Gå til innhold

17 åring til syden - Dilemma

Gjest ikke lett å kutte navlestrengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I motsetning til mange her, har jeg en tenåringsdatter. Hun er 19 år nå og født sent i august, så jeg kjenner problemstillingen. Hos oss var det ikke syden som sto på programmet den sommeren hun skulle bli 18, men Roskildefestivalen. Jeg lot henne reise, og det gikk greit. Men hun er en ansvarlig type, som hadde mestret frihet under ansvar tidligere.

Jeg ser nedi her at de har tenkt seg til Mallorca. Det er et atskillig bedre reisemål enn de typiske rølpe- og grøftefyll-stedene. Spesielt hvis de unngår de "gamle" sydenstedene med bare høyblokker og barer, som Magaluf. Men jeg tviler vel på at du får dem til å velge Alcudia :-)

Ikke lag så mange regler at de blir nødt til å bryte dem. Snakk ordentlig med henne, fortell konkret hva du er redd for, og bli enige om noen fornuftige forholdsregler. Kidnapping osv. hadde ikke bekymret meg et øyeblikk, men det er lurt å tenke over hvor man oppbevarer verdisaker, hva man gjør hvis passet blir stjålet, hvordan man passer på hverandre slik at alle kommer seg tilbake til hotellet om natten, osv. Alle trenger selvsagt ikke gjøre det samme hele tiden - f.eks. kan hun og kjæresten ta det litt pent innimellom hvis de synes det blir i meste laget med festing - men ingen bør etterlates alene.

Det er veldig positivt at du kjenner alle i reisefølget. Det har lettere for å skli ut dersom det er med noen litt mer perifere som plutselig setter en helt annen standard og fnyser av hvor pysete de andre er.

Send med henne et innholdsrikt reiseapotek. Det er mer realistisk å få slike trivielle plager, som å bli utsatt for noe kriminelt.

La henne reise, men gjør det klart at denne tilliten kan bli erstattet av årelang skepsis dersom hun misbruker den.

''Jeg ser nedi her at de har tenkt seg til Mallorca. Det er et atskillig bedre reisemål enn de typiske rølpe- og grøftefyll-stedene. Spesielt hvis de unngår de "gamle" sydenstedene med bare høyblokker og barer, som Magaluf. Men jeg tviler vel på at du får dem til å velge Alcudia :-)''

He He. Kanskje jeg kan innbille dem at Alcudia er den perfekte plassen? ;)

''Ikke lag så mange regler at de blir nødt til å bryte dem. Snakk ordentlig med henne, fortell konkret hva du er redd for, og bli enige om noen fornuftige forholdsregler. Kidnapping osv. hadde ikke bekymret meg et øyeblikk, men det er lurt å tenke over hvor man oppbevarer verdisaker, hva man gjør hvis passet blir stjålet, hvordan man passer på hverandre slik at alle kommer seg tilbake til hotellet om natten, osv. Alle trenger selvsagt ikke gjøre det samme hele tiden - f.eks. kan hun og kjæresten ta det litt pent innimellom hvis de synes det blir i meste laget med festing - men ingen bør etterlates alene.''

Godt poeng med ikke FOR mange regler, men jeg ser for meg at hun må ringe hjem én gang pr.dag + alle de andre "vanlige greiene" om fornuftig oppførsel.

''Det er veldig positivt at du kjenner alle i reisefølget. Det har lettere for å skli ut dersom det er med noen litt mer perifere som plutselig setter en helt annen standard og fnyser av hvor pysete de andre er.''

Det er en grei gjeng som passer godt på hverandre, men de har tatt seg en fest i ny og ne i over to år nå, så det blir ikke sånn: "nå er vi endelig atten og alene og nå skal vi SKIKKELIG feste" (håper jeg da) *s*

''Send med henne et innholdsrikt reiseapotek. Det er mer realistisk å få slike trivielle plager, som å bli utsatt for noe kriminelt.''

Godt poeng igjen: Jeg har et slikt liggende, det skal hun i tilfelle få med seg ja :)

''La henne reise, men gjør det klart at denne tilliten kan bli erstattet av årelang skepsis dersom hun misbruker den. ''

Jeg heller mot et ja.... har lovet henne tilbakemelding i løpet av helgen. Men vet ikke hva jeg skal "true" med om det blir en rølpetur. Noen uker etter at hun er hjemme er hun myndig og kan gjøre som hun vil *s* *sukk*

ikke lett dette her... men takk for langt og godt svar :)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

3

• Katt-ja

2

• løvinne71

2

• Humatus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Her er forresten en tråd som tar opp samme tema:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3864987

Jeg ser at jeg mente omtrent det samme da - forutsatt at ikke reisemålet er et typisk rølpested.

Takk for linken :) Var ganske likt tilfelle.

Gjør et forsøk på å få svar av trådstarteren der om hvordan det gikk :))

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, så dette kan ha vært sagt før...

Men tillater reiseselskapene at hun reiser "alene" når hun er under 18 år da??

Noen selskaper har 18 års-grense, og krever at umyndige må ha følge med minst en "voksen" person, og da regnes ikke 18-19 åringer som voksne, men aldersgrensen er på 25 år eller noe sånt.

Slike reglene har ihvertfall blitt innført på bl.a båt-turer til danmark vet jeg..

Og jeg tror det har blitt litt strengere krav også på sydenturer.

Mener å huske at det var ganske stort fokus på dette temaet for noen år siden. Altså at ungdommer dro til syden og drakk seg sanseløse, og kunne bli utsatt for både ran og overgrep.

Reiseselskapene ble kraftig kritisert for å ikke nærmest legge tilrette for dette ved å reklamere med "fylle-turer" og fordi de tillot svært unge ungdommer å reise alene..

Har dere undersøkt dette?

''Men tillater reiseselskapene at hun reiser "alene" når hun er under 18 år da?? ''

Det har jeg ikke undersøkt.... men det hadde vært flottings om de hadde gjort det så enkelt for meg :))

Gjest ikke lett å kutt navlestrengen
Skrevet

Om de har med gutter så ville jeg ha følt meg mye tryggere:)

Om dere foreldre kan gå sammen og avtale at de er sammen mesteparten av tiden.

Det er desverre så mye som kan skje på en sånn tur, har desverre opplevd det selv. Og da var jeg en voksen kvinne, faktisk sammen med kjæresten og 4 av hans kompiser. Opplevde å bli dopet ned av en bartender, men heldigvis skjønnte jeg hva som holdt på å skje og fikk komt meg på toalettet for å kaste opp, veldig mange jenter såg dette og valgte å forlate uteplassen i frykt for at det samme skulle skje dem.

Kom meg heldigvis tilbake til hotellet, der jeg møtte på noen nederlendere som hjalp meg med å komme utav den ubehagelige "rusen"

Det er litt betryggende at guttene er med ja. Kjærsten er slik som jeg kjenner han en fornuftig fyr som ikke drikker seg stupfull på fest.... tror han vil vise litt ansvar mot sin kjære i tilfelle de får lov å reise.

ps. ikke kjekt å høre om din opplevelse, men godt det gikk bra da ;)

Skrevet

Føler sånn med deg. Har to ungdommer selv på 16 og 19. De oppfører seg veldig fint, men likevel synest jeg at jeg bekymrer meg hele tiden.Griner nesten med tanken på at jeg også snart kanskje må sende min datter på 16 til Syden eller andre turer.

Ikke for å skremme deg altså, bare litt medfølelse. Og heldigvis er som regel de fleste bekymringene helt uten grunn:)

Lykke til!

Takk for medfølelsen. Setter pris på at du tok deg tid å vise meg den omtanken :)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Har lest hele tråden. Siden hun skal reise sammen med gode venninner, kamerater og kjæresten, OG fyller 18 noen måneder etter, så ville jeg nok ha sagt ja til turen.

Men sikkert lurt å ta en alvorsprat med henne om hva som kan skje og hva de bør være obs på.''

Jeg føler jeg er på gli mot et ja.....

Og alvorspraten(e) kan du være brennsikker på vil komme i såfall :)) Takk for innspill.

''Og alvorspraten(e) kan du være brennsikker på vil komme i såfall :)) Takk for innspill.''

Klart hun må reise;) Du stoler på jenta di, så hun har sikkert fått nok pep-talk, til å klare seg i livet sitt;)

De er mange til å passe på hverandre, og ikke _alle_ ungdommer drikker seg snydens, uansett hvor de er...

Hun vet sikkert også, at man aldri bør gå alene midt på natten!

Skjønner veldig godt dine bekymringer, men om ikke ungdommen har agert helt forferdelig tidligere, så må man klippe den navlestrengen;)

Lykke til;)

Skrevet

Jeg har vært i denne situasjonen. Min datter som nå er 19 ønsket for to år siden å dra til Alcudia med en vennegjeng. Hun var på det tidspunkt 17 år og 8 mndr. Både far og jeg jeg sa nei( vi var for en gangs skyld enige).

Vår datter er også er også veldig ordetntlig og ansvarlig og drikker seg ikke sanseløst beruset, men hun hadde ennå ikke fylt 18 i motsetning til de fleste i vennegjengen. Grunnnen til vårt avslag var for det første at hun var under 18, at at de skulle bo det største partyhotellet på stedet og at noen av vennene hennes er litt for glad i å feste. Vi var vel egentlig ikke redde for hva hun kunne finne på, men at hun kunne bli dratt med på ting hun ikke selv ønsket.

Vårt avslag var langt fra populært og vi hadde våre fighter gjennom sommeren men vi valgte heller det enn å la henne reise.

Her er det far som er mest positiv innstilt. Jeg er veeeldig i tvil men heller mot et ja nå.

Har hu di vært i syden i ettertid? Og hva sier hun om avslaget nå i ettertid?

Takk for innspill. :)

Gjest -Vondt å være redd
Skrevet

Takk for medfølelsen. Setter pris på at du tok deg tid å vise meg den omtanken :)

Jeg satte pris på å høre at det er flere som meg:) Synest "alle" foreldre er så avslappa.

Men det må da være lov og være litt hønemor og engstelig også.

Tror at vi er veldig normale:)

Håper den evt.sydenturen ordner seg på aller beste måte.

peppermyntete
Skrevet

''Nå fikk jeg inntrykk av at trådstarters datter reiste med kjæreste, og det er selvfølgelig langt tryggere.

Og heldigvis går det stort sett bra! ''

Hvis hun får lov så er det i følge med kjærsten gjennom fire år (fire og et halvt faktisk) og bestevenninnen gjennom 13 år og dennes kjæreste gjennom ett år pluss ca 4 andre venner.....

Og ja, heldigvis går det stort sett bra. Men det kommer til å være en uke med mye magetrøbbel på undertegnede om hun reiser gitt ;)

''Hvis hun får lov så er det i følge med kjærsten gjennom fire år (fire og et halvt faktisk) og bestevenninnen gjennom 13 år og dennes kjæreste gjennom ett år pluss ca 4 andre venner.....''

Ut i fra dette synes jeg faktisk det ville vært dårlig gjort å ikke la henne dra. Både fordi hun av "vilkårlige årsaker" da går glipp av morsomme minner de andre senere vil ha, men også fordi bestevenninnen og kjæresten sannsynligvis vil savne henne der. De skal jo ikke Honduras eller Rwanda akkurat. Jeg går dessuten ut fra at minst én i følget har vært i "syden" før og kan utvise et minimumsnivå av normalt reisevett? Jeg anser dette som et lavrisikoprosjekt.

Tusenvis av norske ungdommer reiser til syden hvert år. Det er ikke på denne typen turer at det skjer fæle ting.

Skrevet

Takk for linken :) Var ganske likt tilfelle.

Gjør et forsøk på å få svar av trådstarteren der om hvordan det gikk :))

Hun er er fremdeles, men under et annet nick. Så du hører nok fra henne.

Skrevet

Mine barn får ikke reise på slike turer før de blir 30..;o)

Jeg skjønner at dette er vanskelig, men ville det egentlig blitt lettere om hun reiste tre mnd senere? Ville ikke den sammen angsten vært der selv om hun var 18?

Jeg ville nok latt henne dra, iom at hun blir 18 samme året.

Skrevet

''Hvis hun får lov så er det i følge med kjærsten gjennom fire år (fire og et halvt faktisk) og bestevenninnen gjennom 13 år og dennes kjæreste gjennom ett år pluss ca 4 andre venner.....''

Ut i fra dette synes jeg faktisk det ville vært dårlig gjort å ikke la henne dra. Både fordi hun av "vilkårlige årsaker" da går glipp av morsomme minner de andre senere vil ha, men også fordi bestevenninnen og kjæresten sannsynligvis vil savne henne der. De skal jo ikke Honduras eller Rwanda akkurat. Jeg går dessuten ut fra at minst én i følget har vært i "syden" før og kan utvise et minimumsnivå av normalt reisevett? Jeg anser dette som et lavrisikoprosjekt.

Tusenvis av norske ungdommer reiser til syden hvert år. Det er ikke på denne typen turer at det skjer fæle ting.

''Ut i fra dette synes jeg faktisk det ville vært dårlig gjort å ikke la henne dra. Både fordi hun av "vilkårlige årsaker" da går glipp av morsomme minner de andre senere vil ha, men også fordi bestevenninnen og kjæresten sannsynligvis vil savne henne der. De skal jo ikke Honduras eller Rwanda akkurat.''

Jeg har en tendens til å være enig! ;)

''Jeg går dessuten ut fra at minst én i følget har vært i "syden" før og kan utvise et minimumsnivå av normalt reisevett? ''

Min datter er veldig reisevant. Har vært på ca to utenlandsreiser hvert år nesten siden hun ble født.''Jeg anser dette som et lavrisikoprosjekt'' Det gjør faktisk godt å høre.

''

Tusenvis av norske ungdommer reiser til syden hvert år. Det er ikke på denne typen turer at det skjer fæle ting.''

Men, tenk hvis... om, at og så videre....... iiiiiik :)))

Skrevet

Bra det er med gutter. Snakk litt med guttene så kanskje de passer litt på jentene. ;) Det går sikkert fint det her.

Min erfaring er at guttene ofte er de største "festløvene" da. Og at de faktisk lettere roter seg borti bråk eller situasjoner som kan bli ubehagelige.

Jeg ville derfor ikke stolt på at gutter i den alderen var istand til å "passe" så mye på jentene.

Jeg ville tvert imot tenkt at "festglade" gutter mer sannsynlig kunne dratt jentene inn i situasjoner som de kanskje ikke ville rotet seg inn i på egenhånd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...