Gå til innhold

Språkhjelp

Gjest lekse for tredje klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant også den eksamensoppgaven på nett. Og har funnet varianter som understøtter både bruk av spørsmålstegn og komma i reglen. Og siden oppgaven går ut på spørretegn og punktum, så er det bare å strø utover der det er naturlig ;)

Men jeg klarer likevel ikke å la være å irritere meg over en tvetydig oppgave, og over at jeg selv ikke umiddelbart vet hva som er rett. Og jeg hører til blant dem som burde vite. I tillegg har jeg problem med å svare for tredjeklassingen hvorfor det ikke skal være stor bokstav etter spørretegnet, hvilket de jo nettopp har lært.

Skjønner hva du mener ;)

Her fant jeg en lignende diskusjon (så idag lærte jeg noe nytt ;-)):

http://www.skriftlig.no/235/komma-etter-sporsmal/

Skrevet

Kommet var i "Kjøpe løk, sa Per Høk". :o)

Aha, selvsagt!

Jeg tenkte automatisk at begge var spørrende setninger....

Gjest lekse for tredje klasse
Skrevet

Jøsses..... Stor bokstav på "løk" også?? Snodig... Enig i at denne var dårlig. Man møter innimellom på dårlige tekster i diverse lærerverk og som regel stoler jo lærerne på at tekstene i gitte bøker er kvalitetssikret, så man slipper å gjøre dette selv. Hadde jeg vært deg ville jeg latt barnet mitt notere ned et par av variantene og fått henne til å forklare læreren at mamma mente det var noe feil med teksten. Sikker på at læreren vil se det da :)

Jeg kommer ikke til å la barnet få vite noe om min frustrasjon :) Han kan fort bli veslevoksen, og gjøre et stort poeng ut av det, og det er helt unødvendig. Men jeg har god mailkommunikasjon med læreren. Så det koster meg ikke noe å tipse om at den oppgaven kan de gi forlaget tilbakemelding på, og evt utelate for neste årskull. Problemet mitt er bare at jeg ikke har lyst til å gi tilbakemeldinga før jeg er sikker i min sak.

Skrevet

Yes! Endelig har jeg rett i et språkspørsmål! :o)

;-P

Skrevet

Jeg kommer ikke til å la barnet få vite noe om min frustrasjon :) Han kan fort bli veslevoksen, og gjøre et stort poeng ut av det, og det er helt unødvendig. Men jeg har god mailkommunikasjon med læreren. Så det koster meg ikke noe å tipse om at den oppgaven kan de gi forlaget tilbakemelding på, og evt utelate for neste årskull. Problemet mitt er bare at jeg ikke har lyst til å gi tilbakemeldinga før jeg er sikker i min sak.

Hun trenger jo ikke å få vite om din frustrasjon, men dere kan diskutere omkring at man kan ha ulike meninger om hva som er riktig tegnsetting på denne oppgaven - og at hun kan dobbeltsjekke med læreren om det dere har gjort er riktig (så får du evt ta opp diskusjonen med læreren etter at du vet hva h*n mener ;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...