg tror jeg ville latt ho dra, men også ha tatt en alvorsprat på forhånd der jeg ville bedt ho vise seg tilliten verdig.Og for all del.. fremhev at ho er moden,fornuftig osv osv.''

Alvorspraten VET hun vil komme isåfall ja ;)

''For siden ho ikke er myndig enda kunne du ha nektet henne å dra, men ville ho egentlig noengang ha tilgitt deg om du gjorde det? '' Det er akkurat det ja :s *sukk*

''Siden ho er moden og flink til å holde avtalersynes jeg du skal la henne dra. Men det er jo mulig å inngå avtale om at ho sender en melding hver dag eller noe slik at dere vet hvordan det går..''

Har tenkt at OM hun får lov å reise så skal hun ringe hjem én gang pr dag ja. Og som noen nevnte lenger nede så bør ivhertfall én holde seg edru pr.kveld.... det var i grunnen en god ide.

Skrevet

Kanskje du skulle bestille en billett til deg selv også - så kan du holde øye med dem - kjøp med en hijab eller burka som forkledning :-)

Huff. Nei, skjønner at du ikke har lyst til dette, men det er jo litt sært å nekte også når det er så kort tid igjen til hun er 18...

HeHe

Der fikk jeg enda en god idé *s*

*noterer billett og burka på huskelisten*

Gjest Dessverre
Skrevet

Jeg har skremt meg opp i det siste pga filmer som Taken og Human Trafficking. Det er SÅ lett å bli lurt og å gå i fella, særlig hvis man er ung og naiv... Disse filmene handler om menneskehandel hvor unge jenter blir lurt og kidnappet og tvunget inn i sexindustrien.

Mulige framgangsmåter:

* En ung, kjekk gutt på alder med jenter på tur alene snakker til dem og er vennlig, høflig og ikke minst sjarmerende. Han foreslår å ta samme taxi for å "dele utgiftene på flere". ("Vi unge har jo ikke SÅ god råd...") På den måten finner han ut hvor de skal bo/bor og får smisket til seg annen viktig informasjon som han straks gir videre til de virkelige "tøffe gutta" som senere kommer og tar dem.

* Kjekke, sjarmerende, unge menn innynder seg og blir kjent med jenter på restauranter, diskotek, stranda o.l. og får på en eller annen utspekulert måte lurt jenter bort et stykke for så å voldta dem.

* Voldtektsdop i drinken, osv, osv,

Så KLARE regler må til for slike unge jenter. De må fortelles og forklares inngående om alle slike farer som lurer, og få regler for trygg adferd på turen. For det er en syk, syk verden vi lever i.

Gjest Dessverre
Skrevet

Jeg har skremt meg opp i det siste pga filmer som Taken og Human Trafficking. Det er SÅ lett å bli lurt og å gå i fella, særlig hvis man er ung og naiv... Disse filmene handler om menneskehandel hvor unge jenter blir lurt og kidnappet og tvunget inn i sexindustrien.

Mulige framgangsmåter:

* En ung, kjekk gutt på alder med jenter på tur alene snakker til dem og er vennlig, høflig og ikke minst sjarmerende. Han foreslår å ta samme taxi for å "dele utgiftene på flere". ("Vi unge har jo ikke SÅ god råd...") På den måten finner han ut hvor de skal bo/bor og får smisket til seg annen viktig informasjon som han straks gir videre til de virkelige "tøffe gutta" som senere kommer og tar dem.

* Kjekke, sjarmerende, unge menn innynder seg og blir kjent med jenter på restauranter, diskotek, stranda o.l. og får på en eller annen utspekulert måte lurt jenter bort et stykke for så å voldta dem.

* Voldtektsdop i drinken, osv, osv,

Så KLARE regler må til for slike unge jenter. De må fortelles og forklares inngående om alle slike farer som lurer, og få regler for trygg adferd på turen. For det er en syk, syk verden vi lever i.

Og det er egentlig ikke bare disse filmene som har fått meg til å se på utenlandske menn på den måten. Jeg har personlige egenopplevde erfaringer....

:-((((((((((((((((((((((((((((

Skrevet

Er det bare jenter som reiser ned?

Å ha med gutter gjør det iallefall tryggere for jentene.

Ingen av dem som kjenner noen litt eldre da som kan reise sammen med de? et par venninnger på 20-21 år?

Disse bruker som oftest å ta på seg en "morsrolle" uten å være mamma når de reiser med yngre ;)

Gjest småbarnsmammaen
Skrevet

Hvis hun er fornuftig og skjønner hvor farlig det kan bli om hun ikke følger visse regler så send henne av gårde.

Men gruer meg til den tida kommer for min 2-år gamle jente..

Husker selv jeg var 17 med falsk legitimasjon i England. Festa, pulte, nakenbada, drakk... Trodde jeg var gravid en stund.. Ble så og si kidnappa av to indiere i en bil og antasta. Klarte å sno oss unna.

Alt i alt gikk det ganske bra, men utrolig hvor naive vi var. Var vel flaks at det gikk bra.

Ville vært spesielt skeptisk for at de gikk alene, ble for fulle, ble skjenka. Kanskje har reiseselskapet gode tips om hvordan unge jenter bør passe på seg selv i syden. Dette har det jo vært mye om i media de siste årene.

Skrevet

*lol*

Likte det med den 35 års grensen ja!

Jeg kan nevne at hun reiser sammen med bestevenninnen som hun ble kjent med første skoledag på barneskolen, og med kjæresten sin gjennom 4 år. (ja, hun bruker p-piller) ;)

Jeg vet det er mye som taler for at hun skal få reise, men hun ER BARE 17 år fortsatt :S

Godt å høre at du skjønner meg.

Jeg hadde følt det betryggende at kjæresten var med :)

Skjønner deg absolutt godt, men du vil sikkert føle det på akkurat samme måten når hun er 18 og du ikke har så mye du skulle sagt ;) Like greit å få det overstått kanskje? ;)

Ta en samtale med henne der du forteller henne at det har vært uhyre vanskelig for deg å si ja til dette her, men på grunnlag av at du stoler sterkt på at hun er fornuftig så har du valgt å la henne få reise. Da føler hun at hun har litt å leve opp til og hun vil kanskje ha samtalen i bakhodet på turen?

Skrevet

Og det er egentlig ikke bare disse filmene som har fått meg til å se på utenlandske menn på den måten. Jeg har personlige egenopplevde erfaringer....

:-((((((((((((((((((((((((((((

Akkurat den biten har jeg ikke gjort meg noen bekymringer om ..... Hun reiser sammen med sin kjæreste gjennom fire år. Men du mener altså at det er den største bekymringen jeg bør gjøre meg?

Skrevet

*HAHA*

Får jeg lov å adoptere denne ideen til slike ting blir aktuelt her i heimen om noen år også? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...