Gå til innhold

17 åring til syden - Dilemma

Gjest ikke lett å kutte navlestrengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jenter som reiser ned?

Å ha med gutter gjør det iallefall tryggere for jentene.

Ingen av dem som kjenner noen litt eldre da som kan reise sammen med de? et par venninnger på 20-21 år?

Disse bruker som oftest å ta på seg en "morsrolle" uten å være mamma når de reiser med yngre ;)

De er tre jenter. Resten er gutter - den ene er kjæresten hennes, som da nærmer seg nitten år. (ca ett år mellom dem)

De er en vennegjeng som har holdt sammen siden begynnelsen av ungdomsskolen. (bestevenninne og hun har holdt sammen siden 1. skoledag på barneskolen)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

3

• Katt-ja

2

• løvinne71

2

• Humatus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis hun er fornuftig og skjønner hvor farlig det kan bli om hun ikke følger visse regler så send henne av gårde.

Men gruer meg til den tida kommer for min 2-år gamle jente..

Husker selv jeg var 17 med falsk legitimasjon i England. Festa, pulte, nakenbada, drakk... Trodde jeg var gravid en stund.. Ble så og si kidnappa av to indiere i en bil og antasta. Klarte å sno oss unna.

Alt i alt gikk det ganske bra, men utrolig hvor naive vi var. Var vel flaks at det gikk bra.

Ville vært spesielt skeptisk for at de gikk alene, ble for fulle, ble skjenka. Kanskje har reiseselskapet gode tips om hvordan unge jenter bør passe på seg selv i syden. Dette har det jo vært mye om i media de siste årene.

De er alle så å si jevngamle....noen vil være nærmere 19, mens hu mi vil være yngst med sine 17 år og 9 mndr....

Selv rørte jeg ikke alkohol før jeg var trollgammel. Jeg fikk lov å reise på skole til utlandet når jeg nettopp var fylt 17 år. Men jeg fant heller ikke på noe som helst tull da. Var nok ganske "kjedelig" i den alderen, sammelignet med denne gjengen ;)

Skrevet

Hvis hun er fornuftig og skjønner hvor farlig det kan bli om hun ikke følger visse regler så send henne av gårde.

Husker selv jeg var 17 med falsk legitimasjon i England. Festa, pulte, nakenbada, drakk... Trodde jeg var gravid en stund.. Ble så og si kidnappa av to indiere i en bil og antasta. Klarte å sno oss unna.

Alt i alt gikk det ganske bra, men utrolig hvor naive vi var. Var vel flaks at det gikk bra.

Ville vært spesielt skeptisk for at de gikk alene, ble for fulle, ble skjenka. Kanskje har reiseselskapet gode tips om hvordan unge jenter bør passe på seg selv i syden. Dette har det jo vært mye om i media de siste årene.

.'' Festa, pulte, nakenbada, drakk.''

skaper mange bilder oppe i hodet mitt du nå! :P

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har skremt meg opp i det siste pga filmer som Taken og Human Trafficking. Det er SÅ lett å bli lurt og å gå i fella, særlig hvis man er ung og naiv... Disse filmene handler om menneskehandel hvor unge jenter blir lurt og kidnappet og tvunget inn i sexindustrien.

Mulige framgangsmåter:

* En ung, kjekk gutt på alder med jenter på tur alene snakker til dem og er vennlig, høflig og ikke minst sjarmerende. Han foreslår å ta samme taxi for å "dele utgiftene på flere". ("Vi unge har jo ikke SÅ god råd...") På den måten finner han ut hvor de skal bo/bor og får smisket til seg annen viktig informasjon som han straks gir videre til de virkelige "tøffe gutta" som senere kommer og tar dem.

* Kjekke, sjarmerende, unge menn innynder seg og blir kjent med jenter på restauranter, diskotek, stranda o.l. og får på en eller annen utspekulert måte lurt jenter bort et stykke for så å voldta dem.

* Voldtektsdop i drinken, osv, osv,

Så KLARE regler må til for slike unge jenter. De må fortelles og forklares inngående om alle slike farer som lurer, og få regler for trygg adferd på turen. For det er en syk, syk verden vi lever i.

Jeg tror det er svært liten sjanse for at jentene skal bli utsatt for trackficking o.l., selv om det selvfølgelig alltid er en viss fare.

Tror det er mye større fare for at jenter på sin første sydentur er "sin egen fiende"; de vil feste, drikke, flørte og være litt gærne, og da kan mye skje.

Har vært der selv! ;)

Nå fikk jeg inntrykk av at trådstarters datter reiste med kjæreste, og det er selvfølgelig langt tryggere.

Og heldigvis går det stort sett bra!

Gjest småbarnsmammaen
Skrevet

De er alle så å si jevngamle....noen vil være nærmere 19, mens hu mi vil være yngst med sine 17 år og 9 mndr....

Selv rørte jeg ikke alkohol før jeg var trollgammel. Jeg fikk lov å reise på skole til utlandet når jeg nettopp var fylt 17 år. Men jeg fant heller ikke på noe som helst tull da. Var nok ganske "kjedelig" i den alderen, sammelignet med denne gjengen ;)

Hvis de har hodet på rette plassen og følger visse regler for å holde seg trygge så går det nok bra. Stort alkoholinntak i seg selv er kanskje ikke farlig, men de bør være klar over farene i trafikken, ift svømming, dop i drinken,uttørking, voldtekter, seksuelt overførbare sykdommer osv.... Mye som kan skje, men det kan det jo her hjemme også... De er kanskje mer forsiktige der..

Skrevet

''Festa, pulte, nakenbada, drakk...''

*hehe* Det presterte jeg å gjøre på sydentur (hele familien på tur), da jeg var 17. Trenger ikke å være på venninnetur langt borte for å få til dette.

Skrevet

Jeg tror det er svært liten sjanse for at jentene skal bli utsatt for trackficking o.l., selv om det selvfølgelig alltid er en viss fare.

Tror det er mye større fare for at jenter på sin første sydentur er "sin egen fiende"; de vil feste, drikke, flørte og være litt gærne, og da kan mye skje.

Har vært der selv! ;)

Nå fikk jeg inntrykk av at trådstarters datter reiste med kjæreste, og det er selvfølgelig langt tryggere.

Og heldigvis går det stort sett bra!

''Nå fikk jeg inntrykk av at trådstarters datter reiste med kjæreste, og det er selvfølgelig langt tryggere.

Og heldigvis går det stort sett bra! ''

Hvis hun får lov så er det i følge med kjærsten gjennom fire år (fire og et halvt faktisk) og bestevenninnen gjennom 13 år og dennes kjæreste gjennom ett år pluss ca 4 andre venner.....

Og ja, heldigvis går det stort sett bra. Men det kommer til å være en uke med mye magetrøbbel på undertegnede om hun reiser gitt ;)

Skrevet

*hehe* Det presterte jeg å gjøre på sydentur (hele familien på tur), da jeg var 17. Trenger ikke å være på venninnetur langt borte for å få til dette.

Betryggende å høre *ler*

Gjest småbarnsmammaen
Skrevet

De er tre jenter. Resten er gutter - den ene er kjæresten hennes, som da nærmer seg nitten år. (ca ett år mellom dem)

De er en vennegjeng som har holdt sammen siden begynnelsen av ungdomsskolen. (bestevenninne og hun har holdt sammen siden 1. skoledag på barneskolen)

Bra det er med gutter. Snakk litt med guttene så kanskje de passer litt på jentene. ;) Det går sikkert fint det her.

Gjest småbarnsmammaen
Skrevet

Nei, slikt kan en alltids gjøre i Tønsberg, på Hamar, i Bergen og i Voss også. :P

Skrevet

Har lest hele tråden. Siden hun skal reise sammen med gode venninner, kamerater og kjæresten, OG fyller 18 noen måneder etter, så ville jeg nok ha sagt ja til turen.

Men sikkert lurt å ta en alvorsprat med henne om hva som kan skje og hva de bør være obs på.

Skrevet

Jeg ville sagt ja, ettesom hun reiser med en så stor gjeng og i tillegg sammen med kjæresten.

Jeg ser en under her nevner faren for traficking osv - personlig ville ikke dét vært min største bekymring da sjansen er såpass liten. Jeg ville heller vært bekymret for hva som kan skje dersom hun drikker for mye og mister kontrollen og slike ting. Jeg ville tatt en prat med henne om sånt før hun dro.

Skrevet

I motsetning til mange her, har jeg en tenåringsdatter. Hun er 19 år nå og født sent i august, så jeg kjenner problemstillingen. Hos oss var det ikke syden som sto på programmet den sommeren hun skulle bli 18, men Roskildefestivalen. Jeg lot henne reise, og det gikk greit. Men hun er en ansvarlig type, som hadde mestret frihet under ansvar tidligere.

Jeg ser nedi her at de har tenkt seg til Mallorca. Det er et atskillig bedre reisemål enn de typiske rølpe- og grøftefyll-stedene. Spesielt hvis de unngår de "gamle" sydenstedene med bare høyblokker og barer, som Magaluf. Men jeg tviler vel på at du får dem til å velge Alcudia :-)

Ikke lag så mange regler at de blir nødt til å bryte dem. Snakk ordentlig med henne, fortell konkret hva du er redd for, og bli enige om noen fornuftige forholdsregler. Kidnapping osv. hadde ikke bekymret meg et øyeblikk, men det er lurt å tenke over hvor man oppbevarer verdisaker, hva man gjør hvis passet blir stjålet, hvordan man passer på hverandre slik at alle kommer seg tilbake til hotellet om natten, osv. Alle trenger selvsagt ikke gjøre det samme hele tiden - f.eks. kan hun og kjæresten ta det litt pent innimellom hvis de synes det blir i meste laget med festing - men ingen bør etterlates alene.

Det er veldig positivt at du kjenner alle i reisefølget. Det har lettere for å skli ut dersom det er med noen litt mer perifere som plutselig setter en helt annen standard og fnyser av hvor pysete de andre er.

Send med henne et innholdsrikt reiseapotek. Det er mer realistisk å få slike trivielle plager, som å bli utsatt for noe kriminelt.

La henne reise, men gjør det klart at denne tilliten kan bli erstattet av årelang skepsis dersom hun misbruker den.

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, så dette kan ha vært sagt før...

Men tillater reiseselskapene at hun reiser "alene" når hun er under 18 år da??

Noen selskaper har 18 års-grense, og krever at umyndige må ha følge med minst en "voksen" person, og da regnes ikke 18-19 åringer som voksne, men aldersgrensen er på 25 år eller noe sånt.

Slike reglene har ihvertfall blitt innført på bl.a båt-turer til danmark vet jeg..

Og jeg tror det har blitt litt strengere krav også på sydenturer.

Mener å huske at det var ganske stort fokus på dette temaet for noen år siden. Altså at ungdommer dro til syden og drakk seg sanseløse, og kunne bli utsatt for både ran og overgrep.

Reiseselskapene ble kraftig kritisert for å ikke nærmest legge tilrette for dette ved å reklamere med "fylle-turer" og fordi de tillot svært unge ungdommer å reise alene..

Har dere undersøkt dette?

Skrevet

Om de har med gutter så ville jeg ha følt meg mye tryggere:)

Om dere foreldre kan gå sammen og avtale at de er sammen mesteparten av tiden.

Det er desverre så mye som kan skje på en sånn tur, har desverre opplevd det selv. Og da var jeg en voksen kvinne, faktisk sammen med kjæresten og 4 av hans kompiser. Opplevde å bli dopet ned av en bartender, men heldigvis skjønnte jeg hva som holdt på å skje og fikk komt meg på toalettet for å kaste opp, veldig mange jenter såg dette og valgte å forlate uteplassen i frykt for at det samme skulle skje dem.

Kom meg heldigvis tilbake til hotellet, der jeg møtte på noen nederlendere som hjalp meg med å komme utav den ubehagelige "rusen"

Gjest -Vondt å være redd
Skrevet

Uff... du har sikkert litt rett, men.... uff..... :) *sukk*

Føler sånn med deg. Har to ungdommer selv på 16 og 19. De oppfører seg veldig fint, men likevel synest jeg at jeg bekymrer meg hele tiden.Griner nesten med tanken på at jeg også snart kanskje må sende min datter på 16 til Syden eller andre turer.

Ikke for å skremme deg altså, bare litt medfølelse. Og heldigvis er som regel de fleste bekymringene helt uten grunn:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har vært i denne situasjonen. Min datter som nå er 19 ønsket for to år siden å dra til Alcudia med en vennegjeng. Hun var på det tidspunkt 17 år og 8 mndr. Både far og jeg jeg sa nei( vi var for en gangs skyld enige).

Vår datter er også er også veldig ordetntlig og ansvarlig og drikker seg ikke sanseløst beruset, men hun hadde ennå ikke fylt 18 i motsetning til de fleste i vennegjengen. Grunnnen til vårt avslag var for det første at hun var under 18, at at de skulle bo det største partyhotellet på stedet og at noen av vennene hennes er litt for glad i å feste. Vi var vel egentlig ikke redde for hva hun kunne finne på, men at hun kunne bli dratt med på ting hun ikke selv ønsket.

Vårt avslag var langt fra populært og vi hadde våre fighter gjennom sommeren men vi valgte heller det enn å la henne reise.

Skrevet

Bra det er med gutter. Snakk litt med guttene så kanskje de passer litt på jentene. ;) Det går sikkert fint det her.

Skal ta en prat med kjæresten hennes ihvertfall, føler at jeg er litt på gli... sånn litt motvillig egentlig :S

Og det vil nå helst gå bra som de sier :)

Skrevet

Har lest hele tråden. Siden hun skal reise sammen med gode venninner, kamerater og kjæresten, OG fyller 18 noen måneder etter, så ville jeg nok ha sagt ja til turen.

Men sikkert lurt å ta en alvorsprat med henne om hva som kan skje og hva de bør være obs på.

''Har lest hele tråden. Siden hun skal reise sammen med gode venninner, kamerater og kjæresten, OG fyller 18 noen måneder etter, så ville jeg nok ha sagt ja til turen.

Men sikkert lurt å ta en alvorsprat med henne om hva som kan skje og hva de bør være obs på.''

Jeg føler jeg er på gli mot et ja.....

Og alvorspraten(e) kan du være brennsikker på vil komme i såfall :)) Takk for innspill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...