Gå til innhold

Hvor gammel snakker du?

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• tusseline

2

• fresja

1

• meg__123!

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola
Skrevet

55.. Nå skal det sies at jeg skriver mer "gammelmodig" enn jeg snakker ;-)

Forøvrig synes jeg testen er ganske dårlig laget. Ukonsekvent i oppsettet, og alle svarene er slett ikke korrekte, slik det påstås i innledningen.

Gjest kinelle
Skrevet

55.. Nå skal det sies at jeg skriver mer "gammelmodig" enn jeg snakker ;-)

Forøvrig synes jeg testen er ganske dårlig laget. Ukonsekvent i oppsettet, og alle svarene er slett ikke korrekte, slik det påstås i innledningen.

helt enig med deg! Var ikke helt enig med fasiten overalt.

Jeg også skriver nok også mye mer gammeldags enn jeg snakker. Jeg vet jo at d'en er borte i stod, men klarer ikke skrive forsto eller sto uten den d'en. Og h'er som er blitt borte - som hveranda, veranda blir helt feil.

Skrevet

Jeg fikk 59 poeng.. ikke helt fornøyd med den

Oldinger - jeg ble bare 49 jeg :P

Skrevet

jeg ble 46 år :P

75 år, men ser jeg klikket feil på ene spørsmålet, så det ville blitt 66. Jeg kjenner mange gamle ord, da jeg er oppvokst i en avkrok.

Skrevet

Denne gangen ble jeg 75 år. Jeg har tatt den tidligere, og mener å huske at jeg da ble litt yngre, men begge ganger adskillig eldre språklig enn kroppslig:-)

Skrevet

Jeg fikk 59 poeng.. ikke helt fornøyd med den

Hvorfor er du ikke helt fornøyd?

I en slik setting synes jeg det er en hedersbeetegnelse å bli gammel! For å bli "ung" i denne testen, må man jo faktisk si slike skrekkelige ting som "vinduet knuser" og "jeg vil bli en lege". Bedre da å være litt gammel ;-)

Skrevet

Hvorfor er du ikke helt fornøyd?

I en slik setting synes jeg det er en hedersbeetegnelse å bli gammel! For å bli "ung" i denne testen, må man jo faktisk si slike skrekkelige ting som "vinduet knuser" og "jeg vil bli en lege". Bedre da å være litt gammel ;-)

Hva i himmelens navn er galt med å si "Vinduet knuser"????

Hvis noen spiller fotball, og en ser ballen gå i vinduet, så kan en da rope "Vinduet knuser!!!!???

Og jeg trodde jeg skrev konservativt...

Skrevet

Hvis noen spiller fotball, og en ser ballen gå i vinduet, så kan en da rope "Vinduet knuser!!!!???

Hva er det vinduet knuser, da?

Knuse er et transitivt verb, det krever et objekt. Det er ballen som knuser vinduet. Vinduet knuses.

Gjest overlærer Saugestad
Skrevet

Knuse er et transitivt verb, det krever et objekt. Det er ballen som knuser vinduet. Vinduet knuses.

Helt korrekt!!!

Skrevet

*s* Av de to alternativene "vinduet knuser" og "vinduet ble knust" ville jeg garantert velge det siste. :-)

Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*

Skrevet

Ah, takk! :-) Jeg husker ikke alle de grammatiske betegnelsene, men ryggmarsfølelsen sa meg at "vinduet knuser" ikke lyder bra.

Skrevet

Mange ganger føler jeg meg som en gammel kjærring sammen med andre 32åringer, nå fikk jeg svaret på det. Jeg snakker som en snart 50åring ikke rart andre fremstår som rene ungdommen sammen med meg.

Gjest eldgammel
Skrevet

75 år, men ser jeg klikket feil på ene spørsmålet, så det ville blitt 66. Jeg kjenner mange gamle ord, da jeg er oppvokst i en avkrok.

jaja, jeg ble 80. Står nok dårlig til....

Skrevet

Mener du at det ikke er lov å si "Vasen datt i golvet og knuste"?

Dette har jeg aldri hørt før. Er du sikker på at det er transitivt verb? Jeg har i alle fall brukt verbet uten objekt mange ganger - men jeg kan helt klart like gjerne si "Vinduet ble knust"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...