Gå til innhold

Pisking...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også store problemer med om vi skulle innføre en slik straffemetode ja. Ikke at det ikke er noe jeg kunne tenkt meg å gitt en real omgang god, gammeldags juling, men dette er å gå langt over streken.

Og ikke minst - hvem skal ha denne jobben med selve piskingen?

Skrevet

Jeg har også store problemer med om vi skulle innføre en slik straffemetode ja. Ikke at det ikke er noe jeg kunne tenkt meg å gitt en real omgang god, gammeldags juling, men dette er å gå langt over streken.

''Og ikke minst - hvem skal ha denne jobben med selve piskingen?''

Sant nok ;-)

Skrevet

Forslaget er interessant. Ikke fordi vi burde innføre fysisk avstraffelse og tortur, men fordi samfunnet burde ha en debatt på fengselsstraff og psykisk smerte. Mange mener jo at Norges bruk av varetekt, for eksempel, er en form for tortur.

Skrevet

Forslaget er interessant. Ikke fordi vi burde innføre fysisk avstraffelse og tortur, men fordi samfunnet burde ha en debatt på fengselsstraff og psykisk smerte. Mange mener jo at Norges bruk av varetekt, for eksempel, er en form for tortur.

''... men fordi samfunnet burde ha en debatt på fengselsstraff og psykisk smerte.''

Ja,- det er jo sant... Jeg følte det bare litt surrealistisk da jeg hørte det i en kjapp nyhetsoppdatering på radioen - men hvis det var det som var poenget med å ta det opp, skjønner jeg det jo..

Gjest Candy Dong
Skrevet

''Jeg har også store problemer med om vi skulle innføre en slik straffemetode ja. Ikke at det ikke er noe jeg kunne tenkt meg å gitt en real omgang god, gammeldags juling, men dette er å gå langt over streken.''

Kanskje de kriminelle kunne få velge: 100 piskeslag og ferdig med det, eller 3 års fengsel?

Gjest utrolig teit forslag fra denne professoren
Skrevet

De pårørende til alle ofre de har voldtatt, torturert og drept, er jo èn gruppe som kan påta seg en slik jobb...

Men det finnes jo mange kriminelle handlinger som fortjener straff. Kanskje ofrene selv også kan utføre slik pisking?

(Huff, egentlig er jeg ikke for noen form for fysisk avstraffelse. Det er gammeldags og primitivt).

Gjest utrolig teit forslag fra denne professoren
Skrevet

De pårørende til alle ofre de har voldtatt, torturert og drept, er jo èn gruppe som kan påta seg en slik jobb...

Men det finnes jo mange kriminelle handlinger som fortjener straff. Kanskje ofrene selv også kan utføre slik pisking?

(Huff, egentlig er jeg ikke for noen form for fysisk avstraffelse. Det er gammeldags og primitivt).

-og så har vi jo dem som ville ha opplevd en form for glede og tilfredsstillelse under piskingen, så da blir det jo ingen straff men belønning...

;-)

Gjest Candy Dong
Skrevet

Mer en det noe mer primitivt å låse folk inne på 8kvm i 12-15 år?

Gjest utrolig teit forslag fra...
Skrevet

Ja, faktisk. Her i Norge har de det jo godt på cellene sine i tillegg. ;-)

Gjest Candy Dong
Skrevet

Ja, faktisk. Her i Norge har de det jo godt på cellene sine i tillegg. ;-)

Er du sikker på at de innsatte er enig i det?

Skrevet

Det er noe med at enkelte ganger så er forbrytelser av en slik karakter at samfunnet bør skånes for å ha slike folk i friluft.

Jeg tenker f.eks på 18-åringen som drepte Oda. Han bør sperres inne i mange år, for han er farlig å ha ute i samfunnet.

Gjest Candy Dong
Skrevet

Det er noe med at enkelte ganger så er forbrytelser av en slik karakter at samfunnet bør skånes for å ha slike folk i friluft.

Jeg tenker f.eks på 18-åringen som drepte Oda. Han bør sperres inne i mange år, for han er farlig å ha ute i samfunnet.

Men er han noe mindre farlig om 10 år?

Gjest Elextra
Skrevet

Men er han noe mindre farlig om 10 år?

''Men er han noe mindre farlig om 10 år?

''

Det er vel nettopp i slike tilfeller der man er i tvil om dét at det idømmes forvaring.

Gjest Candy Dong
Skrevet

''Men er han noe mindre farlig om 10 år?

''

Det er vel nettopp i slike tilfeller der man er i tvil om dét at det idømmes forvaring.

Men man kunne jo få 100 piskeslag i steden for 30-dagers pallesnekring.

Gjest Elextra
Skrevet

Men man kunne jo få 100 piskeslag i steden for 30-dagers pallesnekring.

Ja, det hadde jo vært billig for både samfunnet og den straffede (forutsatt inntektstap ved innesperring) :-).

Jeg synes faktisk det er en interessant diskusjon.

Skrevet

Er du sikker på at de innsatte er enig i det?

Det er de helt sikkert ikke. Men kom ikke her og si at innsatte i Norge ikke har det veeeeldig mye bedre enn om de skulle vært satt inn i et hvilket som helst annet land.

Gjest Candy Dong
Skrevet

Det er de helt sikkert ikke. Men kom ikke her og si at innsatte i Norge ikke har det veeeeldig mye bedre enn om de skulle vært satt inn i et hvilket som helst annet land.

Det har du helt rett i. Men samfunnsøkonomisk er det trolig lurere med litt pisking, og ferdig med det (for mindre alvorlige forbrytelser, eg. fyllekjøring eller dyrking av marihuana).

Skrevet

Det har du helt rett i. Men samfunnsøkonomisk er det trolig lurere med litt pisking, og ferdig med det (for mindre alvorlige forbrytelser, eg. fyllekjøring eller dyrking av marihuana).

Dette er egentlig en interessant diskusjon.

Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg synes. Pisking bør definitivt ikke være et alternativ for alvorlige forbrytelser, det ville vært å slippet for billig unna. Men for mindre alvorlige forbrytelser så hadde det kanskje vært et alternativ. Det er såpass fjernt at det er litt vanskelig å ta stilling til.

Gjest hvem,hva,hvor,hvorfor
Skrevet

Det er noe som heter at vold avler vold. Tror ikke en som blir pisket blir noe vennligere stemt imot samfunnet akkurat.

Er jo heller ikke for å stenge folk inne i mange år, men det er jo for å beskytte oss andre. Håper bare at fengslene har store nok ressurser til å lære dem noe om rett og galt mens de sitter inne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...