Gå til innhold

Blåresept - kan man få giro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter for jeg er på tampen av trygda og store regninger... Og jeg ville klart meg med insulin fram til neste utbetaling hadde det ikke vært for at jeg var uheldig og fikk frostskadd noe av det jeg har... Noen får jeg alltids lånt penger av, men det er så utrolig flaut å spørre.... Og jeg som pleier å være så prik med sånt.... grrrrmf

Skrevet

Kan apoteket i denne situasjonen gi meg en regning i stedet?

Skrevet

Kan apoteket i denne situasjonen gi meg en regning i stedet?

Det tror jeg rett og slett kommer an på hvor godt du kjenner dem på apoteket. Jeg bruker samme apotek bestandig, jeg har fått medisinen min uten resept et par ganger og levert resepten seinere.

Gjest Strikkedilla
Skrevet

Hvis du er fast kunde på apoteket ditt, så ville jeg spurt om giro.

Men hvis du allerede har hentet dette året og betalt full egenandel da, så slipper du jo nå...

For alle vet jo at dette trenger du, og man kan være uheldig!!

Håper du har et ålreit apotek, og at du får hjelp.

Skrevet

Hvis du er fast kunde på apoteket ditt, så ville jeg spurt om giro.

Men hvis du allerede har hentet dette året og betalt full egenandel da, så slipper du jo nå...

For alle vet jo at dette trenger du, og man kan være uheldig!!

Håper du har et ålreit apotek, og at du får hjelp.

Hva mener du?

Hun får jo ikke insulin gratis, selv om hun har vært uheldig. Og frikort må en få før en kan hente ut noe uten å betale på blå resept. Det er ikke apoteket som gir ut frikort og uten det må man betale.

Skrevet

Jeg -tror- dette kan falle under øyeblikkelig hjelp/ livsnødvendig medisin -retningslinjene som apoteket har. Ville ringt dem og spurt jeg.

Skrevet

Det tror jeg rett og slett kommer an på hvor godt du kjenner dem på apoteket. Jeg bruker samme apotek bestandig, jeg har fått medisinen min uten resept et par ganger og levert resepten seinere.

Takk for alle svar!

Gratis får jeg det neppe, men en regning med betalingsutsettelse håper jeg på. Dessverre er det veldig mange apotek rundt der jeg bor, så jeg har en tendens til å gå til det nermeste ut i fra hva jeg ellers skal. Men det skader ikke å spørre.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg ville nok spurt om å låne penger av noen venner eller familie fremfor å be om giro på apoteket. I mine øyne hadde det vært en bedre løsning. Og som du skriver, du er vanligvis flink med penger, så det er ikke noe å være flau over. Jeg har jobbet på apotek, men kan ikke huske at vi noen gang har skrevet ut giro til kunder. Det går sikkert an i et nødstilfelle, spesielt om du kjenner dem som jobber der og er fast kunde.

Gjest Strikkedilla
Skrevet

Hva mener du?

Hun får jo ikke insulin gratis, selv om hun har vært uheldig. Og frikort må en få før en kan hente ut noe uten å betale på blå resept. Det er ikke apoteket som gir ut frikort og uten det må man betale.

Det jeg mente, og slik er reglene:

Hvis man henter ut medisiner på blå resept, og de er "dyre", så man må betale full egenandel, som er ca 540 kr i år pr 3 måneder i året,og man må ha påfyll av enkelte ting...f.eks insulin, teststrimler eller hva det måtte være....så skal man da slippe å betale ny full egenandel.

Var det å skjønne??

Skrevet

Hvis man henter ut medisiner på blå resept, og de er "dyre", så man må betale full egenandel, som er ca 540 kr i år pr 3 måneder i året,og man må ha påfyll av enkelte ting...f.eks insulin, teststrimler eller hva det måtte være....så skal man da slippe å betale ny full egenandel.

Var det å skjønne??

Er du sikker på det? Det gjelder per gang per resept, trodde jeg. Maks å betale der og da. Jeg henter ut en del på blå resept jeg også og har aldri hørt at det gjelder for mer enn der og da.

Gjest drvalley
Skrevet

Var det å skjønne??

Egenandel ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept

Gjeldende fra 1. januar 2010. Ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept: 38 prosent av reseptbeløpet, men ikke mer enn 520,- kroner per utlevering av et kvantum svarende til tre måneders forbruk.

Type Maksimal sats per utlevering

Legemidler på blåresept kr. 520,-

http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/bla-resept.aspx

Skrevet

Er du sikker på det? Det gjelder per gang per resept, trodde jeg. Maks å betale der og da. Jeg henter ut en del på blå resept jeg også og har aldri hørt at det gjelder for mer enn der og da.

Det finnes noen regler som gjør at du ikke alltid skal betale ny egenandel innenfor en tre måneders periode. Jeg husker ikke detaljene, men tror fremstillingen ovenfor er korrekt.

Skrevet

Det finnes noen regler som gjør at du ikke alltid skal betale ny egenandel innenfor en tre måneders periode. Jeg husker ikke detaljene, men tror fremstillingen ovenfor er korrekt.

Jo.. som regel vil en jo ha nok medisiner da, men om en skulle miste dem eller trenge mer av en eller annen grunn, så ser jeg ikke at regelen her sier at en slipper å betale innen de 3 månedene. Men om en gjør det er det jo fint.

Skrevet

Jo.. som regel vil en jo ha nok medisiner da, men om en skulle miste dem eller trenge mer av en eller annen grunn, så ser jeg ikke at regelen her sier at en slipper å betale innen de 3 månedene. Men om en gjør det er det jo fint.

Nei, hvis man har tatt ut mengder som tilsvarer tre måneders forbruk, så slipper man ikke å betale ny egenandel innenfor tremånders perioden. Men om det kvantum som er tatt ut tilsvarer noe mindre enn tre måneders forbruk, så vil en kunne få ta ut det resterende uten å betale ny egenandel. Slik jeg forstår reglene, så er det kvantumet - og ikke antall ekspedisjoner av samme resept - som er det avgjørende.

Skrevet

Nei, hvis man har tatt ut mengder som tilsvarer tre måneders forbruk, så slipper man ikke å betale ny egenandel innenfor tremånders perioden. Men om det kvantum som er tatt ut tilsvarer noe mindre enn tre måneders forbruk, så vil en kunne få ta ut det resterende uten å betale ny egenandel. Slik jeg forstår reglene, så er det kvantumet - og ikke antall ekspedisjoner av samme resept - som er det avgjørende.

Ja, litt vanskelig å tolke egentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...