Gå til innhold

Språkhjelp

Gjest lekse for tredje klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er riktig tegnsetting og store bokstaver for følgende tekst:

"hvem banker sa per anker"

"kjøpe løk sa per høk"

Jeg har spurt så mange om denne setninga i dag, at jeg anonymiserer nicket mitt.

Gjest Elextra
Skrevet

Er ikke det ganske selvsagt, eller er det noen "feller" her? Altså:

Hvem banker, sa Per Anker.

Kjøpe løk, sa Per Høk.

Skrevet

Kjøpe løk, sa Per Høk.

Vil tro det jeg og.. eller evt. Man bruker jo " " når noen sier noe, + ? siden det er spørsmål, deretter komma før hvem som sa det..

"Hvem banker?", sa Per Anker.

"Kjøpe løk?", sa Per Høk.

Gjest Elextra
Skrevet

Vil tro det jeg og.. eller evt. Man bruker jo " " når noen sier noe, + ? siden det er spørsmål, deretter komma før hvem som sa det..

Ja, enig i at en også kan bruke anførselstegn.

Skrevet

Kjøpe løk, sa Per Høk.

Jeg er i grunnen enig med deg. Problemet er at oppgaven til ungene er å sette inn spørsmålstegn og punktum på rett sted... Og jeg vil bare ha komma.

Skrevet

Enig med deg også, men tredjeklassinger har ikke lært om anførselstegn enda. Og som jeg nevnte til Elextra, så var oppgaven bare å sette inn spørsmålstegn og punktum.

Skrevet

Joda, jeg fant det eksempelet som et av de første treffene da jeg googlet frasene. Men det er mildt sagt et lite troverdig eksempel, med sitt innledende anførselstegn, som aldri blir avsluttet. Det er generelt mye slurvefeil i Nettnorsk, så jeg unngår som regel dem som kilde.

Skrevet

"Hvem banker?" sa Per Anker.

"Kjøpe løk," sa Per Høk.

Skrevet

Siden det er tredje klasse og ikke anførselstegn, så vil jeg tro man kan skrive: -Hvem banker?, sa Per Anker. -Kjøpe løk, sa Per Høk

Skrevet

Siden det er tredje klasse og ikke anførselstegn, så vil jeg tro man kan skrive: -Hvem banker?, sa Per Anker. -Kjøpe løk, sa Per Høk

Både spørsmålstegn og komma etter "Hvem banker", altså? Det høres ikke ut som særlig god norsk. Og det er vanskelig å forklare tredjeklassingen hvorfor det evt ikke skal være stor bokstav etter spørsmålstegnet, som de nettopp har lært...

Gjest lekser for tredje klasse
Skrevet

"Hvem banker?" sa Per Anker.

"Kjøpe løk," sa Per Høk.

Ja, det er et alternativ. Men anførselstegn er ingen størrelse unger i tredje er kjent med. Og hvordan forklare at det ikke skal være stor bokstav etter spørretegnet?

Skrevet

Både spørsmålstegn og komma etter "Hvem banker", altså? Det høres ikke ut som særlig god norsk. Og det er vanskelig å forklare tredjeklassingen hvorfor det evt ikke skal være stor bokstav etter spørsmålstegnet, som de nettopp har lært...

Jeg mener det er feil å sette komme etter spørsmålstegnet der.

Gjest lekser for tredje klasse
Skrevet

Et PS: I oppgaveteksten står det "Kjøpe Løk sa Per Høk". Altså løk med stor bokstav. Videre står det "Ikke flere sa Per Ler". Og som jeg kan forstå, så skal det stå FLER, ikke FLERE. Det som irriterer meg mest er at dette er en stensil fra lærerveiledningen i et nytt læreverk. Dårlig kvalitetssikring og lite egnet oppgave, er vel egentlig min reaksjon.

Skrevet

Hmm, skjønner hva du mener... Norskregler er ikke min sterkeste side, så det går mest på gefühlen ;)

Sakset fra: www.minskole.no :

Det er min kone, sa Per Lone.

Hva vil hun, sa Per Lund.

Kjøpe løk, sa Per Høk.

Hvor mange, sa Per Lange.

En, to ,tre, fire, sa Per Lire.

Ikke fler, sa Per Ler.

Det er nok, sa Per Kokk.

Her har de derimot ingen spørsmålstegn, noe som jo skulle være med i teksten til barnet ditt.... Da tenker jeg at det må være: Hvem banker?, sa Per Anker.....

Fra en eksamensoppgave i norsk på lærerskolen (http://student.hib.no/eksamen/al/documents/FK15NO06ord.pdf) finner jeg denne varianten:

Hvem banker? -sa Per Anker..

Jammen ikke godt å si hva som er rett her.........

Skrevet

Et PS: I oppgaveteksten står det "Kjøpe Løk sa Per Høk". Altså løk med stor bokstav. Videre står det "Ikke flere sa Per Ler". Og som jeg kan forstå, så skal det stå FLER, ikke FLERE. Det som irriterer meg mest er at dette er en stensil fra lærerveiledningen i et nytt læreverk. Dårlig kvalitetssikring og lite egnet oppgave, er vel egentlig min reaksjon.

Jøsses..... Stor bokstav på "løk" også?? Snodig... Enig i at denne var dårlig. Man møter innimellom på dårlige tekster i diverse lærerverk og som regel stoler jo lærerne på at tekstene i gitte bøker er kvalitetssikret, så man slipper å gjøre dette selv. Hadde jeg vært deg ville jeg latt barnet mitt notere ned et par av variantene og fått henne til å forklare læreren at mamma mente det var noe feil med teksten. Sikker på at læreren vil se det da :)

Skrevet

Jeg mener det er feil å sette komme etter spørsmålstegnet der.

Helt sikker? I så fall merkelig at de skulle ha både komma og spm i teksten.. *klør seg i huet*

Skrevet

Hmm, skjønner hva du mener... Norskregler er ikke min sterkeste side, så det går mest på gefühlen ;)

Sakset fra: www.minskole.no :

Det er min kone, sa Per Lone.

Hva vil hun, sa Per Lund.

Kjøpe løk, sa Per Høk.

Hvor mange, sa Per Lange.

En, to ,tre, fire, sa Per Lire.

Ikke fler, sa Per Ler.

Det er nok, sa Per Kokk.

Her har de derimot ingen spørsmålstegn, noe som jo skulle være med i teksten til barnet ditt.... Da tenker jeg at det må være: Hvem banker?, sa Per Anker.....

Fra en eksamensoppgave i norsk på lærerskolen (http://student.hib.no/eksamen/al/documents/FK15NO06ord.pdf) finner jeg denne varianten:

Hvem banker? -sa Per Anker..

Jammen ikke godt å si hva som er rett her.........

Jeg fant også den eksamensoppgaven på nett. Og har funnet varianter som understøtter både bruk av spørsmålstegn og komma i reglen. Og siden oppgaven går ut på spørretegn og punktum, så er det bare å strø utover der det er naturlig ;)

Men jeg klarer likevel ikke å la være å irritere meg over en tvetydig oppgave, og over at jeg selv ikke umiddelbart vet hva som er rett. Og jeg hører til blant dem som burde vite. I tillegg har jeg problem med å svare for tredjeklassingen hvorfor det ikke skal være stor bokstav etter spørretegnet, hvilket de jo nettopp har lært.

Skrevet

Helt sikker? I så fall merkelig at de skulle ha både komma og spm i teksten.. *klør seg i huet*

Kommet var i "Kjøpe løk, sa Per Høk". :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...